Ytre sett handler denne romanen om Edmund Saknevik som vender tilbake til odelsgården i hjembygda for å ta over gårdsdrifta. Han kommer tilbake som en som både hører til og ikke hører til lenger, en som har vært borte, en som bærer på noe han ikke vil sette ord på. Hva som har skjedd med ham i årene utenfor bygda, får vi bare i glimt. Og nettopp dette tause rommet rundt ham gir historien en egen spenning. Edmund er en lukket figur, og Hoem lar stillheten rundt ham bli meningsbærende, nesten like viktig som det som faktisk sies.
Han innleder etter hvert et forhold til Siri, og her utdyper romanen seg til å bli en fortelling om kjærlighet, lojalitet, skyld og indre fangenskap. Forholdet mellom dem er komplisert, både fordi Edmund selv bærer på noe usagt, og fordi Siri lever med sine egne sår. Hun er fortsatt gift med mannen som forsvant sporløst for flere år siden, og binder seg juridisk og mentalt til en mann som ikke lenger er til stede. Så lenge han ikke er erklært død, kommer hun heller ikke løs, verken formelt eller emosjonelt. Hoem skildrer denne situasjonen med stor finfølelse for både det praktiske og det psykologiske. Siri lever i en slags mellomtilstand, verken fri eller bundet, verken forlatt eller sammen med noen.
Og så er det datteren, Ingvild. Når hun skader seg og havner i rullestol mens hun ennå er ung, forrykkes alt. Ikke bare livet hennes, men hele dynamikken mellom Siri og Edmund. Det skjer noe i Siri. En slags brist. Hun orker ikke mer, ikke bygda, ikke situasjonen, ikke livet slik det har blitt. Hun vil bare vekk. Og hun bryter, også med Edmund, selv om han har vært en trygghet. Edmund blir igjen og tar seg av Ingvild, mens Siri flytter til Oslo og langsomt tæres opp av både savn, skyld, sjalusi og selvforakt.
Her går romanen langt inn i de indre landskapene hos begge. Det er ikke bare en fortelling om ytre hendelser, men om hvordan mennesker reagerer ulikt på tap, skyld og håpløshet. Edmund finner på et vis mening i det han blir igjen for. Han tar ansvar, tar vare på, holder fast. Siri derimot flykter, men blir ikke fri. Hun bærer bygda videre i seg, slik hun bærer skyld, angst og sjalusi. Hoem er uvanlig god til å vise hvor lite det noen ganger hjelper å fysisk reise bort, når det man flykter fra sitter i en selv.
Romanen beveger seg også på mange indre plan. Det ekstra spennende er at Hoem noen ganger lar Siri fortelle, andre ganger Edmund. Disse skiftene i synsvinkel gjør at vi kommer svært tett på personene, ikke bare utenfra, men innenfra. Vi får ulik tilgang til det samme stoffet, ulike blikk på de samme hendelsene. Det gjør teksten mer sammensatt og mer urolig, på en god måte. Man merker at det ikke finnes én sannhet her, bare ulike erfaringer av den samme virkeligheten.
For meg framstår «Ave Eva» som en roman om hvordan kjærlighet både kan være redning og fall, om hvordan plikt kan bli meningsfull for noen og ødeleggende for andre, og om hvor vanskelig det er å leve med konsekvensene av valg man tok, eller ikke tok. Det er også en roman om hvordan fortiden legger seg som et filter over alt det som skjer senere, uansett hvor langt man reiser.
Dette er den mest komplekse romanen jeg så langt har lest av Edvard Hoem, både i tematikk og i fortellerstruktur. Den rommer mye, men uten å miste sin menneskelige nerve. Og igjen, det er alltid et stort pluss å høre Hoem lese sine egne bøker. Stemmen hans gjør teksten enda mer kroppslig og nær, som om historien ikke bare blir fortalt, men levd på nytt.
Her blir det et klart terningkast seks.
Utgitt første gang: 1987
Lydboka innspilt: 2009
Forlag: Lydbokforlaget
Oppleser: Edvard Hoem
Spilletid: 9 t 46 min.
![]() |
| Edvard Hoem |


















