Forsidebilde

Forsidebilde

Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen

Oversikt over forfattere

Adichie Chimamanda Ngozi (5) Adonis (1) Aleksijevitsj Svetlana (2) Allende Isabel (5) Ambjørnsen Ingvar (8) Andric Ivo (1) Aswany Alaa Al (4) Atwood Margaret (1) Austen Jane (7) Auster Paul (13) Baldursdóttir Kristín Marja (2) Barnes Julian (5) Beevor Antony (2) Bitsch Anne (2) Bjerke André (4) Bjørneboe Jens (5) Bjørnson Bjørnstjerne (2) Bjørnstad Ketil (17) Blixen Karen (3) Buruma Ian (2) Bø Victoria (2) Børli Hans (7) Camus Albert (2) Capote Truman (4) Celan Paul (2) Christensen Lars Saabye (12) Christiansen Rune (4) Claudel Philippe (1) Clézio J.M.G. Le (2) cusk rachel (3) Djebar Assia (4) Dostojevskij Fjodor (1) Drolshagen Ebba D. (2) Eco Umberto (2) Eggen Torgrim (2) Ekman Kerstin (2) Ellefsen Bernhard (1) Elstad Anne Karin (9) Enquist Per Olov (8) Espedal Tomas (4) Eugenides Jeffrey (2) Evjemo Eivind Hofstad (1) Faldbakken Knut (2) Fallada Hans (4) Ferrante Elena (8) Fitzgerald F. Scott (3) Flatland Helga (5) Flaubert Gustave (4) Fosse Jon (3) Franzen Jonathan (2) Fredriksson Marianne (2) Frobenius Nikolaj (6) Færøvik Torbjørn (4) Gavalda Anna (4) Geelmuyden Niels Chr. (1) Ghosh Amitav (2) Gleichmann Gabi (6) Grytten Frode (6) Gulliksen Geir (2) Hamsun Knut (17) Harari Yuval Noah (1) Harstad Johan (2) Haslund Ebba (2) Heivoll Gaute (5) Hemingway Ernest (5) Henriksen Levi (4) Herrmann Richard (4) Heyerdahl Thor (3) Hisham Abbas (2) Hislop Victoria (2) Hjorth Vigdis (6) Hoel Dag (1) Hoem Edvard (13) Houm Nicolai (1) Hugo Victor (4) Hustvedt Siri (7) Høyer Ida Hegazi (2) Indridason Arnaldur (7) Irving John (4) Isakstuen Monica (2) Ishiguro Kazuo (1) Jacobsen Rolf (1) Jacobsen Roy (13) Jareg Kirsti MacDonald (2) Jensen Carsten (3) Kehlmann Daniel (5) Kettu Katja (1) Khadra Yasmina (3) Kielland Alexander L. (2) Kinnunen Tommi (3) Klippenvåg Odd (2) Knausgård Karl Ove (16) Kolloen Ingar Sletten (1) Kristiansen Tomm (7) Kureishi Hanif (2) Lagerlöf Selma (3) Langeland Henrik (4) Larsson Stieg (3) Laxness Halldór K. (3) Leine Kim (2) Lessing Doris (3) Lianke Yan (2) Lindstrøm Merethe (3) Llosa Mario Vargas (10) Loe Erlend (9) Louis Edouard (4) Lykke Nina (1) Løken Stig Beite (2) Løkås Ida (1) Madame Nielsen (1) Magris Claudio (1) Mahfouz Naguib (2) Malaparte Curzio (1) Mann Thomas (2) Mantel Hilary (2) Marias Javier (1) Marías Javier (1) Marquez Gabriel Garcia (2) Marstein Trude (1) Matar Hisham (4) McCarthy Cormac (4) McCourt Frank (1) McEwan Ian (17) Mikkelsen Sigurd Falkenberg (2) Modiano Patrick (3) Montefiore Simon (1) Moravia Alberto (1) Morrison Toni (1) Munro Alice (3) Murakami Haruki (11) Mutaev Musa (1) Myhre Aslak Sira (1) Müller Herta (2) Mytting Lars (2) Maalouf Amin (4) Nádas Péter (2) Naipaul V. S. (1) Nair Anita (2) Némirovsky Irène (8) Nilsen Tove (4) Nygårdshaug Gert (9) Nærum Knut (3) Næss Arne (1) Oates Joyce Carol (2) Oksanen Sofi (4) Ólafsdóttir Audur Ava (2) Olsson Linda (3) Omar Sara (1) Oz Amos (3) Pamuk Orhan (7) Pappe Ilan (1) Patti Smith (3) Perec Georges (1) Petterson Per (4) Philippe Claudel (2) Potok Chaim (4) Paasilinna Arto (9) Ragde Anne B. (10) Rahimi Atiq (2) Ravatn Agnes (6) Renberg Tore (13) Rishøi Ingvild H. (3) Roth Philip (5) Said Edward W. (2) Sara Johnsen (1) Sartre Jean-Paul (1) Schirach Ferdinand von (4) Schlink Bernard (2) Seierstad Åsne (3) Sem-Sandberg Steve (1) Semundseth Rune (2) Sendker Jan-Philipp (1) Shakar Zeshan (2) Sirowitz Hal (1) Skjelbred Margaret (1) Skomsvold Kjersti Annesdatter (3) Skram Amalie (11) Skårderud Finn (3) Smith Patti (4) Solstad Dag (7) Steinbeck John (7) Strindberg August (2) Strømsborg Linn (2) Staalesen Gunnar (3) Syse Henrik (1) Süskind Patrick (2) Söderberg Hjalmar (1) Sørensen Roar (1) Tartt Donna (2) Terjesen Marianne (2) Tiller Carl Frode (7) Tóibín Colm (2) Tolstoj Leo (4) Tunström Göran (1) Turgenjev Ivan (1) Uhlman Fred (1) Ullmann Linn (4) Undset Sigrid (3) Uri Helene (2) Vallgren Carl-Johan (4) Vesaas Tarjei (2) Vold Jan Erik (5) Wassmo Herbjørg (4) Westö Kjell (6) Wilde Oscar (1) Wildenvey Herman (2) Wilhelmsen Ingvard (5) Wolff Lina (1) Woolf Virginia (6) Waal Edmund de (1) Xinran (3) Yates Richard (4) Zweig Stefan (15) Øverland Arnulf (3) Aarø Selma Lønning (4)

Forside

søndag 27. oktober 2013

Henning Bang og Thomas Nesset Midelfart: "Effektive ledergrupper"




Anbefalt pensum for alle ledere!

Boka "Effektive ledergrupper" er flunkende ny, idet den utkom på Gyldendal akademisk i 2012. Det er åpenbart for meg at den har fremstått som meget nyttig for svært mange, for eksemplaret jeg har fått tak i er 4. opplag, og vi har tross alt ikke kommet lenger enn til 2013. Boka er for øvrig pensum på kurset "Effektive team - innflytelse gjennom ledelse" på BI. 

Henning Bang (f. 1957) har bakgrunn som siviløkonom og psykolog med doktorgrad i organisasjonspsykologi. Han har forsket på effektivitet i lederteam og er i tillegg veileder i teamutvikling, lederutvikling og organisasjonsutvikling. 

Thomas Nesset Midelfart (f. 1981) er psykolog med spesialisering innenfor organisasjonspsykologi, og han har jobbet med team- og lederutvikling i mange år. Han jobber i dag med lederutvikling, lederveiledning og organisasjonsutvikling. 

"Effektive ledergrupper" er delt inn i fem deler, som hver inneholder en rekke underkapitler. I første del tas det utgangspunkt i ledergruppen som en spesielle type arbeidsgruppe, i andre del om hva som er en effektiv ledergruppe, i tredje del om forutsetninger for effektivitet i ledergrupper, i fjerde del om prosesser som påvirker effektivitet i ledergrupper og i del fem om hvordan man kan utvikle en effektiv ledergruppe i praksis. Nedenfor vil jeg gjengi noe av essensen i de ulike delene av boka - forhåpentligvis for at alle som ikke leser boka skal få noe ut av dette, men aller mest for å få andre til å få lyst til å lese boka. Boka inneholder en rekke konkrete øvelser man kan gjøre sammen med ledergruppen, og som vil kunne medvirke til større bevissthet rundt hvordan man bruker tiden sin, hva man snakker om i ledermøtene, hvordan man ved nokså enkle grep kan bli mer effektiv osv. 



"Denne boken tar mål av seg til å gi en helhetlig fremstilling av hva som må til for at ledergrupper skal lykkes, skape gode resultater og bli en viktig bidragsyter i organisasjonens verdiskapningsprosess. ... boken dreier seg om hva som skal til for å skape effektive ledergrupper. En effektiv ledergruppe er en ledergruppe som oppnår sine mål, som øker medlemmenes evne til å samarbeide med hverandre, og som skaper utvikling og motivasjon for sine medlemmer." (side 13)

Del 1 - Ledergruppen - en spesiell type arbeidsgruppe

Det finnes mange ulike typer arbeidsgrupper; produksjonsgrupper, opptredengrupper og beslutnings- og problemløsningsgrupper. Ledregrupper hører inn under den siste kategorien, og typisk her er at man jobber med kognitive oppgaver. Gruppen produserer beslutninger, beslutningsunderlag og forlag til løsninger på ulike problemer. 

En ledergruppe består som regel av medlemmer som rapporterer til en overordnet leder, som møtes regelmessig og som i utgangspunktet vet nokså lite om hverandres områder. Det kan dessuten være uklare grensesnitt mellom enhetene. Hver av medlemmene er vanligvis dedikert til å lede på sitt spesielle område, uten at sammensetningen av dem i en ledergruppe nødvendigvis kan betegnes som det perfekte team. Dette gjør det utfordrende å skape merverdi gjennom ledergruppens arbeid, og dette gjelder enten vi snakker om en toppledergruppe eller en ledergruppe lavere i organisasjonen. 

Hva gjør ledergrupper, og hva slags resultater skaper de?
- informerer hverandre 
- diskuterer saker
- fatter beslutninger
- følger opp og overvåker prosesser og beslutninger
- støtter og motiverer hverandre

Gjennom disse prosessene søker ledergrupper å skape resultater som er viktige og nyttige for organisasjonen. Grovt sett kan resultatproduksjonen kategoriseres i åtte ulike typer resultater:
- overordnede mål og strategier
- eierskap og lojalitet til mål og strategier
- råd og beslutningsgrunnlag for beslutningsfattere
- felles mentale modeller
- koordinert og god samhandling mellom enheter
- utvikling av organisasjonen
- bedre ressursutnyttelse og måloppnåelse
- motivasjon, energi, selvtillit og entusiasme

Forfatterne behandler også temaet ledergruppen som arena for politisk spill. Politisk spill er ofte skjulte handlinger som ledere benytter for å øke sin makt til å påvirke en beslutning. At dette foregår er en realitet i mange ledergrupper, og dette kan ha konsekvenser for kvaliteten på ledergruppens og organisasjonens prestasjoner. I organisasjoner hvor makten i stor grad er sentralisert rundt topplederen, er det påvist mer politisk spill enn i ledergrupper der makten er desentralisert og fordelt mellom medlemmene. "Ledergruppene med liten grad av politisk spill hadde toppledere som ble opplevd som lette å samarbeide med, menneskeorienterte, pragmatiske, teamspillere og konsensusorienterte." (side 31)


"I vårt arbeid med ledergrupper ser vi ofte at organisasjoner avspeiler samhandlingsmønstre og praksis i ledergruppene. Ledergrupper er synlige og gir viktige signaler til resten av organisasjonen om hvordan verdigrunnlag, forretningsmoral og samarbeid praktiseres." (side 33)

Ledergruppens medlemmer er kulturbærere og rollemodeller, og deres atferd påvirker resultatene organisasjonen skaper. Dersom ledergruppen ender opp med å bruke ledermøtene mer som informasjonsmøter enn som diskusjons- og beslutningsorgan, reduseres organisasjonens mulighet til å benytte ledergruppen som et viktig merverdiskapende organ. 

"Mange ledergrupper sliter eksempelvis med å definere et tydelig formål for gruppen, de har utfordringer med å utnytte forskjellene mellom ledergruppens medlemmer, og de går i en rekke fallgruber når de skal ta beslutninger." (side 35)

Hva er et team?
- mange synes å mene at det handler om en arbeidsgruppe, men man kan ikke kalle seg et team med mindre gruppen fungerer på bestemte måter
- " ... enhver arbeidsgruppe som har arbeidsoppgaver eller felles mål som krever at medlemmene samarbeider, koordinerer handlingene sine og tilpasser seg hverandre for å lykkes, (er) per definisjon ... et team". (side 39)

Det neste spørsmålet det er naturlig å stille er hvorvidt en ledergruppe er et team. Som oftest vil det være grunnlag for å svare ja på dette, med mindre ledergruppen kun møtes for å informere hverandre og ikke tar beslutninger. Årsaken er at mange av funksjonene som er representert i ledergruppen vil være avhengige av hverandre for at funksjonene skal lykkes. Ledergruppen har dessuten mål eller beskjeftiger seg med oppgaver der medlemmene er avhengige av hverandre for å oppnå et godt resultat. 

"Skal man bli en ledergruppe som lykkes, er det viktig å være seg bevisst når og hvordan man er avhengig av hverandre, for så å tilpasse arbeidsformen sin deretter." (side 42)


En godt fungerende ledergruppe greier å skifte fra teammodus til individuelt modus avhengig av hva slags saker de jobber med. 

Modellen/figuren her viser sammenhengen mellom å være et team og å oppføre seg som et team. Her er det særlig et par fallgruber det er viktig å være oppmerksom på. (side 43)

Kvadrant 4: Hele eller deler av ledergruppen ser ikke helt klart at de har arbeidsoppgaver og mål der medlemmene er avhengige av hverandre for å lykkes, og oppfører seg derfor ikke som et team der de burde gjøre det. 

Kvadrant 1: Ledergruppen har fått det for seg at alle oppgaver løses best i teammodus, også der hvor oppgavene best kunne løses av medlemmene hver for seg. Dette medfører at det går alt for mye tid med på ledermøtene, og det oppleves demotiverende og lite effektivt på medlemmene. 

"De ledergruppene som virkelig skaper synergieffekter - såkalt høyprestasjonsteam der en pluss en blir mer enn to - er de ledergruppene der medlemmene har en klar forståelse av hva som er teamoppgaver, og som under arbeidet med disse oppgavene faktisk greier å vise at de har forstått hvordan de er avhengige av hverandre." (kvadrant 2) (side 44)

Del 2 - Hva er en effektiv ledergruppe?

Forfatterne har utarbeidet en forskningsbasert oversiktsmodell for hvilke faktorer som er særlig viktige, for på den måten å skape et helhetlig bilde av hva som skal til for å skape en effektiv ledergruppe. Opplegget i boka er basert på denne modellen, hvor alle fragmentene er presentert i tur og orden i hver sine kapitler. (side 50)



Ledergruppens tre resultatområder:
- skape merverdi for organisasjonen den er en del av (gjennom å behandle, diskutere og fatte beslutninger i saker som er sentrale for organisasjonens drift og utvikling)
- skape merverdi for seg selv som ledergruppe (ved å utvikle sin måte å fungere på, slik at medlemmene etter hvert blir bedre til å skape resultater sammen)
- skape merverdi for hver av gruppens medlemmer (ved at enkeltmedlemmene opplever det som motiverende og utviklende å være med i ledergruppen)

Forutsetninger for å fungere effektivt:
- en effektiv ledergruppe har et klart formål
- den bruker tiden på de riktige sakene
- gruppens størrelse er tilpasset det ledergruppen er til for å skape
- ledergruppen har medlemmer som kan fylle ulike teamroller
- medlemmenes kompetanse (kunnskaper, ferdigheter, evner, personlighet, faglig styrke, intellektuell og analytisk kapasitet, kommunikative evner og samarbeidsevner)
- medlemmene er passe forskjellige og passe like hverandre (balansert mangfold av mennesker)
- teamstøttende kontekst

Hvilken rolle har ledergruppens leder i å skape en effektiv ledergruppe?
- lederens formelle posisjon autoritetsmessig har betydning (har bedre tilgang til belønnings- og sanksjonsmidler og informasjon enn resten av ledergruppen)
- har et særlig ansvar for å definere ledergruppens mål og for å strukturere gruppen slik at målene nås
- lederen har ansvar for å sørge for at de faktorene som bidrar til effektivitet, er på plass i ledergruppen
- støtte i ledelsesteori og ledelsesforskning på at ledelse er vesentlig for de resultater en organisasjon skaper, og hvor godt medarbeiderne trives

Effektive teamledere kjennetegnes av bestemte lederstiler:
- man skiller mellom oppgaveorientert ledelse (transaksjonsledelse, strukturerende ledelse og kontakt utover teamets grenser) og personorientert ledelse (transformasjonsledelse, støttende ledelse, myndiggjøring av medlemmene og motiverende ledelse)
- de to lederatferdene som fungerer som beste prediktorer for medlemmenes opplevelse av teamets effektivitet, er i følge forskning kontakt utenfor teamets grenser og myndiggjøring av gruppemedlemmene
- det er for øvrig viktig å være klar over at ingen lederstil fungerer godt i alle situasjoner (jf. for øvrig Geir Thompsons bok "Situasjonsbestemt ledelse") 
- "Lederens måte å lede på er ikke kun et produkt av deres personlighet, erfaringer og hva de har lært om ledelse, men også et resultat av hvordan medlemmene i gruppen oppfører seg, og hvilke utfordringer gruppen står overfor." (side 50)

Hva slags resultater skaper effektive ledergrupper?

"En effektiv ledergruppe
a) skaper resultater som møter eller overgår forventningene til de som skal motta eller bruke saksresultatene (merverdi for organisasjonen) 
b) øker medlemmenes evne til å samarbeide fremover (merverdi for ledergruppen)
c) bidrar til at det enkelte medlem trives, motiveres, lærer og utvikler seg (merverdi for det enkelte medlem)" (side 61)

Effektive ledergrupper skaper verdier for organisasjonen som ikke ville blitt skapt dersom ledergruppen ikke eksisterte - "verdier som kommer i tillegg til det ledergruppemedlemmene skaper hver for seg, eller det alle de andre i organisasjonen skaper." (side 61)



For å kunne vurdere kvaliteten på saksresultatene som produseres, er det tre spørsmål man må ta stilling til:
"1. Hva slags saksresultater produserer en ledergruppe?
2. Hvem mottar og bruker ledergruppens saksresultater, og er derved berettiget til å mene noe om kvaliteten på disse?
3. Hvordan kan man vite om resultatene møter eller overgår forventningene til mottakerne?" (side 62)

For å kunne svare på disse spørsmålene er det en forutsetning at man identifiserer hva slags saksresultater man produserer. En ledergruppe kan risikere å bli seg selv nok, og etablere sin egen vanntette virkelighetsoppfatning om hva som er bra og dårlig. Dette kan skje dersom det er for stor avstand til organisasjonen den er en del av, og tror at den skaper merverdi for organisasjonen, mens medarbeiderne opplever dem som direkte hindrende på arbeidet som gjøres. 


Samarbeidsevne - merverdi for ledergruppen

"En ledergruppe vil kunne bli både dårligere og bedre til å samarbeide over tid, og hvilken vei utviklingen går, vil avhenge av medlemmenes personlighet og bakgrunn, hvor kompatible de er, og hvordan de oppfører seg i forhold til hverandre." (side 65)

Her er det særlig tre faktorer som er avgjørende:
1. hensiktsmessig gruppekultur
2. god lagånd
3. gruppepsykologisk trygghet 

Legger ledergruppens medlemmer vekt på de samme verdiene? Støtter verdiene opp om det ledergruppen skal produsere? Hvilke holdninger og meninger er akseptable og uakseptable i gruppen? Lederens første oppgave er å hjelpe gruppen til å etablere noen grunnleggende normer som stimulerer medlemmene til å oppføre seg på måter som bidrar til at gruppen fungerer effektivt. 

"Når medlemmene i en ledergruppe har overlappende felles mentale modeller, vil de lettere kunne forutsi hverandres responser og koordinere seg mer effektivt enn ledergrupper der medlemmene ikke deler de samme mentale modellene, og dermed også skape bedre prestasjoner sammen." (side 68)

En vanlig utfordring for ledergrupper er at man sliter med å få medlemmene til å identifisere seg sterkt nok med ledergruppen, og til å kjenne den indre forpliktelsen overfor gruppens arbeid som gjør at den er villig til å prioritere ledergruppens interesser fremfor egne interesser når disse står i motsetning til hverandre. Det mangler mao. en skikkelig lagånd og et manglende helhetsperspektiv. 

"Gruppepsykologisk trygghet kan defineres som en felles oppfatning blant medlemmene om at det er trygt å ta mellommenneskelige sjanser i gruppen, og at ingen av dem vil ydmyke, avvise eller straffe noen av de andre for å si det de mener i gruppen." (side 71)

Dersom medlemmene erfarer at det er trygt å være seg selv, si det man mener, uttrykke uenighet, stille "dumme spørsmål" og vise seg sårbare overfor hverandre osv., vil det gruppepsykologiske tryggheten vokse frem. Grupper som greier å utvikle en sterk grad av gruppepsykologisk trygghet, vil ha økt sjanse for at kontinuerlig gruppelæring finner sted. Dette er en nøkkelfaktor for å skape en effektiv ledergruppe. 

"Ledergrupper bør altså jevnlig spørre seg hva slags merverdi de faktisk skaper på disse tre effektivitetsdimensjonene:
* For organisasjonen - hvilket bidrag leverer ledergruppen til organisasjonens verdiskapning? Hva er kvaliteten på de saksresultatene vi produserer? Hvor fornøyd er de som mottar og bruker resultatene våre?
* For ledergruppen - hvilke bidrag leverer vi til ledergruppens evne til å samarbeide fremover? Blir vi som ledergruppe bedre og bedre til å samarbeide? Har vi nok gruppepsykologisk trygghet og gruppetilhørighet oss imellom? Har det fått utvikle seg normer som gjør det vanskelig for oss å fungere som en effektiv ledergruppe?
* For det enkelte medlem - hvilken merverdi blir hver og en av oss tilført ved å delta i ledergruppens arbeid? Hvor tilfreds, engasjert og motivert føler den enkelte seg under og etter ledermøtene? Hva får hver av oss igjen - personlig og faglig - for å være del av ledergruppen?" (side 75)

Del tre - Forutsetning for effektivitet i ledergrupper

Effektive ledergrupper har etablert et klart formål, som er kjent for gruppens medlemmer, og som definerer hvorfor de er til, og hvilken merverdi de ønsker å skape. (side 79)

Hva innebærer et klart formål for ledergrupper?
- Et godt formulert formål reflekterer hva ledergruppen har særlige forutsetninger for å skape og hva ledergruppen ønsker å skape av merverdi for organisasjonen, for seg selv som ledergruppe og for medlemmene i gruppen.



"Betydningen av et klart formål formål som er forstått og "eiet" av alle medlemmene, blir ofte trukket frem som en av nøklene til suksess for de ledergruppene som lykkes." (side 82)

Det handler om å få til spesifikke mål, slik at man lettere kan oppdage at man ikke beveger seg i retning av målet og dermed kan korrigere dette, at medlemmenes forståelse av hva de skal utføre overlappes og at man lykkes i å skape et felles bilde i gruppen av hviulke mål den skal nå. 

Fire aspekter ved ledergruppens saker:
1. i hvilken grad er sakene knyttet til ledergruppens formål og den merverdi gruppen ønsker å skape (betyr ikke at formålet skal være en tvangstrøye som hindrer ledergruppen i å jobbe med andre viktige saker, men viktig at ledergruppen spør seg selv hvilke konkrete oppgaver den må jobbe med for å virkeliggjøre formålet)
2. i hvilken grad krever sakene hele ledergruppens oppmerksomhet og et samarbeid mellom medlemmene for å få til gode løsninger (hvis arbeidsoppgavene ikke er reelle teamoppgaver, vil ikke ledergruppen kunne bli et effektivt team)
3. i hvilken grad kunne sakene vært løst bedre andre steder enn i ledergruppen (ikke ensbetydende med at beslutninger flyttes ut av ledergruppen, men ledergruppen trenger ikke å være med hele veien gjennom beslutningsprosessen)
4. i hvilken grad utløser sakene indre motivasjon og engasjement hos ledergruppens medlemmer (viktige stikkord er opplevd meningsfullhet, opplevd ansvarlighet og kunnskap om kvaliteten på det man gjør - ledergrupper må imidlertid innimellom jobbe med kjedelige saker og kan ikke utelukkende velge saker som er indre motiverende for medlemmene)

"Det kan være utfordrende å avgjøre hvilke saker som krever hele ledergruppens oppmerksomhet, og hvilke saker som hører hjemme i bilaterale fora eller i undergrupperinger av ledergruppen. Ledere trenger ofte ledergruppens innspill og betraktninger for å ta gode beslutninger i egen enhet og for å sikre at de avgjørelsene som tas, ikke går på tvers av mål i andre enheter." (side 85)

Balansert sammensetning av ledergruppen
- "Økningen i gruppers produktivitet har en tendens til å avta jo flere som er med i gruppen." (prosesstap) (side 90)
- Jo større ledergruppen er, jo større er sjansen for at noen kobler seg av og begynner med andre aktiviteter under ledermøtene. (sosial unnasluntring)

Roller
- det går et skille mellom formelle og uformelle roller
- ulike roller vil ha ulik status i gruppen - gjør at enkelte roller er mer attraktive enn andre


Belbins teamroller er velkjent for alle som har jobbet med grupper og team. I en ledergruppe vil alle rollene sjelden eller aldri være dekket opp, fordi hvert enkelt medlem er rekruttert som leder for sin særskilte enhet. Det kan imidlertid være smart for ledergruppen å tenke gjennom hvilken personlighetstype ledergruppen kan trenge når man skal rekruttere inn en ny leder. 

For øvrig har det vært forsket en del på Belbins teamroller, og Aritzeta, Swailes og Senior sammenfattet denne forskningen i 2007. Hovedkonklusjonen var at til tross for at Belbins teamroller er beheftet med en del metodiske og teoretiske problemer, er det også en hel del forskning som gir støtte til disse teoriene. 

"Katzenbach og Smith hevder at det er tre typer personlig kompetanse som er vesentlig for at team og arbeidsgrupper skal gjøre jobben sin effektivt: fagkompetanse, intellektuell kompetanse og mellommenneskelig kompetanse." (side 95) Dersom noe mangler på ett av disse områdene, kan dette representere et vesentlig hinder for å fungere effektivt. 

Toppledere skårer i følge flere studier signifikant annerledes enn normalbefolkningen på personlighetstester, og det er dessuten mindre variasjon i personlighetsprofilene til medlemmene av toppledergrupper enn det som er vanlig i befolkningen. Dette gjaldt innenfor egenskaper som følelsesmessig stabilitet, planmessighet, åpenhet for erfaringer og utadvendthet. En tilsvarende signifikant forskjell fant man derimot ikke på medmenneskelighet

"Oppsummert kan vi si at det foreligger for få studier til å fastslå hvilken betydning medlemmenes personlighet har for ledergruppens fungering. Erfaringen vår med ledergrupper tilsier imidlertid at enkeltmedlemmers personlighet kan representere en viktig ressurs, men også en stor hemsko for ledergruppers effektivitet og fungering. Det finnes nok av anekdoter om hvordan utskiftning av enkeltledere kan løfte en fastlåst ledergruppe ut av hengemyra, men også hvordan enkelte ledergruppemedlemmer kan skape konflikter og gjøre ledergruppen handlingslammet og ineffektiv." (side 98)

Mangfold

- defineres som "alle typer forskjeller mellom mennesker som kan føre til at man opplever en annen person som forskjellig fra en selv" (diversity på eng.) (side 99)
- det er ikke noen systematisk sammenheng mellom relasjonsorientert mangfold (alder, kjønn, etnisitet) og gruppers fungering eller prestasjoner
- derimot mye som indikerere at mangfold i posisjon, utdannelse og ansiennitet har en positiv sammenheng med gruppens prestasjoner

"Flere forskere har ... de siste årene hevdet at det kanskje er en blindgate å utforske hva slags mangfold eller sammensetning som er det optimale for en ledergruppe. Så lenge ledergrupper er satt sammen ut fra medlemmenes plassering på organisasjonskartet, vil mulighetene til å sette sammen den perfekte gruppe være sterkt begrenset. Utfordringen er heller hvordan man best mulig kan "utnytte den hånden man har fått utdelt". (side 101)


Støttende systemer i ledergruppens omgivelser
Det er tre systemer som vil ha særlig betydning for ledergruppens effektivitet: 
1. organisasjonens belønningssystemer (monetære belønninger har sannsynligvis størst effekt på teamatferd, men man skal heller ikke undervurdere effekten av ros, anerkjennelse og økt ansvar)
2. informasjonssystemer (for mye eller for lite informasjon? får lederen "200 mail pr. dag"? hvordan skille ut vesentlig informasjon fra mer uvesentlig informasjon)? osv.)
3. opplæringssystemer (får man opplæring, trening og assistanse på områder hvor ledergruppens medlemmer ikke er dyktige nok?)

Del 4 - Prosesser som påvirker effektivitet i ledergrupper

Betydningen av klare bestillinger i ledermøtet
"I en studie av over 1600 ledere og fagspesialister fant Mosvick og Nelson at uklare mål for møtet var blant de hyppigst opplevde kildene til frustrasjon hos møtedeltakere (sammen med avsporinger fra saken og diskusjoner som ikke ender opp med noen konklusjon." (side 110)


Tre hovedelementer i klare bestillinger
- formidle tydelig hva som skal oppnås (eks. "Målet med å ta opp forslaget om en prosjektplan/ny rutine el.l. er at jeg skal få med meg flest mulig gode innspill tilbake til seksjonen min - både kritisk og støttende - slik at vi kan lage et revidert utkast til neste ledermøte")
- formidle tydelig hvordan man skal arbeide for å komme til målet (eks. "vi skal utforme mandatet - ikke løse problemstillingen")
- formidle tydelig hvorfor saken hører hjemme i ledermøtet (forankring i ledergruppen er den vanligste årsaken - men også at ledere fra seksjoner med kryssende egeninteresser kan få frem bedre en pro-et-contra-liste enn hva lederen kan klare på egen hånd)

"Selv om hovedansvaret selvfølgelig ligger hos den som legger frem saken, har resten av ledergruppen også et ansvar for å be om en tydeliggjøring hvis de opplever bestillingen som uklar. ... Ved at ledergruppen som helhet tar et ansvar for at man ikke starter en diskusjon eller en beslutningsprosess før alle i ledergruppen har et klart bilde av hva som skal oppnås, hva som skal gjøres, og hvorfor dette er viktig, øker man sannsynligheten for at saken tilføres merverdi ved å bli behandlet i ledergruppen." (side 113)


Fokusert kommunikasjon og effektivitet
- klare bestillinger vil øke sjansen for at kommunikasjonen under ledermøtet blir fokusert på bestillingen, både ved å lede oppmerksomheten bort fra avsporinger og ved å gi lederne en felles forståelse av hva som bør gjøres i hver enkelt sak
- avsporinger er den vanligste kilden til produksjonstap i ledermøtene
- jo bedre medlemmene greier å holde seg til saken som er oppe til behandling, desto bedre blir saksresultatene, relasjonskvaliteten og den individuelle tilfredsheten i ledergruppen
- men finnes det en grense for hvor fokusert kommunikasjonen kan være? - oppstår typisk der møteleder gir beskjed om at det er liten tid til å diskutere en sak eller når møteleder slår raskt ned på et innlegg som kan være på siden av saken, eller når gruppen preges av lav gruppepsykologisk trygghet

Utnyttelse av gruppens mangfold
Det er særlig to prosesser som er sentrale for at man skal kunne utnytte mangfoldet i en ledergruppe:
1. man må bli klar over hvordan ledergruppens medlemmer er forskjellige fra hverandre, og hvilke styrker og begrensninger de bringer med seg inn i gruppen (der resultatproduksjonen primært skjer gjennom diskusjoner med ulike meninger, interesser og verdier, er det en stor fordel å være bevisst hverandres styrker, kompetanser, rollepreferanser, utfordringer og utviklingsområder når man skal skape gode resultater sammen)
2. man må samhandle på måter som utnytter disse styrkene og demmer opp for begrensnsingene (hvordan kan man samhandle slik at forskjellene blir et aktivum og ikke en kilde til irritasjon mellom medlemmene? stimulere til oppgavekonflikt uten at man utløser relasjonskonflikt - dialogisk kommunikasjon)


"Vår erfaring er ... at en del ledergrupper kan ha god nytte av å trene seg på å tåle mer uenigheter - enten det dreier seg om å bli bedre til å uttrykke meninger direkte når man er uenige med hverandre, eller å lære seg å møte uenigheter på en mer konstruktiv måte." (side 125)

Dialogisk kommunikasjon:
- en måte å snakke sammen på som vektlegger nysgjerrig utforskning av hverandres synspunkter
- "dialog" = "en samtale mellom to eller flere personer preget av gjensidig velvilje, åpenhet og samarbeid"
- en studie har vist en sterk positiv sammenheng mellom grad av dialogisk kommunikasjon og effektivitet i ledergruppene - var positivt assosiert med hvor fornøyd medlemmene av ledergruppen var med reultatene de skapte, hvor sterkt sammensveiset gruppen følte seg og hvor tilfredse de var med å delta i ledergruppen.
- "konstruktive kontroverser" = "når en persons ideer, informasjon, konklusjoner, teorier og meninger er uforenelige med en annen person og de to prøver å bli enige" (side 127)

Dialogens kjerneelementer:
- læreholdning (ingen har hele bildet og trenger informasjon fra de andre medlemmene)
- perspektivbevegelighet (å ta den andres perspektiv)
- tydelige og ikke-devaluerende meningsytringer (oppriktig tale - sier som sant er og ikke hva man tror at de andre vil høre)
- utforske hverandres synspunkter (aktiv lytting - handler ikke om å være stille når den andre snakker, men å la vårt eget fare for en stund og virkelig konsentrere seg om det den andre sier)
- bygge på hverandre 



"Dialog egner seg kanskje best i en divergerende fase av diskusjonen, der det er viktig å få frem ulike perspektiver på saken og sørge for at disse blir hørt og forstått av alle som deltar. På den måten bidrar man til at beslutningsgrunnlaget blir så godt som mulig før en beslutning tas." (side 131)

Utfordringer med dialogisk kommunikasjon i ledergrupper:
- kan være vanskelig å få til
- ofte fastlåste og polariserte standpunkter - preget av debattkultur, rigid forsvar av meninger man har fremmet tidligere i debatten
- debattpregete møter stimulerer ikke til å lytte, utforske eller bygge på hverandre
- poenget er ikke å drive dialogisk kommunikasjon i alle fora og alle møter, men å vite i hvilke situasjoner og under hvilke faser dette er egnet som et virkemiddel

Gode beslutningsprosesser
- "høykvalitetsbeslutning" = kjennetegnes ved at den er riktig for organisasjonen og at lederne som har fattet beslutningen, kjenner seg forpliktet til å gjennomføre den

Fire viktige elementer i en god beslutningsprosess (se side 134):
1. Gruppen starter med å definere hvilket problem beslutningen skal løse, og strukturerer hvordan man skal jobbe videre med beslutningen (hva er målet vi skal nå? hva er det som gjør denne beslutningen kompleks? hva slags informasjon har vi behov for? er det noen nøkkelpersoner eller viktige interessenter som trenger å bli involvert?)
2. Gruppen er grundig nok når den samler inn og bearbeider den informasjonen man trenger for å fatte en god beslutning (man må ha tid nok til å veie ulike alternativer mot hverandre og uforske fordeler og ulemer ved de ulike alternativene)
3. Gruppen velger bevisst hvilken beslutningsprosedyre den skal benytte (1. lederen tar beslutningen etter å ha konsulert ledergruppen 2. beslutningen delegeres til et medlem eller en undergruppe av ledergruppen 3. flertallet i ledergruppen bestemmer 4. alle i ledergruppen blir enige om beslutningen (konsensus))
4. Gruppen sørger for at beslutningen iverksettes, følger opp hvordan dette skjer og evaluerer beslutningsprosessen (ikke nok å fatte en beslutning - i tillegg må den gjennomføres) 

Gevinster ved å fatte beslutninger i ledergruppen:
- mer "tankekraft"
- mer tilgjengelig informasjon enn hos en leder alene
- grundigere bearbeiding av informasjon
- sterkere eierskap til beslutningen


Fallgruber når beslutninger fattes i grupper:
- manglende informasjonsdeling (en tendens til å bruke mest tid på å diskutere informasjon som er godt kjent fra før av)
- gruppetenkning (samhold er et tveegget sverd - står den som prøver å mobilisere motforestillinger i fare for å bli ustøtt?)
- gruppepolarisering (skjer vanligvis i den retningen flertallet i ledergruppen i utgangspunktet heller i mot)
- manglende kommunikasjonsferdigheter (viktig at lederen oppfordrer til motforestillinger og ikke minst viser at han eller hun aksepterer kritikk av egne synspunkter)

Aktiv relasjon til omgivelsene
- "Team boundary spanning" = aktiv relasjon til omgivelsene
- "Ledergrupper som har en aktiv relasjon til omgivelsene, søker proaktivt informasjon fra både interne og eksterne kilder, informerer organisasjonen om sine beslutninger, koordinerer sine mål og handlinger med andre enheter og involverer viktige interessenter i ledergruppens arbeid." (side 142)

Tre typer aktiviteter:
1. Koordinere - opprette felles møtearenaer og felles målprosesser, bevisstgjøring av hvilke enheter som er avhengige av hverandre, og jevnlig sørge for forventningsavklaringer - samstemme mål og strategier, sikre riktig ressursbruk og skape bedre samhandling på tvers av organisasjonen
2. Skaffe informasjon - skaffe den informasjon ledergruppen trenger for å nå sine mål - søk på internett, innhenting av informasjon fra andre enheter i organisasjonen, bruke eksterne konsulenter, kontankte spesialistmiljøer utenfor organisasjonen
3. Dele informasjon - forankre og informere om beslutninger som er fattet, få støtte og anerkjennelse, dele kunnskap

Faktorer som øker sannsynligheten for en aktiv relasjon til omgivelsene:
- lederen spiller en særlig viktig rolle ved å ta initiativ, være rollemodell og legge til rette for relasjonsarbeid
- organisasjonskultur
- graden av gruppepsykologisk trygghet
- kulturen innad i ledergruppen 
- Men: en aktiv relasjon til omgivelsene kan ta fokus bort fra de interne prosessene i ledergruppen

Kontinuerlig gruppelæring
- organisasjonslæring eller gruppelæring: er viktig å lære av sine feil og suksesser, tilpasse seg når omgivelsene endrer seg, justere kursen når den ikke fungerer effektivt - viktig for at en ledergruppe skal fungere effektivt!

"I denne boken definerer vi kontinuerlig gruppelæring som både prosess og resultat, idet vi sier at kontinuerlig gruppelæring skjer når ledergruppen oppdager feil og kloke grep den gjør, og i tillegg korrigerer feilene og utnytter de kloke grepene." (side 148)

Gruppelæring som en trestegsprosess, jf. Argyris og Schön (side 148):
1. å identifisere feil og kloke grep i måten ledergruppen fungerer på (stoppe opp, heve seg over ledergruppen og reflektere over hva den får til og hva den ikke får til - avholde evalueringsmøter med ledergruppen en eller flere ganger i løpet av et år - avslutte hvert møte med 10 minutters evaluering, hva fungerte bra i møtet i dag? hva må fungere bedre?)
2. å gå grundigere inn i og analysere de situasjonene som det er viktig å lære noe fra (hva er grunnen til at vi ikke klarer å lande en beslutning innenfor tidsrammen vi har gitt oss selv? - se nærmere nedenfor)
3. å justere måten ledergruppen og enkeltmedlemmene fungerer på, i tråd med det som har kommet frem i analysen (handler om å endre atferd, rutiner eller strukturer basert på det man har oppdaget rundt ledergruppens og egen fungering)


Ad. pkt. 2: Det er fem typer læringsatferd som øker sjansen for reell læring i ledergruppen:
1. synliggjøring av handlinger, antakelser og resonnementer
2. åpenhet - både når det gjelder å uttrykke seg og ta imot tilbakemeldinger 
3. saksorientering
4. utforskning av tilbakemeldinger 
5. ansvarliggjøring

"Ved jevnlig å stoppe opp, gi hverandre tilbakemelding på hva som fungerer, og hva som ikke fungerer, for så å justere seg deretter, sikrer man at ledergruppen kontinuerlig håndterer de utfordringene som dukker opp på veien." (side 153)

Ledergruppen bør spørre seg om man diskuterer sakene på en måte som gjør at man får utnyttet mangfoldet i gruppen, om beslutninger blir fattet på en måte som gjør beslutningene gode og at de faktisk blir gjennomført i tråd med hva vi så for oss under diskusjonen. 

Det er tre faktorer som særlig har vist seg som sentrale for å stimulere til læringsatferd:
1. etablering av læringsarenaer
2. gruppepsykologisk trygghet (viktig for at gruppens medlemmer skal våge å si det som skal til for å få til gruppelæring)
3. gruppelederens egne holdninger og atferd (helt avgjørende for at gruppen skal få til kontinuerlig læring) 

Del 5 - Hvordan utvikle en effektiv ledergruppe i praksis?

Effekten av ledergruppeutvikling
- avhenger av omfanget av utviklingsprosessen (det tar tid å bli trygg, det tar tid å avlære gamle uvaner og det tar tid å øve inn nye ferdigheter)
- avhenger av utviklingsprosessens innhold og form (trening på dialogisk kommunikasjon, trening på å uttrykke seg klarere og mer direkte overfor hverandre, trening på å komme med tydeligere bestillinger når saker meldes inn til ledermøtet)
- avhenger av deltakernes motivasjon for å utvikle seg og tro på at utvikling nytter (hvis enkelte medlemmer ikke føler behov for utvikling, ikke føler at de har tid eller har liten tro på at det nytter, vil dette utgjøre et alvorlig hinder for effekt)

"Hvis teamutvikling er løsningen, hva er da problemet?" (side 165)
- utfordringen er å finne ut hvilke spesielle behov akkurat denne ledergruppen har
- også greit å avklare tidlig i prosessen om ønsket om teamutvikling egentlig handler om å løse en skjult konflikt i ledergruppen, å få bestemte personer ut av gruppen eller dekke andre behov man ikke tør å gi uttrykk for

Lewins tretrinnsmodell som rammeverk
- opptiningsfasen: her kartlegger man styrker og utviklingsområder for ledergruppen og det enkelte medlem - målet er å gjøre gruppen motivert for og klar for endring
- endringsfasen - her begynner man selve forandringsarbeidet, f.eks. gjennom å trene på nødvendige ferdigheter, sette mål og gjøre aktiviteter som fører til økt trygghet og tillit mellom medlemmene
- konsolideringsfasen - handler om å integrere nye ferdigheter i hverdagen

side 169 - 170 i boka er det eksempel på en intervjuguide som kan brukes i arbeidet med å kartlegge ledergruppen og dens medlemmer. Dessuten er det en spørsmålsguide på side 172, ment for medlemmene i ledergruppen. Her stilles spørsmål om ledergruppens formål og saker og om ledergruppens fungering. 

Det er ikke tilstrekkelig å få innsikt i hva man bør gjøre annerledes. I tillegg må man trene og trene og trene - så mange ganger at det til slutt blir en vane. Hvorvidt man trenger eksternt bistand eller ikke avhenger bl.a. hvor store problemer gruppen sliter med, hvor mye kompetanse lederne selv har på det området gruppen skal utvikle seg på, hvor stor tillit gruppens medlemmer har til hverandre og til lederen og hvor vant gruppen er til å reflektere over seg selv og sin egen fungering. 

Grunnlaget for en effektiv ledergruppe
- å ha et klart formål (involver hele ledergruppen til å definere dette målet, unngå for abstrakte formuleringer og bruk gjerne underpunkter, bruk forretningsagendaen som ramme, la dere inspirere av andre ledergrupper, finn ut hvordan hvert av medlemmene i ledergruppen er avhengige av hverandre for å få gjort jobben sin)
- å jobbe med de riktige sakene (viktig å lage noen rammer for hvilke saker ledergruppen skal ha på agendaen slik at man ikke risikerer å bruke for mye tid på saker der det skapes liten eller ingen merverdi - her kan et årshjul være av verdi - en person er ansvarlig for å sile sakene på forhånd, sakspapirene sendes ut på forhånd, sakene evalueres i etterkant av møtet og ledergruppen bruker en fast agendamal)
- å ha en god og balansert sammensetning (er ledergruppen passe stor? hvilke roller har utviklet seg i vår ledergruppe? er rollene funksjonelle mtp oppgavene vi skal løse? mangler vi noen roller, eller er noen roller overrepresentert?)
- å være omgitt av støttende omgivelser (viktige stikkord er organisasjonens belønningssystemer, informasjonssystemer og opplæringssystemer, i tillegg er det viktig at ledergruppen har de ressurser som trengs for å gjøre jobben sin på en god måte - dessuten kan det være et poeng å gjøre noe med følelsen av å bli overøst med informasjon, samtidig som man sørger for at vesentlig informasjon kommer til rett tid)

"Hvem er gjensidig avhengige av hverandre, hvem er ensidig avhengige av noen av de andre (mer avhengige av en annen enn vice versa), og hvem er lite avhengige av de andre? Jo mer avhengighet som eksisterer mellom ledergruppens medlemmer, desto viktigere er det at medlemmene opplever seg som en del av et team med et klart felles mål." (side 183)

Gode prosesser i ledergruppen
- å sørge for klare bestillinger i ledermøtene
- å kommunisere fokusert om saken (unngå avsporinger og vær godt forberedt, lag kjøreregler for møtet)
- å utnytte mangfoldet i ledergruppen (viktig stikkord: dialogisk kommunikasjon, bli kjent med hverandres styrker og begrensninger, 360 graders lederevaluering for å øke medlemmenes selvinnsikt)
- å ha gode beslutningsprosesser
- å ha en aktiv relasjon til omgivelsene
- å drive kontinuerlige forbedringsprosesser 

"Er det tydelig om en sak er en orienteringssak, en diskusjonssak, en oppfølgningssak eller en beslutningssak?" (side 206)

Gjør grundige forberedelser for å få til en klar bestilling og en god prosess:
- hva skal vi oppnå/ønsket resultat
- hvordan skal vi arbeide for å komme til målet?
- hvorfor hører saken hjemme i ledermøtet? (hvilken merverdi vil innlegget jeg skal holde gi saken?)


Øk graden av dialogisk kommunikasjon i ledergruppen:
1. Grunnholdningen i dialog er å utvide vår erkjennelse slik at vi får et bedre beslutningsgrunnlag - ikke å vinne over hverandre
2. Lytt! Forsøk å få tak i hva den andre prøver å formidle
3. Tenk! La det som sies, får synke inn og reflekter over det
4. Vent! Sett vurderingene dine på vent. Observer både dine og andres vurderinger så nøytralt du kan og uten nødvendigvis å handle på dem
5. Utforsk det den andre sier
6. Del tydelig dine egne synspunkter og prøv å integrere dem med det som har kommet opp tidligere i samtalen

Gode beslutningsprosesser har fire faser:
- orienteringsfasen
- diskusjonsfasen
- beslutningsfasen
- implementeringsfasen
... og effektive ledergrupper arbeider aktivt for å unngå uhensiktsmessige gruppeprosesser

Unngå fallgrubene som lett oppstår når man fatter beslutninger i grupper:
- bruk noen minutter individuelt til å notere ned hvilken informasjon den enkelte sitter på som bør deles i ledergruppen før dere stuper inn i diskusjonene
- varier arbeidsmodus (f.eks. at to og to diskuterer, dvs. at man deler inn ledergruppen i smågrupper - da øker sjansen for at alle synspunkter kommer frem, og at ledergruppen ikke låser seg for fort til en bestemt beslutning)
- vær bevisst rollen som ledergruppens leder (pass på at alle får ordet)
- gjør bruk av djevelens advokat

Kartlegg hvem ledergruppen er avhengig av, og hvem som er avhengig av ledergruppen:
- hvordan kan vi koordinere oss med dem?
- hva trenger vi av informasjon, og hvor kan vi best få tak i den?
- hvem er avhengig av informasjon fra oss?



Eksperimenter med ny atferd:
- test ut gyldigheten av eksisterende tanker (eks. "ønsker vi å starte prosessene våre med å hoppe ut i en opphetet diskusjon der alle forsøker å vinne over de andre?")
- prøv ut ny atferd (eks. "la oss starte prosessen med dialogisk kommunikasjon?")
- utvikle nye tanker (eks. "vi har erfart at dersom vi prøver å være lenge nok i dialogfasen, så får vi frem flere synspunkter og treffer bedre beslutninger")

En viktig læringsarena er å evaluere ledermøtene helt til slutt. For at dette skal ha noe for seg, er det viktig å bruke 10-15 minutter på dette. En annen måte å lære på er å ta et "helikopterblikk" på ledergruppen, se seg selv litt utenfra og forhåpentligvis klare å se hvor man har potensiale for forbedringer. Veiledning av ledergruppens medlemmer er også noe som av og til bør prioriteres. En annen måte å skape læring på kan være at den som presenterer en utfordring etterpå går ut av diskusjonen og overlater til resten av ledergruppen å reflektere over mulige løsninger - mens man utelukkende lytter med nysgjerrighet, slipper å forsvare seg og kan ta med seg det som føles nyttig. Det er da vesentlig at lederen selv kan få velge hva han eller hun vil ta med seg. 

Boka inneholder et vell av refleksjonsoppgaver, skjemaer og maler, intervjuguider osv. som  garantert er meget nyttig når man skal ta fatt på utfordringene med å gjøre ledergruppen mer effektiv. Forslagene er meget konkrete, lettfattelig og pedagogisk presentert, og det er enkelt å ta dem i bruk. Selv opplever jeg nytteverdien av denne boka som svært høy, og tenker at dette er en bok jeg gjerne skulle ha lest for flere år siden (vel vitende om at den utkom først i 2012 ...). Det er åpenbart at forfatterne har satt seg grundig inn i de problemstillingene en ledergruppe kan komme til å stå overfor, og gjennom å observere mange ledergrupper har de funnet frem til noen sentrale faktorer som kan bidra til å gjøre ledergrupper mer effektive. 

De fleste som leser en slik bok har garantert gjort seg både erfaringer og refleksjoner på flere områder, og dessuten brukt flere av modellene som presenteres. Noe er gammelt nytt, noe er selvfølgeligheter og noe er av typen kunnskaper man bare har innabords når man har vært leder i noen år. En hel del av stoffet som presenteres er imidlertid både tankevekkende og egnet til å gi økt bevissthet rundt prosessene som foregår i en ledergruppe, som viktigheten av å ha klare mål, som å stille seg spørsmålet "hører denne saken virkelig hjemme på ledermøtet?", "burde saken vært grundigere forberedt før den kommer til ledermøtet?", "trenger ledergruppen å bli involvert i hele prosessen?" osv. 

Boka egner seg godt som et oppslagsverk og for repetisjon, og den egner seg dessuten godt som idébank mtp. å plukke ut refleksjonsoppgaver man kan bruke sammen med sin ledergruppe når man står foran store utfordringer, hvor man ser at det kan oppstå kryssende interesser og hvor det er viktig med en god prosess hvor alle faktorer kommer opp på bordet. Boka burde være pensum for enhver som har ambisjoner om å bli en bedre leder! Jeg anbefaler den på det varmeste!

Utgitt: 2012
Forlag: Gyldendal akademisk
Antall sider: 293


Henning Bang
THomas Nesset Midelfart

søndag 20. oktober 2013

John Færseth: "KonspiraNorge"

En real motvekt til konspirasjons-teoriene på nettet!

John Færseth (f. 1972) har en bakgrunn som medielærer, forfatter og frilandsskribent, og han er utdannet medieviter fra UiO. På boka vaskeseddel kan jeg dessuten lese at han har flere studieopphold fra Balkan og Russland bak seg, og at han er en aktiv bidragsyter til nettstedet Vepsen (se f.eks. artikkelen "Halldals konspirasjoner" som ble publisert 24.09.2013) og til tidsskriftet Humanist. "Han har vært opptatt av konspirasjonsteorier og ekstremisme i flere år ... og regnes som en av Norges fremste eksperter på konspirasjonsteorier, og blir ofte hentet inn som ekspertkommentator på området. Dette er hans første bok." (sitat fra bokas vaskeseddel)

Jevnlig presenteres vi for ulike påstander som at Israel sto bak terrorhandlingene i Oslo og på Utøya i 2011, at amerikanerne selv sprengte World Trade Center i 2001 (for på den måten å få en unnskyldning til å invadere Irak og sikre seg tilgang til oljereservene der), at politikere og EU-byråkrater ønsker å snikislamisere Europa, at klimakrisen og finanskrisen er en bløff, at jødene er fremtidens verste fiender (godt støttet opp under av Sions Vise Protokoller), at Holocaust er en bløff, at Jens Stoltenberg egentlig er jøde osv. Det er faktisk ingen ende på alle de konspirasjonsteorier som verserer, og nettet er et ynglested for slike teorier. 

"Konspirasjonsteorier tilbyr en sammenhengende verdensforståelse som kan undergrave det demokratiske systemet og i verste fall føre til vold og terror. 

John Færseth tar oss med på en reise i det norske konspirasjonslandskapet, et landskap som på samme tid er både komisk og skremmende." (sitat fra bokas vaskeseddel)


Tvillingtårnene i New York 11. september 2001
John Færseth har intervjuet en rekke personer i forbindelse med sitt bokprosjekt. En blant mange er Torstein Viddal fra den norske Sannhetsbevegelsen for 11. september. Helt fra starten har han hatt som mål å så tvil om "den offisielle versjonen" av det som skjedde, nemlig at al-Qaida og de velkjente 19 mennene i de ulike flyene som ble brukt under aksjonen, sto bak. Han er også skeptisk til at kun en mann sto bak terrorhandlingen i Oslo i 2011. 

"Konspirasjonsteorier er en form for myter eller folklore, nærmere bestemt tilhører de det vi vil kalle "urban legends" eller "samtidsmyter": I likhet med tidligere tiders myter forsøker de å forklare hvordan verden henger sammen. Forskjellen er at de stort sett foregår i nåtiden. Stort sett opererer de heller ikke med overnaturlige forklaringer. 

Den amerikanske statsviteren Michael Barkun (2003) har satt opp tre kriterier for et konspiratorisk verdensbilde:
1. Ingenting skjer ved en tilfeldighet. Alle hendelser er resultater av bevisste, villede handlinger. 
2. Ingenting er hva det ser ut til å være. Konspiratørene ønsker å holde hensiktene sine skjult. Dette gjør at skinnet kan bedra selv om en person eller gruppe tilsynelatende virker uskyldig. 
3. Alt henger sammen med alt. Det finnes mønstre overalt for dem som er i stand til å se dem. Dette gjør at virkelige konspirasjonsteoretikere hele tiden leter etter sammenhenger for å avdekke de skjulte mønstrene." (side 17 -18)


Hekseprosessene i middelalderen
Dette at en bestemt gruppe får skylden for alt som er galt i et samfunn, slik det er vanlig i konspirasjonsteorier, er ikke noe som oppsto med internett, understreker Færseth i sin bok. Dette har eksistert til alle tider - som at jødene fikk skylden for svartedauens spredning på 1300-tallet. Ofte valgte makthaverne bare ut en forhatt gruppe, ga dem skylden - dette forårsaket opptøyer og indrejustisen tok seg av resten. Hekseprosessene er et annet eksempel. Disse viser hvor farlig det er at forestillinger om at det faktisk fantes hekser med forbindelse til onde ånder var, når de først hadde festet seg i folks bevissthet. 

"Også grunnlovsforbudet mot jøder, munkeordener og jesuitter, som ble opphevet først i henholdsvis 1851, 1897 og 1956, var i stor grad et utslag av frykt for hva disse kunne finne på om de fikk adgang til det protestantiske Norge." (side 23)


Sions Vise Protokoller
Det er en vesentlig forskjell på tidligere tiders konspirasjonsteorier og dagens teorier. Tidligere ble disse rettet mot det man oppfattet som utgrupper eller outsidere. I dag er det samfunnsordenen i seg selv som er gjort til fienden. Nå er det mektige nettverk som kontrollerer alt fra bankvesen til media, og det snakkes om en skjult plan om New World Order - en ny verdensordning. Illuminati, en organisasjon som eksisterte for mange hundre år siden og som etter all sannsynlighet opphørte den gang også, er gjennom forfattere som Dan Brown på en måte vekket til live igjen, og det er ikke måte på hvilken ondskap som utøves i regi av denne bevegelsen. Og igjen er det jødene som får skylden. Det vises til Sions Vise Protokoller, som første gang utkom i Russland i 1903. 

"Den var etter alt å dømme skrevet i kretser tilknyttet tsarens hemmelige politi, og et produkt av den reaksjonære, antisemittiske ideologien som var fremherskende blant mange tsarvennlige russere på denne tiden. Dokumentet hevdet å være et referat fra et topphemmelig møte av jødiske ledere, der disse planla å skaffe seg verdensherredømme gjennom å få kontroll over media og finansinstitusjoner, bryte ned respekten for tradisjonell religion og moral, få politiske ledere i sin makt og til sist utløse en storkrig. I det påfølgende kaoset ville verdens folk vende seg til den eneste som tilsynelatende var i stand til å gjenopprette ro og orden - en jødisk verdenskonge. I protokollene ble det også hevdet at jødene hadde skapt den moderne kapitalismen og liberalismen, og ledet an i den internasjonale arbeiderbevegelsen. Videre ble det påstått at de allerede styrte presse og frimurerlosjer, og hadde fremprovosert en rekke kriger, revolusjoner og økonomiske kriser. Et utdrag som illustrerer argumentasjonsmetoden i protokollene lyder:

"Vår løsning er: Vold og bedrag. Kun vold fører frem i politiske anliggender, særlig når den er gjemt under statsmannens åleglatte talemåter. Vold må være sluhetens grunnlov, og forestillelse rettesnor for regjeringer som ikke vil legge sin krone for en ny makts føtter. Det er riktignok et onde, men dog bare et middel til å nå målet, som er det gode. Derfor må vi ikke opphøre med å bestikke, bedra og forråde, når disse ting tjener til å nå vårt mål. I politikken må man vite å utnytte andres svakheter uten å nøle, for gjennom dem sikrer vi oss underkastelse og overherredømme." (side 27 - 28)


Tilfeldig? Neppe!
På tross av at det forlengst er opplest og vedtatt at disse protokollene er forfalsket for å gi jødene skylden for det meste, lever de i beste velgående i mange miljøer og preger deres verdensbilde. Det mest skremmende er at nettopp disse protokollene er opphavet til det aller meste av det som finnes av konspirasjonsteorier den dag i dag. For øvrig nevner jeg at Umberto Eco har brukt protokollene og beslektede konspirasjonsteorier da han skrev sin roman "Gravlunden i Praha" (stedet hvor protokollene påstås å ha oppstått), og at antisemitteksperten Jahn Otto Johansen også nevner dette i sin bok "Den nygamle antisemittisme" - begge bøker er tidligere omtalt på bloggen min (følg linkene). 

Å kalle en påstand for en konspirasjonsteori betyr i realiteten å stemple den som useriøs, helt på grensen til det sinnssyke eller i alle fall noe man ikke trenger å ta alvorlig, sier Færseth på side 29 i boka. "Ved å se hendelser som resultat av en uhyggelig plan slipper vi i det minste belastningen ved å måtte innse at verden i virkeligheten er et kaotisk sted der ingen egentlig har oversikt eller kontroll.

Grunnen til at noen tror på konspirasjonsteorier bunner i menneskets hang til å gi noen skylden for det som skjer. Vi har en medfødt evne til å tillegge andre hensikter, og dette var antakelig en viktig overlevelsesstrategi for de første tiders mennesker som levde i pakt med naturen og alle dens farer. Når noe går galt, må noen ha villet det og tilfeldigheter utelukkes gjerne tidlig i prosessen. 

Konspirasjonsteorier har til alle tider stått ekstra sterkt spesielt i USA og i Midtøsten. Nytt er at dette nå også florerer i Norge. Spesielt ofre i et samfunn har lett for å ty til konspirasjonsteorier, og derfor er det kanskje ikke tilfeldig at mennesker som er skuffet over statlig styre, kanskje har vært utsatt for barnevernet, er arbeidsledig og har allverdens tid til å grave seg ned i alt som finnes på nettet, er spesielt i risikosonen for å la seg oppsluke av ulike alternative teorier som verserer der ute. Mangelen på tilhørighet i et miljø, som kunne ha korrigert for noen av de mest uheldige utslagene, at man stort sett kun diskuterer med likesinnede på nettet og dermed får sine forestillinger forsterket, opplevelsen av enten latterliggjøring eller sinne fra andre man forsøker å frelse eller få til å våkne opp - alt dette forsterker følelsen av å være marginalisert. For man vet jo "alt", mens de andre ikke vil forstå ... "Vi er de våkne, som ser sammenhengene i verden, de andre er "sovende", "sauer", eller for å sitere den kjente konspirasjonsteoretikeren Milton William Cooper, "sheeple" (en sammensetning av "sheep" og "people".)" (side 46)


Sheeple, sheeple, sheeple - wake up!
Nettet blir sånn sett både en venn og en fiende. Gjennom Google, Facebook og YouTube møtes likesinnede, og ulike videosnutter og artikler linkes på kryss og tvers. Gjennom å tagge både videoer og artikler, får man opp et ubegrenset antall med samme tema som gjensidig bidrar til å forsterke hverandre. Å dele levende bilder kombinert med musikk og effekter er en effektiv måte å påvirke andre mennesker på. Google indekserer det som ligger på nettet slik at de mest linkede artiklene kommer først. Dermed er det ikke slik en del synes å anta, nemlig at artiklene som kommer først, har størst vekt.
UFOer slik de tradisjonelt har vært oppfattet

Forfatteren nevner en rekke konspirasjonsteorier som har oppstått i tidens løp. Alt fra at jorden jevnlig besøkes av UFOer og vesener fra andre planeter, og at myndigheten gjør det man kan for å skjule dette for befolkningen - til at det bor utenomjordiske ambassadører på jorden vår. Jevnlig dukker det opp historier om mennesker som mener seg bortført av UFOer, og som etter å mistet mange timer fra hukommelsen, levende kan fortelle hva som egentlig skjedde mens de er under hypnose. Det forhold at så mange forteller den samme historien, blir tatt som bevis for at det ligger noe bak. Jeg hørte faktisk for en tid tilbake en påstand om at hver 15. amerikaner mener at de har vært kidnappet av UFOer i løpet av sitt liv. Påstanden kom fra en person som er dypt inne i konspirasjonsverdenen. Hva skal man si til slikt? Er det ikke noe av det samme som har gjort seg gjeldende - at man fester stor lit til dette med fortrengte minner - når det gjelder de mest utrolige påstander om rituelt barnemisbruk innenfor enkelte sekter? "... Snarere er fraværet av slike bevis (på UFOer - min kommentar) med på å styrke troen på at den virkelige sannheten blir holdt skjult." (side 59

En av de mest kjente konspirasjonsteoriene i dag er den som handler om terroranslaget den 11. september 2001. Færseth har satt seg grundig inn i problemstillingen, som handler om påstander om at det var helt umulig at tårnene kunne rase sammen som følge av flyene som styrtet inn i dem. På tross av at det faktisk er bevist at dette er fullt mulig, lever konspirasjonsteorier om at det var amerikanerne selv som sto bak, i beste velgående, sammen med påstander om at det er bevist at den offisielle forklaringen er en umulighet. Når vanlige folk uten spesielle ingeniørmessige kunnskaper blir utsatt for denne type påstander, blir man i grunnen litt sjakk matt. (På side 134 - 137 i boka presenterer han for øvrig noen konspirasjonsteorier og motsvar. En av påstandene går på at flybensinbrann ikke kan forårsake at stål smelter, at eksplosjonene som kunne høres da byggene kollapset tyder på at det var eksplosiver som forårsaket disse, at raset av tvillingtårnene så ut som en kontrollert nedrivning osv. - hvem har for øvrig sett et 400 meter høyt bygg rase sammen, noen sinne?)

"Dokumentarfilmen Loose Change, som tok for seg mange av konspirasjonsteoriene omkring 11. september, var som skapt for å spre seg på nettet. Til tross for at filmen var produsert av 21 år gamle Dylan Avery på et minimalt budsjett og klippet på Averys egen laptop, holdt den en høy profesjonell kvalitet. Siden 2005 har Loose Change blitt kjøpt og sett av millioner av mennesker i tillegg til alle dem som har lastet den ned gratis eller sett den online ..." (side 92)


Zeitgeist - en tredelt dokumentarfilm
Dette dannet for øvrig grunnlaget for Zeitgeist, en tredelt dokumentarfilm som i følge Færseth traff Norge for fullt i 2007. "Her forsøkte den tidligere musikkstudenten Peter Joseph i løpet av snaue halvannen time å bevise intet mindre enn at kristendommen i virkeligheten var resultat av en storslått konspirasjon for å slavebinde menneskeheten, satt sammen av ideer stjålet fra egyptiske, indiske og til og med mellomamerikanske myter. Filmen hevder også at de fleste moderne kriger i virkeligheten var organisert av bankkarteller med Federal Reserve i spissen, og - selvsagt - at 11. september i virkeligheten var organisert av den amerikanske regjeringen. Filmen traff en nerve hos mange, ikke minst blant mer alternativt anlagte "truthere" og blant desillusjonerte globaliseringskritikere som i mange tilfeller hadde bakgrunn fra IT-bransjen og var vant til å skaffe seg informasjon ved hjelp av raske nettsøk." (side 92 - 93)


Chemtrails fra fly - reelt eller innbildt?
John Færseth har intervjuet en rekke personer i Norge med tilhørighet til ulike konspirasjonsmiljøer. En av dem er Per-Aslak Ertresvåg, som står bak tre bøker - den første med tittelen "Makten bak makten". Ikke bare påstår han at Illuminati opererer med hemmelige strålevåpen kamuflert som atmosfæreforskning, men han hevder også at menneskeheten utsettes for systematisk sprøyting av giftige kjemikalier kamuflert som kondensstriper fra fly, såkalte Chemtrails. Han har også intervjuet Abel Struksnes, som i sin tid advarte mot å bringe Norge inn under EU, fordi det egentlig var Illuminati, frimurere, Rotschildfamilien, den trilaterale kommisjon og bilderbergerne som sto bak. 
En bok som forårsaket mye
spetakkel da den utkom ...

Færseth viser dessuten til Eva Lundgrens forskning om seksualisert vold blant kvinner i kristne miljøer, opplevelser som ble fortrengte minner som kunne hentes frem under hypnose. I tillegg fremkom påstander om flere hundre ritualmord bare i Sverige ... I dag forsøker vel Lundgren så godt som mulig å glemme at hun en gang var en del av dette ... 

Teorien om at jødene i overveiende grad synes å stamme fra khazarene, et nomadefolk som for over tusen år siden konverterte til jødedommen, skal i følge konspirasjonsteoretikere bety at flertallet av dagens jøder er falske jøder, og ikke det guds utvalgte folk som man møter i det gamle testamentet. Disse påstår å være de egentlige antisemittene når de angriper de semittiske, arabiske palestinerne. Dessuten påstår frimurerne å egentlig være jøder. 
Khazar-jødenes opprinnelsessted
Når det meste av det som er galt i verden settes i sammenheng med at dette skal skyldes en konspirasjon av khazarjødene, er det vanskelig å få annet enn grøsninger nedover ryggen ... 

Tilsvarende verserte det en rekke konspirasjonsteorier både før og etter den fryktede pandemien i forbindelse med svineinfluensavaksinen. Forut for det hele ble et skrekkscenario tegnet i avisene, men det gikk ikke lang tid før det var selve massevaksinasjonen som fikk gjennomgå. Teorier om at vaksiner inngår i et prosjekt for befolkningsreduksjon har også versert, og rett før Færseths bok gikk i trykken opplevde Wales en meslingepidemi som i stor grad er utløst av en generasjon foreldre som har nektet å vaksinere barna sine grunnet frykt for autisme ...

Påstander om at det ikke finnes kreft i Israel og at jødisk medisin holder kunnskap om kreftbekjempelse for seg selv, har også versert i form av konspirasjonsteorier. Slike påstander er imidlertid enkle å tilbakevise rett og slett ut fra det faktum at kreft er den hyppigste dødsårsaken i Israel. Blant araberne i nabolandene er derimot hjerte- og karsykdommene den største dødsårsaken. 

" ... ser vi at konspirasjonsteoretikere er påfallende åpne for andres teorier om hvordan ting henger sammen, så lenge de ikke er "sheeple" som ukritisk godtar den offisielle versjonen." "... ulempen med å sysle med stigmatisert kunnskap (er) at mens man selv "vet at man har rett", opplever man gang på gang å bli satt utenfor det gode selskap." (side 162)
Og enda mer UFO ... 

Mens UFO-historiene tidligere var "snille" og handlet om møter med utenomjordiske vesener som ville oss jordboere alt godt, handler nyere UFO-historier om det motsatte. Nå er det onde krefter som ikke vil oss vel. Forfatteren ønsket i 2012 å delta på UFO-konferansen i Bergen, men ble erklært uønsket. I stedet sendte han en stredfortreder til å dekke hendelsen. Jeg nøyer meg med å vise til side 164 flg., men kan opplyse at dette var spesiell lesning ... 

Noe av problemet med konspirasjonstenkningen er at det ofte er et snev av sannhet blandet opp i det hele. Andre teorier er det mye enklere å ta avstand fra - som at myndighetene i forbindelse med vaksinering implanterer chips under huden vår for å overvåke oss. Det er for øvrig et faktum at mange storbedrifter holder opplysninger tilbake for å tjene penger, men uten at det nødvendigvis er grunnlag for å sette dette i en kontekst som tilsier at det er makthaverne i landet som har en større plan for befolkningen hvor dette inngår som en del av det hele. 


Symbolikk i ulike former
Fra side 179 - 185 gjør John Færseth et forsøk på å kategorisere noen ulike konspirasjonsteoretikere. I første rekke har vi fantasten, som kjennetegnes av en imponerende kunnskapsmengde - svært belest innenfor såkalt stigmatisert kunnskap; pseudovitenskap, spekulativ populærvitenskap, nyåndelige forestillinger og ikke minst konspirasjonsteorier. Han favner om alt som ikke er mainstreamvitenskap. Så har vi aktivisten, som ofte er yrkesdemonstrant og ofte kan havne i politiets søkelys. 

Hevneren har opplevd systemet fra baksiden - enten gjennom et virkelig eller innbildt maktovergrep - f.eks. barnevernet, psykiatrien eller gjennom opplevd overtramp på arbeidsplassen (noe som alltid blir forklart med at vedkommende har vært utsatt for et eller annet plott fra noen) - og som har viet livet sitt til å ta opp kampen. Vedkommende er handlingsorientert. Tante Lilla er med fordi det er så spennende med alternative teorier - ikke fordi hun egentlig vil noe med det. Litt engletro, yoga, raw food-kosthold og selvutvikling hører med. Den nysgjerrige representerer "det tause flertallet" - de som ikke stikker seg særlig frem. Vedkommende blir som regel hentet tilbake til virkeligheten grunnet jobb, studier og familie. 


Regjeringskvartalet etter 22. juli 2011
Forskeren er som regel en mann med mye fritid - litt for mye fritid som følge av å være arbeidsledig eller uføretrygdet, eller er i en jobb med mye ukurant arbeidstid. Han tilbringer mye tid på nettet, leser og ser så mange videoer som presenterer et alternativt verdensbilde at dette sakte og gradvis siver inn. Parallelt får venner og familie nok av hans utlegninger om alt han har funnet ut, så han får i stedet nye venner via nettet, og der utveksler de ytterligere bevis på at de "har skjønt det", mens resten av verden er ignorante.  I noen tilfeller kommer forskeren i gang med livet sitt igjen - i andre tilfeller kan det ende med forferdelse (som med han som sto bak 22. juli 2011 ...). 

Helt til slutt nevner Færseth "Skrothøyre", "den oppmerksomhetssyke" og "den patologiske" ... 

På nettet er det særlig to nettsteder som opererer med ulike konspirasjonsteorier. Det ene heter Nyhetsspeilet og det andre heter Folkets info.

"De fleste på Nyhetsspeilet beskriver altså både Stay Behind og bakmennene deres i CIA som marionetter for aktører som befinner seg lenger oppe i pyramiden. Hvem disse er, varierer fra utenomjordiske vesener til onde makter eller begge deler. 


Illuminati og de 13 familiene ...
Hans Gaarder pleier dels å omtale bakmennene som "THEY", og dels som Illuminati. Gaarders beskrivelse av Illuminati er omtrent det samme som hos Fritz Springmeier: Illuminati består av 13 familier eller "blodslinjer, som alle sammen er svært rike og mektige, og som hos Springmeier inkluderer de navn som Rothschild, Rockefeller og - litt overraskende - Disney. Som hos Fritz Springmeier får Charles Taze Russel, som i sin tid grunnla Jehovas Vitner, plass blant sjefsilluminatene. Jehovas Vitner blir også sagt å drive med satanistisk barnemisbruk." (side 190 - 191)

side 205 påpeker Færseth at en ubehagelig side ved Nyhetsspeilet og andre "ekstremkonspirasjonsnettsteder" er hvordan tilsynelatende svært ubalanserte mennesker har fått status som varslere. 

En av de mest aktive skribentene på Nyhetsspeilet er Jarle Johansen. Hans konspirasjonsteorier går ut på at det hele handler om et kosmisk drama, der ånd står mot materie og godt mot ondt. "Menneskene er åndsvesener som er fanget av materien, omgitt av satanistiske åndsmakter som gjør sitt beste for å holde oss fast ved hjelp av tanketom underholdning, materialistisk vitenskap og - ikke minst - materialistiske ideologier." (side 223)

I følge Jarle Johansen er et av sionistenes virkemidler for å oppnå verdensherredømme multikulturalismen


Holocaust-fornekting - en vanlig konspirasjonsteori
Der Nyhetsspeilet er mer bastante, der er Folkets Info i følge Færseth mer forsiktige og antydende spesielt når det gjelder jødene. Her foretrekker man å stille spørsmål i stedet for å konkludere. Så ble da også Folkets Info grunnlagt som en direkte reaksjon på useriøsiteten hos Nyhetsspeilet. Samtidig har de likevel ikke gått av veien for å stille seg kritisk til Holocaust. 

side 232 siteres Trond Berg Eriksen, professor i idéhistorie:

"Jødene har alltid vært innbegrepet av det som er fremmed og annerledes. De har et språk, hebraisk, som de bare bruker seg i mellom. I tillegg brukte de tyske og polske jødene lenge jiddisch. Dermed vet man aldri hva de snakker om, og når man ikke får den informasjonen man venter å få av dem man omgås sosialt, begynner man å lage den informasjonen man trenger selv. Og da kommer konspirasjonsteoriene inn. De spiser annerledes mat, tar fri på lørdag og jobber på søndag - det virker på en måte som om de gjør narr av de kristne religiøse overbevisningene.

Jo lenger tid det går siden andre verdenskrig, jo mer legitimt får man inntrykk av at det er å stille spørsmål ved Holocaust, og jo mer "spiselig" er antisemittismen blitt. 

Trond Berg Eriksen fortsetter (side 234):

"Som historiker ser jeg stadig at slike historiske lærdommer ikke varer mer enn en generasjon eller to, sier Eriksen. - Hvis du nå sier til vanlige mennesker med vanlig skolegang at det ble drept seks millioner jøder på industrielt vis fra 1942 til 1945, vil noen kanskje si "Nja ... er det nå så sikkert, da?" Grunnen til dette er at vi hele tiden lager historier for oss selv som er til å leve med, og det blir ubekvemt å leve med en historie som kanskje krever såpass mye av oss. Tyrkerne klarer jo for eksempel ikke å leve med armenerne som ble hugd ned under første verdenskrig, og benekter dette den dag i dag."


Venstresiden - ikke som den var ... 
Det har liksom vært greit med litt konspiranoia på det norske venstresiden. Men det er likevel grenser for hva vi tolererer fra offentlige myndighetspersoner. Her trekker Færseth frem historien om den kjente fredsforskeren Johan Galtung som balanserte på en hårfin egg i et foredrag han holdt  med tittelen "Ti teser om 22. juli" i september (se side 247 flg.).
Amerika som de fordømtes land

I kapittelet "Vi som aldri elsket Amerika" (side 252) påpeker forfatteren at synet på USA som "et land man kan vente nærmest hva som helst av, herunder å forfalske massakrer eller ta liv av tusenvis av egne borgere for å ha en unnskyldning for militærintervensjoner", har festet seg hos svært mange. Selv tenker jeg at dette kan ha noe å gjøre med alt som i ettertid har fremkommet av den typen; de påståtte masseødeleggelsesvåpnene i Irak, omgåelsen av menneskerettighetene for fanger ved Guantanamo, styrting av Allende i Chile, støtte til millitære diktaturer, støtten til sjahen i Iran - eksemplene er mange. Etter at Israel okkuperte Vestbredden og Gazastripen, snudde dessuten den vennlige innstillingen til staten Israel som et prosjekt blant mange i Norge. Men når landene nærmest demoniseres, er det i alle fall for meg klart at det har gått for langt. 

John Færseth fulgte deler av 22. juli-rettssaken i et auditorium i VG-bygget - utstyrt med pressekort fra det antirasistiske nettstedet Vepsen. Saken handler om en mann som har forlest seg på hatske islamhatende nettsider. Her tippet det over, og ingen kunne stoppe ham i å gjøre det han hadde planlagt. Det store spørsmålet har selvsagt hele tiden vært: gjorde han alt helt alene? hvem sto i såfall bak? osv. 


Eurabia-myter
Mange har ment mye om alt som gikk galt den skjebnesvangre dagen i juli 2011. Og her kommer selvfølgelig konspirasjonsmakerne på banen og overlater intet til tilfeldighetene. Alle deltaljene på det som gikk galt puttes inn i et større bilde, som om det var villet fra høyeste hold at alt skulle gå nettopp slik. Her introduseres begrepet Eurabia

Ingen vet eksakt hvor mange personer som er opptatt av konspirasjonsteorier på nettet - såkalte kontrajihadister. Det antydes at det i Norge kan finnes mellom 12000 og 15000 mennesker. 

"Ifølge Johansen er Arbeiderpartiet som sagt en del av en marxistisk konspirasjon som igjen er inspirert av satanistiske "khazarjøder", der målet er å skape kaos i verden gjennom krig og utbredelse av multikulturalisme, og slik berede grunnen for en "satanistisk Nye Verdensorden." (side 299)

"Johansen vier også mye plass til å kritisere barnevernet, som han anser som en del av Arbeiderpartiets sataniske plan. Ifølge Johansen har partiet for lengst kommet til at kjernefamilien er roten til alt ondt, og derfor skal brytes opp for å muliggjøre en fullstendig indoktrinering av barn og unge." osv. (side 300)

Fra side 301 og utover stiller forfatteren følgende spørsmål: "Hva nå?"

Det man kan slå fast er at konspirasjonsteorier og trykket på disse endrer seg over tid. Amerikanerne har f.eks. lenge vært opptatt av at Obama ikke engang er født i USA, og mye tid har medgått - for å si det rett ut - til regelrett tull. Likevel er det all grunn til å ta konspirasjonsteorier og menneskene bak på alvor. Det har skjedd mange tragedier i ulike samfunn i verden nettopp fordi man ikke har tatt slike ting på alvor. De fleste som leker seg med konspirasjonsteorier på nettet er helt ufarlige, men så dukker det en sjelden gang opp noen som det faktisk tipper over for, uten at det er mulig for samfunnet å verge seg 100 % mot dette. 


Sisofysarbeid ...
Hvordan skal man møte konspirasjonsteorier da? Færseth betegner det som sisyfosarbeid å diskutere med konspirasjonsteoretikere. Det er med andre nokså fåfengt og ikke veldig mye verdt bryet. Færseth mener at konspirasjonsteoretikere vanskelig lar seg helbrede. "Det man derimot kan gjøre, er å vaksinere andre og slik forhåpentligvis hindre at de blir smittet." (side 313)
Man bør dessuten være forsiktig med å begi seg inn i diskusjoner der man selv ikke har nok "harde fakta" til å kunne motbevise argumenter på en grundig og overbevisende måte. 

"Med tanke på hvordan INternett i økende grad har blitt en tumleplass for underlige forestillinger, er det langt fra overraskende om konspirasjonsteorier er på vei inn i ungdomskulturen, spesielt med tanke på at ungdom i enda større grad enn voksne henter informasjon fra nettet. Spørsmålet blir da hva som kan gjøres for å motvirke dem." (side 312)

"I motsetning til dette er konspirasjonsteoretikerne fullstendig seriøse og stivnet i sine egne verdensbilder. De vet at de har rett, og at alle utenfor deres egen krets av likesinnede tar feil. I egne øyne står de hele tiden på tampen av et gjennombrudd - verden vil snart gjennomskue makteliten og forstå at de har rett. Selv negativ oppmerksomhet er et tegn på at folk er interessert i dem og det de står for." (side 319)

Sånn sett minner dette kanskje først og fremst om en sekt. I alle fall har den alle de kjennetegn som sekter tradisjonelt har vært forbundet med; én eneste sannhet, at man lider og er en outsider fra fellesskapet er nok et bevis på at man har rett osv. Når sekten sluker et medlem med hud og hår, er det som regel tapt for omverdenen ... Og alle teoriene minner mest av alt om klassiske dommedagsprofetier - fremstilt som at det haster med å våkne opp før det er for sent. At menneskeheten kan bekjempe onde makter fra universet med kjærlighet ... Størst av alt er kjærligheten! Er ikke dette fellesnevneren for nær sagt alle de store verdensreligionene? Dessverre er det ikke annerledes dersom vi bytter ut ordet sekt med konspirasjonsteorier ... 

Jeg har lest John Færseths bok "KonspiraNorge" med så stor interesse at det var helt umulig å legge boka fra seg før siste side var vendt. Endelig har det kommet et motsvar til alle konspirasjonsteoriene som jeg for min del har rukket å møte ved noen anledninger. Konspirasjonsteorier i sin mest outrerte form er så negativ, så selvforherligende, så ugjennomtrengelig for motargumenter og så arrogant at man like gjerne kan stå over diskusjonen. Når jeg har referert fra boka, har jeg hatt store problemer med å begrense meg, men jeg understreker at boka inneholder så mye, mye mer. Blant annet har jeg ikke referert særlig mye fra konspirasjonsteoriene om islam og muslimenes plass i Europa. Her er det nesten bare å bytte ut ordet jøde med muslim, og trykke på repeat-knappen ... Historieløst, men sant. 

Færseth har en autoritet innenfor konspirasjonsfeltet som det bare er å ta av seg hatten for. Her har han gravd dypt, funnet frem til det som er av konspirasjonsteorier "der ute i cyperspace", gitt faktaene som presenteres som sannheten en motvekt, tatt til motmæle og øst av sine kunnskaper. Jeg har stor beundring for hans prosjekt, som må ha krevd mye av ham. Han har intervjuet mange av de mest sentrale personene i det konspiratoriske Norge, og har stilt spørsmål på spørsmål på spørsmål ... Intervjuobjektene har fortalt villig vekk om sine overbevisninger, og dermed tegnes det er bilde av en verden som heldigvis er helt ukjent for de aller fleste av oss, men skremmende reell for dem som faktisk er overbevist. Som Færseth selv er sitert med på vaskeseddelen: det norske konspirasjonslandskapet er både komisk og skremmende. 

Jeg anbefaler virkelig alle å lese denne boka! Det kan nemlig være greit å vite noe om dette når man kommer over konspirasjonsteorier - enten det er på nettet eller i samtaler med andre mennesker. "Jammen, det står jo på nettet!" er et argument jeg har blitt møtt med - som om det som står på nettet er sannere enn det man kan lese i avisen, i en bok, i et tidsskrift eller se på TV. Hvem som helst kan jo legge igjen hva som helst på nettet, og det at noen har skrevet noe om sine overbevisninger gjør det ikke til noe annet enn (enda) en meningsytring - verken mer eller mindre. Et stikkord er kildekritikkDet som i alle fall er klart er at konspirasjonsteorier må bekjempes med fakta, slik at de ikke brer om seg og sluker våre ungdommer - uansett etnisk opprinnelse - inn i dette negative havet av mistenksomme teorier ... 

"Nettet har fått en forholdsvis hard medfart i denne boken. ... Påstander som disse ville tidligere ha vært nærmest umulig å faktasjekke. I dag kan dette gjøres på under en halvtime. Det finnes i dag en rekke gode nettsteder dedikert denne typen faktasjekking, eller "debunking", som det ofte kalles. Et av de beste her er Snopes.com, som siden 1995 har sjekket, avvist eller bekreftet vandrehistorier, rykter og nyheter med tvilsomt opphav. I Norge har Forskning.no og Skepsisbloggen (se Facebooksiden Skepsis - Guide til kritisk tenkning - se også artikkelen Hvordan kontre konspirasjonsteorier og annen desinformasjon - mine kommentarer), som sammen med tilhørende skepsisforumet drives av foreningen Skepsis, gjort en god jobb. For den som vil se nærmere på tvilsomme påstander som ofte fremmes om religion, kirkehistorie og det historiske forholdet mellom religion og vitenskap, anbefales bloggen Dekodet, som drives av den kristne apologeten og sivilingeniøren Bjørn Are Davidsen. Ønsker man å utforske høyreekstremisme, anbefales Vepsen, det svenske søsterorganet EXPO og det nå nedlagte Monitor som fortsatt finnes arkivert på nett." (side 314)

Her gir jeg terningkast fem - et sterkt et! Bare for å nevnt det: boka har et rikholdig noteverk helt bakerst, med henvisninger til kildene forfatteren har brukt mens han har jobbet med boka.

Jeg gleder meg allerede til neste bok av John Færseth!


Utgitt: 2013
Forlag: Humanist Forlag
Antall sider: 334


John Færseth (bildet er lånt fra Jødisk museums nettsider)
Andre artikler om boka m.v.:
- Dag og Natt v/Linda Klakken 04.09.2013 - Vi har lest KonspiraNorge
- Vepsen v/Tor Bach 28.08.2013 - En reise i KonspiraNorge
- Fritanke v/Even Gran 23.08.2013 - Ikke så bekymret for Nyhetsspeilet
- Fritanke v/Even Gran 28.08.2013 - Sivilisert om konspirasjonsteorier
- Julies Bokbabbel 29.09.2013
- Kronikk i Dagbladet v/John Færseth 05.08.2011 - Konspiranoia etter 22. juli
- Aftenposten v/Aage Borchgrevink 12.09.2013 - Tilfeldig? Neppe.
- Morgenbladet v/Lasse Midttun 29.08.2013 - Blant de konspiranoide
- Universitas v/Anne Fougner Helseth 04.09.2013 - Samvittighetsfull konspirasjonsguide
- Utrop v/Are Vogt Moum 24.09.2013 - De mistenksomme blant oss
- ABC-nyheter v/Ole Peder Giæver 25.09.2013 - Hatet mot Arbeiderpartiet
- Dagavisen v/Svein-Erik Bjørnstad 16.09.2013 - KonspiraNoia og spørsmålene de ikke berører

lørdag 19. oktober 2013

Øystein Wiik: "Casanovasyndromet"

Forførende krim fra Øystein Wiik

Øystein Wiik (f. 1956) er vel først og fremst kjent gjennom sin sangkarriere - både på scenen (bl.a. i rollen som Jean Valjean i musicaloppsetningen Les Miserables) og i platestudio. Dessuten har han spilt i et lite knippe med filmer. 

Jeg har for så vidt fått med meg at også Øystein Wiik har kastet seg på krimforfatterkarrieren i de senere år, men uten egentlig å ta dette veldig inn over meg. Så er heller ikke krim-genren det jeg brenner aller mest for. Da jeg tidligere i høst slumpet borti Aschehougs pressekonferanse for høstens bøker, og overvar Øystein Wiiks fantastiske presentasjon av sin egen bok - der han både sang litt og dessuten påpekte at handlingen var lagt til Venezia - fikk jeg rett og slett innmari lyst til å lese boka!  Selv om jeg ikke har noe forhold til hans tre foregående bøker om Tom Hartmann ("Dødelig applaus", "Slakteren" og "Hvit panter") ... Hver bok står for øvrig på egne bein. 

Innledningsvis i boka presenteres vi for to hendelser som får betydning for det som skjer videre. Først blir vi vitne til at roeren Georg Johnson blir drept under en regatta i Boston. Han som alltid pleide å sitte lenger bak i båten, blir plutselig plassert helt forrest - og da en vaier ryker er det nettopp hans hode som blir snittet av. Det hele ser ut som en ulykke, men er det det? Dernest får vi høre at Tom Hartmanns ekskone Cathrine Price skal gifte seg. Rett før vielsen forsvinner brudgommen Peter Werring ... 

Sporene etter den forsvunne brudgommen fører oss til Venezia, og dit reiser Tom på oppdrag fra ekskona for å lete. Den italienske etterforskeren Marco Paradossi er dessuten satt på saken. Det som videre skjer er så ellevillt og fortalt med en slik intensitet at man kan miste pusten av mindre. 

Med en blanding av gjenkjennende episoder i Venezia for alle som har vært der, gir Øystein Wiik det leseren vil ha. Her får vi høre om hvordan Peter Werring forvirrer seg ut på Markusplassen hvor han ønsker å innta en rådyr cappuccino (eller var det caffe latte?) på en av turistfellene, men opplever at en av Venezias mange titusener av duer driter oppi akkurat hans kopp. Som om duen var bebodd av noe ondt og gjorde dette med en utspekulert plan i hodet ... I stedet for å klage til kelneren og be om en ny kopp, bestemmer han seg for å gå. Men før han har rukket veldig langt av sted, ser han at den snobbete kelneren gir koppen hans til en intetanende gjest. Idet denne gjesten skal til å sette koppen til munnen, får Werring stoppet ham. Og så er vi i gang! Denne gjesten er nemlig ingen hvem som helst, og før Werring vet ordet av det er han utstyrt med en tiltrekningskraft på det annet kjønn som de fleste menn nok ville ha gitt høyrearmen sin for å oppnå. Det er bare én hake ved det hele: alle damene han nedlegger, dør etter hvert ... 

Jeg skal ikke røpe mer av plottet, men nevne at resten av boka, som tidvis var i det svulstigste laget etter min smak, men som overlevde lesingen på grunn av overfloden av humor, inneholder det meste; elskovskunst, musikk, ville forfølgelser i Venezias kanaler, gastronomiske opplevelser, mystiske droner med drapsevner osv. Og med forfatteren selv som oppleser, og hvor måten han leser på bidro til å løfte hele lese- eller lytteopplevelsen, ble det hele riktig så fornøyelig. Morsomt og fornøyelig - ikke stor litteratur, bare for å ha sagt det. Og fullstendig ulikt alt annet jeg har lest innenfor krim-genren! Det skal Øystein Wiik ha for! Når jeg likevel ender med å gi boka terningkast fire - et sterkt sådan riktignok - er det pga. originaliteten og humoren i boka. Svulstigheten trekker ned helhetsinntrykket, rett og slett. For øvrig tenker jeg at forfatteren må ha hatt det fantastisk morsomt mens han skrev denne romanen. Det tyter liksom ut mellom linjene. En noe strammere regi i skrivingen ville imidlertid ha løftet den opp noen hakk - dog med risiko for å ødelegge den særegne nerven i hans fortellerstemme. Her er det først og fremst eventyret som bærer historien frem - ikke det realistiske. Når man skal lese boka bør man derfor ha dette i mente. Og for alle som lurer på om man skal lese boka, anbefaler jeg sterkt å velge lydbokutgaven! Plugg proppene i ørene, len deg tilbake og mor deg kostelig i sånn ca. 11 timer! Og les for all del Ingvar Ambjørnsens fantastiske omtale av boka!

Utgitt: 2013
Forlag: Lydbokforlaget (Aschehoug står bak papirboka)
Oppleser: Øystein Wiik
Spilletid: 10 t 41 min. (298 sider)
Takk til Lydbokforlaget for høre-eksemplaret!


Øystein Wiik (foto: Christian Clausen)
Andre omtaler av boka:
- VG v/Ingvar Ambjørnsen 03.09.2013 - Spinnvill sex i Venezia - terningkast fem
- Folloliv v/Ole Kjeldsberg Endresen 16.09.2013 - Øystein Wiik forfører i ny bok 
- Berit sin bokblogg 12.09.2013 - terningkast fem

Populære innlegg