Fire av i alt seks nominerte til Bokbloggerprisen 2013; Agnes Ravatn, Ruth Lillegraven, Lisa Aisato og Siri Pettersen. Roy Jacobsen og Herbjørg Wassmo var også nominert, men kom ikke. (Foto: RMC) |
Silje sørger for en siste gjennomgang av kjøreplanen for dagen. (Foto: RMC) |
Vi hadde fått låne kantinen hos Aschehoug forlag. De lot oss være fullstendig i fred under hele treffet, og hadde stilt kaffemaskin m.m. til disposisjon for oss. Der oppholdt vi oss fra tidlig på formiddagen til prisutdeling og middag var over i syv-tiden om kvelden.
Mangt et herlig møte mellom bokbloggere (Foto: RMC) |
Bokbordet (Foto: RMC) |
Jeg tror at de fleste fant det fornøyelig å treffe mennesker de "kjenner" godt på nettet, men som de kanskje traff i levende live for første gang i år. Det er jo noe med mennesker man har så til de grader mye til felles med!
Litteratur-quiz (Foto: RMC) |
På alle de tidligere bokbloggertreffene har vi hatt litteratur-quiz. Så også i år. Premien til det vinnende laget var å få være først til å plukke ut bøker på bokbordet. Nivået på litteraturkunnskaper er høyt blant bokbloggere, og det var - som vanlig - lite som skilte det beste laget fra de øvrige. Her ble det mye latter og litteraturglede!
Da quiz og lunch var over, var det tid til å gå ut å shoppe bøker, før neste punkt på programmet som var utdeling av bokbloggerprisen 2013 fra kl. 16.00. Denne delen av programmet var åpent for alle, og en del hadde faktisk fått med seg dette. Skjønt skuffelsen var stor da det vi måtte gå ut med at verken Roy Jacobsen eller Herbjørg Wassmo kom til å være til stede under bokbadet og prisutdelingen ...
På kortlisten var følgende kandidater nominert:
Klassen romaner:
1. Roy Jacobsen - De usynlige (Cappelen Damm)
2. Herbjørg Wassmo - Disse øyeblikk (Gyldendal)
3. Agnes Ravatn - Fugletribunalet (Samlaget)
Åpen klasse:
1. Lisa Aisato - Fugl (Gyldendal)
2. Ruth Lillegraven - Urd (Tiden)
3. Siri Pettersen - Odinsbarn (Gyldendal)
Line presenterte bakgrunnen for prisen, og etter hvert også vinnerne. (Foto: RMC) |
"Ideen til Bokbloggerprisen ble
til på julebordet til komiteen i 2012. Da hadde vi hatt vårt første bokbloggertreff
her i Oslo, og fant ut at norske bokbloggere burde gjøre som svenske
bokbloggere, og dele ut vår egen litteraturpris.
Hovedmålet var at prisen
skulle virke samlende på en gjeng bokbloggere som er veldig forskjellig både i
bakgrunn og litterær smak. Og vi ville skape gode diskusjoner rundt litteratur
mellom oss bokbloggere på nett.
Vi bestemte oss fort for at
prisen skulle deles ut til norske forfattere, av to grunner. Det vi skriver om
bøker er tross alt mye viktigere for norske forfattere enn utenlandske. Dessuten
har bokbloggere fått mye negativ oppmerksomhet rundt sin rolle i den norske
litterære offentligheten. Vi hadde lyst til å vise at bokbloggere også bidrar
med veldig mye positivt. Det tror jeg de fire forfatterne som er her i kveld
vil kunne si seg enig i.
Silje bokbadet Lisa Aisato (Foto: RMC) |
Samtidig ønsket vi å øke
engasjementet for norsk samtidslitteratur blant oss bokbloggere, til å
diskutere hva vi leser av norske bøker, hva vi synes er bra. Hva vi synes er
mindre bra. For en del av oss er nok ikke norsk samtidslitteratur det som
frister mest i bokhandelen. Når norsk samtidslitteratur nevnes i
kommentarfeltet på min blogg, er det ofte med et negativt fortegn; at den
mangler humor, er besatt av nære relasjoner, har navlebeskuende hovedpersoner,
mangler gode historier og i bunn og grunn er veldig lite spennende. Nå hadde vi
muligheten til å oppdage gode norske bøker som vi kanskje ellers ikke ville ha
lest.
Agnes Ravatn i forbindelse med bokbadingen (Foto: RMC) |
Vi
i komiteen ønsket ikke å legge føringer for bloggerne om hvilken type bøker som
skulle løftes frem. I stedet ville vi at alle typer bøker skal få en sjanse til
å hevde seg. Derfor laget vi to relativt åpne kategorier. I likhet med de
fleste andre, så leser bokbloggere flest romaner. I kategorien Årets roman må
krimromaner konkurrere mot andre romaner. I Åpen klasse har vi samlet alle andre
sjangre som ellers lett kunne ha blitt forbigått av romanen. I Åpen klasse kan
alle bøker som ikke er en roman for voksne nomineres. Her kan de konkurrere mot
hverandre på en mer rettferdig måte." (sitat fra talen under prisutdelingen)
Ruth Lillegraven i forbindelse med bokbadingen (Foto: RMC) |
67 bøker var nominert til Årets
roman.
78 bøker var nominert i Åpen
klasse.
23 av 67 romaner var krim.
28% av stemmene i Åpen klasse
gikk til barne- og ungdomslitteratur.
28% av stemmene gikk til
dokumentar.
13% til lyrikk.
8% til novelle- og
essaysamlinger.
Dermed skulle vel mytene om bokbloggere - at vi "kun" leser bestselgere og krim - effektivt være avlivet!
Elin bokbadet Siri Pettersen (Foto: RMC) |
Og vi i arrangementskomiteen som trodde at det meste var gitt angående vinnerne allerede da kortlisten forelå, måtte etter hvert tro om igjen. For alt ble faktisk snudd på hodet i forbindelse med samlesingene. De siste ble de de første, og de første ble de siste - for å si det litt enkelt.
Samlesingene engasjerte bokbloggerne fra februar til juli, og i august fant stemmegivingen sted. Fristen for å avgi stemmer var satt til 20. august 2014, og de siste innkomne stemmene avgjorde faktisk det hele. Det var nemlig en knivskarp konkurranse om førsteplassene.
Ruth Lillegraven leste et dikt hun hadde laget om Herbjørg Wassmo og "Disse øyebelikk" (Foto: RMC) |
De nominerte venter spent på kåringen av vinnerne (Foto: RMC) |
Vi har ikke mye å tilby vinnerne utover den oppmerksomheten vi selv klarer å skape på bloggene våre og i forbindelse med samlesingsprosjektene. Ikke har vi sponsorer i ryggen, og ikke har bloggerne noen høy status i offentligheten slik at vi kan tilby noen form for prestisje - i alle fall ikke i media, der inntrykket er at man heller rakker ned på bloggerne enn å løfte dem frem. som en ressurs i det litterære Norge.
Som Line sa det i sin innledende presentasjon før bokbadet:
"Vi har tenkt på samlesingen som det viktigste med prisen både for bloggerne og de nominerte forfatterne. Mange av bloggerne som var med å nominere i januar, og som skulle stemme i august, hadde ikke lest de bøkene som endte på shortlist. Med samlesingen fikk de et halvt år på seg til å lese de bøkene de ville, før de skulle stemme. For bloggerne gir det å lese bøkene samtidig et godt grunnlag for å diskutere de nominerte bøkene. Og det er mye av poenget med Bokbloggerprisen.
Samtidig er det sånn at vi ikke har så mye å tilby forfatterne som vinner. Vi har ingen sponsorer som kan gi pengepremie, og bokbloggere har ikke høy nok status til at vi kan tilby vinnerne prestisje. Men så er det jo ofte sånn med andre priser, at det er gøy for forfatterne å vinne, men enda mer gøy hvis det betyr at bøkene deres får mer oppmerksomhet fra lesere og når ut til flere. Så kanskje kan vi si det sånn at Bokbloggerprisen hopper over pengepremie, heder og ære, og går rett på den staselige bonusen: Massevis av oppmerksomhet fra leserne!
Vi har derfor tenkt at det å havne på shortlist skal være hovedpremien for forfatterne. Sånn sett kan man godt si at Bokbloggerprisen 2013 allerede har seks vinnere. Vi i komiteen ble derfor veldig glade for å høre at de forfatterne som havnet på årets shortlist, følte at de allerede hadde vunnet. Det var nemlig det vi hadde håpet på."
Vinnerne er allerede offentliggjort, og det er nå allment kjent at Agnes Ravatn vant i roman-klassen, mens Ruth Lillegraven vant i åpen klasse. Det morsomme er at begge skriver på nynorsk!
Vinnerne av Bokbloggerprisen 2013: Agnes Ravatn (for romanen Fugletribunalet - roman-klassen) og Ruth Lillegraven (for diktsamlingen Urd - åpen klasse) (Foto: RMC) |
Gratulerer til begge vinnere av Bokbloggerprisen 2013!
I tillegg til at alle de nominerte fikk blomster, hadde vi i komiteen laget en bok hvor alle blogginnleggene våre var samlet. Agnes Ravatn og Ruth Lillegraven fikk hver sin bok med respektive omtaler/anmeldelser. En stor takk til Gjerholm Design, som bisto oss i arbeidet med å få bøkene laget! Og en stor takk til Aschehoug som stilte sine lokaler til vår disposisjon under både bokbloggertreffet og prisutdelingen!
Helt til slutt tar jeg med noen av begrunnelsene fra bloggerne som har stemt disse vinnerne frem.
Dette har bokbloggerne skrevet om Fugletribunalet:
"Spenningen i Fugletribunalet bygges gradvis, og relativt stillferdig, gjennom relasjonen mellom to mennesker; Sigurd Bagge og Allis Hagtorn. Karakterene i romanen lever isolert, og vi merker hele tiden at noe ikke stemmer, at det kommer til å skje noe. Og det gjør det også til slutt, med voldsom dramatikk. I tillegg foregår hele handlingen på et begrenset geografisk område; vi befinner oss inne i huset til Bagge, i hagen og ved sjøen i store deler av romanen. Dette er med på å forsterke den fortettede, intense og klaustrofobiske stemningen.
Med sin stramme dramaturgiske oppbygning holder boka på leseren hele veien. Flere bloggere forteller at det er en bok de ikke kunne legge fra seg. Det er som da man var liten, og lå med lommelykt under dyna for å lese ferdig lenge etter sengetid. En blogger fikk til og med mareritt, som Anita Ness beskriver på sin blogg Artemisias verden:
«I natt hadde jeg mareritt. Jeg tror det var fordi jeg leste ferdig Fugletribunalet på senga. Ikke at jeg ønsker å skremme deg fra å lese boka, for den var knakende god. Men det var noe creepy med den, noe med den stemningen.»
Men Fugletribunalet er mye mer enn stemning og spenning. Som Birgittes bok sa det: Fugletribunalet er et psykologisk drama med asymmetriske relasjoner mellom personene. Makten endrer seg underveis. Dette er en bok om lengselen etter å bli elsket, viljen til å skape seg om til det mennesket man tror den andre ønsker, for så å finne ut at det ikke er mulig.
Fugletribunalet er også en uhyre mye mer erotisk bok en feks den likegyldige og totalt uerotiske boken Fifty shades of grey. I Fugletribunalet er jeg som leser på innsiden av Allis og følger henne helt ut i hennes arbeid for å nå inn til Bagge. For det er et arbeid. Et møysommelig, tålmodig, ydmykende og nedverdigende arbeid. Den ikke-verbale maktkampen og kommunikasjonen som foregår mellom to mennesker som har et intimt og uforløst forhold seg i mellom, er rett og slett eksepsjonelt godt skrevet og fortalt og FORSTÅTT av Agnes Ravatn."
Og dette har bokbloggerne skrevet om Urd:
"Med diktsamlingen Urd har Ruth Lillegraven skrevet seg inn i norsk bokblogghistorie. Mange bokbloggere vegrer seg ellers for å lese dikt, og vil helst ikke skrive om dikt på bloggen. Det er nok forklaringen på at Ruth Lillegraven klarte å vinne den ene bokbloggeren etter den andre like stillferdig og ubemerket som karakteren hennes Seselja
går gjennom livet.
Fra Lines bibliotek: Lillegraven skriver en alternativ kvinnehistorie om kvinnene som er glemt av ettertiden, og som kanskje ble glemt allerede mens de levde. De som levde ut det de kunne, intenst og hemmelig, uten å kreve noe fra andre, verden eller livet. Seselja har et lite hus, en symaskin og en katt hun har funnet på låven. Eg treng ikkje meir, gjentar hun for seg selv. Eg treng ikkje meir. Lengsler, drømmer, savn, livskraft og kjærlighet ligger dypt begravet under ordene hennes. Man aner bare konturene av Seselja, og hun fremstår nesten like gåtefullt for leseren som hun gjør for omgivelsene som ikke kjenner henne. Lillegraven har en veldig spesiell evne til å formidle en historie via lyrikken. Hun skriver ikke narrativt, men det oppleves sånn fordi bildene og menneskene som manes fram virker så krystallklare.
Fra bloggen Mettemor møter massene: Lyrikken er nydeleg, typografien gir eit ekstra lag med meining og alt er vevd saman i ei historie som drar meg raskt gjennom sidene og skulle ønske det var meir. Dette er ei bok å elske.
Fra bloggen Frøken Flink: Lillegraven byr på en presis og vakker språkføring, bilder så levende at de nærmer seg fysiske fornemmelser, og en helt imponerende observasjonsevne. Hun er åpenbart dreven på lyriske virkemidler; nære, kreative og intenst levende skildringer samt bilde- og metaforbruk, fysisk utforming av selve diktene som underbygger tematikken, allitterasjon av ypperste klasse: «singermaskina mi / ei svart svane, så / slank og smekker / og sundagsblank«
Fra Bokvrimmel: Lillegraven skriver om enkle, nære og hverdagslige ting, og evner å fremkalle disse tingenes iboende skjønnhet og storhet. Det er kanskje en merkelig måte å si det på, men å oppdage Lillegravens Urd er litt som å se Lothlorien fra Ringenes Herre på film for første gang. Lillegraven henter frem en atmosfære en alveskog verdig – og det i dikt om hverdagsliv."
Og med dette takker jeg for meg! Jeg har meldt meg ut av arrangementskomiteen og ønsker de gjenværende medlemmene lykke til videre i arbeidet!
Fire av komitéens medlemmer: Silje, Gro, undertegnede og Elin. |