Tracky drømmer om å delta i en dansekonkurranse på lokal-TV. Hennes omfangsrike kropp setter imidlertid en begrensning i livet hennes, tror hun ... Helt til hennes dansetalenter blir oppdaget ...
Dette er en riktig søt film, som nok er beregnet på et annet seer-segment enn folk i min alder, men tenåringene i huset elsket denne filmen og ser den om og om igjen.
- stadig på leting etter bøker og filmer som gir noe ekstra! Reklamefri og uavhengig blogg med gode lese- og filmtips! Jeg deler også reisetips, dikt og annet.
Forsidebilde
Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen
Ulike tema i bloggen
Oversikt over forfattere
Adichie Chimamanda Ngozi
(5)
Adonis
(1)
Aleksijevitsj Svetlana
(2)
Allende Isabel
(5)
Ambjørnsen Ingvar
(8)
Andric Ivo
(1)
Aswany Alaa Al
(4)
Atwood Margaret
(1)
Austen Jane
(7)
Auster Paul
(13)
Baldursdóttir Kristín Marja
(2)
Barnes Julian
(5)
Beevor Antony
(2)
Bitsch Anne
(2)
Bjerke André
(4)
Bjørneboe Jens
(5)
Bjørnson Bjørnstjerne
(2)
Bjørnstad Ketil
(17)
Blixen Karen
(3)
Buruma Ian
(2)
Bø Victoria
(2)
Børli Hans
(7)
Camus Albert
(2)
Capote Truman
(4)
Celan Paul
(2)
Christensen Lars Saabye
(12)
Christiansen Rune
(4)
Claudel Philippe
(1)
Clézio J.M.G. Le
(2)
cusk rachel
(3)
Djebar Assia
(4)
Dostojevskij Fjodor
(1)
Drolshagen Ebba D.
(2)
Eco Umberto
(2)
Eggen Torgrim
(2)
Ekman Kerstin
(2)
Ellefsen Bernhard
(1)
Elstad Anne Karin
(9)
Enquist Per Olov
(8)
Espedal Tomas
(4)
Eugenides Jeffrey
(2)
Evjemo Eivind Hofstad
(1)
Faldbakken Knut
(2)
Fallada Hans
(4)
Ferrante Elena
(8)
Fitzgerald F. Scott
(3)
Flatland Helga
(5)
Flaubert Gustave
(4)
Fosse Jon
(3)
Franzen Jonathan
(2)
Fredriksson Marianne
(2)
Frobenius Nikolaj
(6)
Færøvik Torbjørn
(4)
Gavalda Anna
(4)
Geelmuyden Niels Chr.
(1)
Ghosh Amitav
(2)
Gleichmann Gabi
(6)
Grytten Frode
(6)
Gulliksen Geir
(2)
Hamsun Knut
(17)
Harari Yuval Noah
(1)
Harstad Johan
(2)
Haslund Ebba
(2)
Heivoll Gaute
(5)
Hemingway Ernest
(5)
Henriksen Levi
(4)
Herrmann Richard
(4)
Heyerdahl Thor
(3)
Hisham Abbas
(2)
Hislop Victoria
(2)
Hjorth Vigdis
(6)
Hoel Dag
(1)
Hoem Edvard
(13)
Houm Nicolai
(1)
Hugo Victor
(4)
Hustvedt Siri
(7)
Høyer Ida Hegazi
(2)
Indridason Arnaldur
(7)
Irving John
(4)
Isakstuen Monica
(2)
Ishiguro Kazuo
(1)
Jacobsen Rolf
(1)
Jacobsen Roy
(13)
Jareg Kirsti MacDonald
(2)
Jensen Carsten
(3)
Kehlmann Daniel
(5)
Kettu Katja
(1)
Khadra Yasmina
(3)
Kielland Alexander L.
(2)
Kinnunen Tommi
(3)
Klippenvåg Odd
(2)
Knausgård Karl Ove
(16)
Kolloen Ingar Sletten
(1)
Kristiansen Tomm
(7)
Kureishi Hanif
(2)
Lagerlöf Selma
(3)
Langeland Henrik
(4)
Larsson Stieg
(3)
Laxness Halldór K.
(3)
Leine Kim
(2)
Lessing Doris
(3)
Lianke Yan
(2)
Lindstrøm Merethe
(3)
Llosa Mario Vargas
(10)
Loe Erlend
(9)
Louis Edouard
(4)
Lykke Nina
(1)
Løken Stig Beite
(2)
Løkås Ida
(1)
Madame Nielsen
(1)
Magris Claudio
(1)
Mahfouz Naguib
(2)
Malaparte Curzio
(1)
Mann Thomas
(2)
Mantel Hilary
(2)
Marias Javier
(1)
Marías Javier
(1)
Marquez Gabriel Garcia
(2)
Marstein Trude
(1)
Matar Hisham
(4)
McCarthy Cormac
(4)
McCourt Frank
(1)
McEwan Ian
(17)
Mikkelsen Sigurd Falkenberg
(2)
Modiano Patrick
(3)
Montefiore Simon
(1)
Moravia Alberto
(1)
Morrison Toni
(1)
Munro Alice
(3)
Murakami Haruki
(11)
Mutaev Musa
(1)
Myhre Aslak Sira
(1)
Müller Herta
(2)
Mytting Lars
(2)
Maalouf Amin
(4)
Nádas Péter
(2)
Naipaul V. S.
(1)
Nair Anita
(2)
Némirovsky Irène
(8)
Nilsen Tove
(4)
Nygårdshaug Gert
(9)
Nærum Knut
(3)
Næss Arne
(1)
Oates Joyce Carol
(2)
Oksanen Sofi
(4)
Ólafsdóttir Audur Ava
(2)
Olsson Linda
(3)
Omar Sara
(1)
Oz Amos
(3)
Pamuk Orhan
(7)
Pappe Ilan
(1)
Patti Smith
(3)
Perec Georges
(1)
Petterson Per
(4)
Philippe Claudel
(2)
Potok Chaim
(4)
Paasilinna Arto
(9)
Ragde Anne B.
(10)
Rahimi Atiq
(2)
Ravatn Agnes
(6)
Renberg Tore
(13)
Rishøi Ingvild H.
(3)
Roth Philip
(5)
Said Edward W.
(2)
Sara Johnsen
(1)
Sartre Jean-Paul
(1)
Schirach Ferdinand von
(4)
Schlink Bernard
(2)
Seierstad Åsne
(3)
Sem-Sandberg Steve
(1)
Semundseth Rune
(2)
Sendker Jan-Philipp
(1)
Shakar Zeshan
(2)
Sirowitz Hal
(1)
Skjelbred Margaret
(1)
Skomsvold Kjersti Annesdatter
(3)
Skram Amalie
(11)
Skårderud Finn
(3)
Smith Patti
(4)
Solstad Dag
(7)
Steinbeck John
(7)
Strindberg August
(2)
Strømsborg Linn
(2)
Staalesen Gunnar
(3)
Syse Henrik
(1)
Süskind Patrick
(2)
Söderberg Hjalmar
(1)
Sørensen Roar
(1)
Tartt Donna
(2)
Terjesen Marianne
(2)
Tiller Carl Frode
(7)
Tóibín Colm
(2)
Tolstoj Leo
(4)
Tunström Göran
(1)
Turgenjev Ivan
(1)
Uhlman Fred
(1)
Ullmann Linn
(4)
Undset Sigrid
(3)
Uri Helene
(2)
Vallgren Carl-Johan
(4)
Vesaas Tarjei
(2)
Vold Jan Erik
(5)
Wassmo Herbjørg
(4)
Westö Kjell
(6)
Wilde Oscar
(1)
Wildenvey Herman
(2)
Wilhelmsen Ingvard
(5)
Wolff Lina
(1)
Woolf Virginia
(6)
Waal Edmund de
(1)
Xinran
(3)
Yates Richard
(4)
Zweig Stefan
(15)
Øverland Arnulf
(3)
Aarø Selma Lønning
(4)
Forside
onsdag 7. april 2010
"Falskmyntnerne i Sachsenhausen" (Regissør: Stefan Ruzowitzky)
Jødisk motstand
Innspilt: 2007
Originaltittel: Die Fälscher
Nasjonalitet: Tyskland, Østerrike
Genre: Drama
SKuespillere: Karl Markovics, August Diehl, Devid Strisow, Maria Bãumer
Spilletid: 99 min.
Falskmyntneren og jøden Salomon Sarowitsch levde herrens glade dager i førkrigstidens Berlin for penger han selv hadde laget. Men så kom krigen, og Sarowitsch blir sendt i konsentrasjonsleir.
I første omgang lider Sarowitsch samme skjebne som alle andre jøder; han må jobbe hardt hver eneste dag. Men så oppdages det at han er kunstnerisk av seg, og dermed tas han ut av det harde arbeidet. Dette redder livet hans. Han smykker ut bygninger med patriotiske malerier, og får ekstraforsyninger av mat på kjøpet.
Da krigen nærmer seg slutten, håndplukker nazistene en hel del fanger og pålegger dem å igangsette det som i ettertid har blitt stående som verdens største falskmyntneri. Sarowitsch blir satt til å lede dette arbeidet. Ved i første omgang å forfalske det engelske pundet og i neste omgang den amerikanske dollaren, er nazistenes plan å undergrave fiendens økonomi. For fangene oppstår et moralsk dilemma; ved å være med på dette, vil de forlenge den krigen som har ført dem inn i fangenskapet og drept alle deres kjære. Alternativet er imidlertid at de kommer til å bli drept dersom de ikke lykkes. Men fangene lar seg ikke uten videre diktere ...
Filmen, som er basert på en sann historie, er belønnet med Oscar for beste utenlandske film i 2008. Jeg synes det ga filmen en ekstra dimensjon at den er tysk-produsert! Terningkast fem!
Innspilt: 2007
Originaltittel: Die Fälscher
Nasjonalitet: Tyskland, Østerrike
Genre: Drama
SKuespillere: Karl Markovics, August Diehl, Devid Strisow, Maria Bãumer
Spilletid: 99 min.
Falskmyntneren og jøden Salomon Sarowitsch levde herrens glade dager i førkrigstidens Berlin for penger han selv hadde laget. Men så kom krigen, og Sarowitsch blir sendt i konsentrasjonsleir.
I første omgang lider Sarowitsch samme skjebne som alle andre jøder; han må jobbe hardt hver eneste dag. Men så oppdages det at han er kunstnerisk av seg, og dermed tas han ut av det harde arbeidet. Dette redder livet hans. Han smykker ut bygninger med patriotiske malerier, og får ekstraforsyninger av mat på kjøpet.
Da krigen nærmer seg slutten, håndplukker nazistene en hel del fanger og pålegger dem å igangsette det som i ettertid har blitt stående som verdens største falskmyntneri. Sarowitsch blir satt til å lede dette arbeidet. Ved i første omgang å forfalske det engelske pundet og i neste omgang den amerikanske dollaren, er nazistenes plan å undergrave fiendens økonomi. For fangene oppstår et moralsk dilemma; ved å være med på dette, vil de forlenge den krigen som har ført dem inn i fangenskapet og drept alle deres kjære. Alternativet er imidlertid at de kommer til å bli drept dersom de ikke lykkes. Men fangene lar seg ikke uten videre diktere ...
Filmen, som er basert på en sann historie, er belønnet med Oscar for beste utenlandske film i 2008. Jeg synes det ga filmen en ekstra dimensjon at den er tysk-produsert! Terningkast fem!
"Den unge Austen" (Regissør: Julian Jarrold) - 2007
Innspilt: 2007
Nasjonalitet: USA, Storbritannia
Genre: Drama, biografi
Skuespillere: Anne Hathaway, James McAvoy, Maggie Smith, James Cromwell
Spilletid: 116 min.
I denne filmen møter vi den unge Jane Austen, mens hun er en svermerisk ungpike som drømmer om den store kjærligheten. Foreldrene er ikke akkurat hva man ville betegne som velstående, og det ligger i kortene at døtrene må finne seg rike ektemenn for å klare seg best mulig i livet.
Jane er ikke som ungpiker flest. Hun er intelligent og hun drømmer om å bli forfatter. Og er det noe unge piker på den tiden helst ikke skulle være, så var det nettopp intelligent og med selvstendige tanker.
Da den velstående Lady Gresham tilbyr Jane ekteskap med sin tørre og humørløse nevø, settes Jane under et umåtelig sterkt press fra sine foreldre. De har ganske enkelt ikke råd til å fø på henne i det uendelige. Jane er rådvill - helt til hun møter den stilige og elegante Tom. Tom vil også ha henne, men hans onkel, som Tom er helt avhengig av, har lite sans for denne lutfattige kvinnen som er litt for ramsalt i replikkene sine ... (Og mon tro om det var dette som inspirerte henne til å skrive romanen om Emma?)
I filmen får vi innblikk i hvorfor Jane aldri giftet seg og hva som utgjorde hennes viktigste inspirasjonskilde når hun skrev slik hun gjorde.
Filmen er både nydelig og vakker. Når den ikke når helt til topps, er det fordi jeg mener det blir litt feil at filmen er amerikanskprodusert og ikke engelsk. Noe av det typisk engelske, som burde ha vært en del av filmen, mangler rett og slett.
"The other Boleyn girl" (Regissør: Philippa Lowthorpe) - 2003
Innspilt: 2003
Nasjonalitet: Storbritannia
Genre: Drama
Skuespillere: Jack Shepherd, John Woodvine, Jodhi May, Anthony Howell, Natascha McElhone, Ron Cook, Oliver Chris, Philip Glenister, Jared Harris, Jane Gurnett, Steven Mackintosh, Yolanda Vasquez
Spilletid: 90 min.
I kretsen rundt kong Henrik VIII, som levde på midten av 1500-tallet, får to søstre sentrale roller i det intrige- og maktspill som utspiller seg rundt kongen i hans hoff.
Det starter med at kongen kaster sine øyne på Mary. Det faktum at hun allerede er gift forhindrer ikke at han kan beordre henne til sitt sengkammer. Mary har intet valg. Etter som tiden går blir hun imidlertid mer og mer betatt av kongen.
Mens Mary sendes bort for å føde kongens uekte sønn, kommer hennes søster Anne på banen. Hennes ambisjoner når atskillig høyere enn å nøye seg med en elskerinnerolle. Hun vil bli intet mindre enn dronning. Men først må kongen skille seg fra den dronningen han allerede er gift med, og som så langt har vist seg ufruktsommelig etter å ha født kongen en datter. Anne har dessuten en fortid som for enhver pris må holdes skjult for kongen.
Anne får sin konge og hun blir Englands nye dronning. Men til hvilken pris? Det viser seg at hun ikke er i stand til å skjenke kongen en sønn, og det går ikke lang tid før kongen atter har kastet sine øyne på en annen ungpike. Og han ønsker å rydde Anne av veien slik at han kan gifte seg med sin nyvunne kjærlighet ...
Personskildringene og skuespillerprestasjonene i filmen når ikke opp mot et mesterlig nivå, men filmen er like fullt både severdig og interessant. Ikke minst det faktum at filmen gjengir historiske fakta fra en epoke i Englands historie som omhandler den mest berømte og kjente av alle kongefamilier - Tudor - og den uberegnelige kong Henrik VIII, gjør filmen ekstra spennende. Dette er en historie om kjærlighet, svik, lidenskap og makt. Og om hvor farlig det er når maktpersoner mister sin sunne fornuft ...
Terningkast fem.
Nasjonalitet: Storbritannia
Genre: Drama
Skuespillere: Jack Shepherd, John Woodvine, Jodhi May, Anthony Howell, Natascha McElhone, Ron Cook, Oliver Chris, Philip Glenister, Jared Harris, Jane Gurnett, Steven Mackintosh, Yolanda Vasquez
Spilletid: 90 min.
I kretsen rundt kong Henrik VIII, som levde på midten av 1500-tallet, får to søstre sentrale roller i det intrige- og maktspill som utspiller seg rundt kongen i hans hoff.
Det starter med at kongen kaster sine øyne på Mary. Det faktum at hun allerede er gift forhindrer ikke at han kan beordre henne til sitt sengkammer. Mary har intet valg. Etter som tiden går blir hun imidlertid mer og mer betatt av kongen.
Mens Mary sendes bort for å føde kongens uekte sønn, kommer hennes søster Anne på banen. Hennes ambisjoner når atskillig høyere enn å nøye seg med en elskerinnerolle. Hun vil bli intet mindre enn dronning. Men først må kongen skille seg fra den dronningen han allerede er gift med, og som så langt har vist seg ufruktsommelig etter å ha født kongen en datter. Anne har dessuten en fortid som for enhver pris må holdes skjult for kongen.
Anne får sin konge og hun blir Englands nye dronning. Men til hvilken pris? Det viser seg at hun ikke er i stand til å skjenke kongen en sønn, og det går ikke lang tid før kongen atter har kastet sine øyne på en annen ungpike. Og han ønsker å rydde Anne av veien slik at han kan gifte seg med sin nyvunne kjærlighet ...
Personskildringene og skuespillerprestasjonene i filmen når ikke opp mot et mesterlig nivå, men filmen er like fullt både severdig og interessant. Ikke minst det faktum at filmen gjengir historiske fakta fra en epoke i Englands historie som omhandler den mest berømte og kjente av alle kongefamilier - Tudor - og den uberegnelige kong Henrik VIII, gjør filmen ekstra spennende. Dette er en historie om kjærlighet, svik, lidenskap og makt. Og om hvor farlig det er når maktpersoner mister sin sunne fornuft ...
Terningkast fem.
"Funny Games US" (Regissør: Michael Haneke) - 2007
Ann, mannen hennes og sønnen deres har nettopp ankommet sitt deilig sommerhus da det banker på døren. En gutt de aldri har sett før og som er kledd i hvitt fra topp til tå, presenterer seg som utsendt fra naboen for å låne egg. Gang på gang mister han eggene i gulvet slik at de knuser, og ved et tilsynelatende uhell mister han Anns mobiltelefonen i vasken. Ann blir irritert og ber ham gå.
Så dukker det opp en ung gutt til - også han hvitkledd. Ingen av dem vil gå. Anns mann prøver å komme henne til unnsetning, men opplever å bli meid ned av sine egne golfkøller. Plutselig utvikler det hele seg til en lek på liv og død, og hvor guttene ønsker å inngå veddemål med dem om de kommer til å være i live ved daggry.
I denne uhyggelige thrilleren møter vi Naomi Watts som Ann. Hendelsesforløpet er så sykt og sjokkerende at det er kvalmende. Spesielt det faktum at guttene hele tiden opptrer umåtelig høflig når de kommer med alle sine bestialske utspill, var ekkelt. Jeg har problemer med å forstå hvorfor denne filmen er rangert som en av 1001 filmer man bør se før man dør ... SÅ bra var den nemlig ikke!
Så dukker det opp en ung gutt til - også han hvitkledd. Ingen av dem vil gå. Anns mann prøver å komme henne til unnsetning, men opplever å bli meid ned av sine egne golfkøller. Plutselig utvikler det hele seg til en lek på liv og død, og hvor guttene ønsker å inngå veddemål med dem om de kommer til å være i live ved daggry.
I denne uhyggelige thrilleren møter vi Naomi Watts som Ann. Hendelsesforløpet er så sykt og sjokkerende at det er kvalmende. Spesielt det faktum at guttene hele tiden opptrer umåtelig høflig når de kommer med alle sine bestialske utspill, var ekkelt. Jeg har problemer med å forstå hvorfor denne filmen er rangert som en av 1001 filmer man bør se før man dør ... SÅ bra var den nemlig ikke!
"Of love and shadows" (Regissør: Betty Kaplan) - 1994
Vi befinner oss i Chile på begynnelsen av 70-tallet. Pinochet sitter ved makten, og alle annerledes tenkende blir henrettet eller forsvinner ganske enkelt.
Irene vokser opp i en rikmannsfamilie, og lever det gode liv. Da hun faller pladask for Francisco, som jobber for motstandsbevegelsen, kommer hun opp i et dilemma. Det er nemlig umulig for henne å fortsette sitt bekymringsløse liv dersom hun skal tro på det han forteller. Da han til slutt viser henne noen av massegravene hvor likene av forsvunne mennesker ligger, er det ingen vei tilbake. I tillegg har de nå militærpolitiet i helene og plutselig dreier det seg om en kamp om liv og død.
Filmen er utrolig vakker, noe ikke minst Antonio Banderas og Jennifer Connelly må ta sin del av æren for. Rollen som Francisco er som skapt for Banderas!
Filmen er basert på en roman av Isabel Allende med samme navn (Om kjærlighet og skygge).
Irene vokser opp i en rikmannsfamilie, og lever det gode liv. Da hun faller pladask for Francisco, som jobber for motstandsbevegelsen, kommer hun opp i et dilemma. Det er nemlig umulig for henne å fortsette sitt bekymringsløse liv dersom hun skal tro på det han forteller. Da han til slutt viser henne noen av massegravene hvor likene av forsvunne mennesker ligger, er det ingen vei tilbake. I tillegg har de nå militærpolitiet i helene og plutselig dreier det seg om en kamp om liv og død.
Filmen er utrolig vakker, noe ikke minst Antonio Banderas og Jennifer Connelly må ta sin del av æren for. Rollen som Francisco er som skapt for Banderas!
Filmen er basert på en roman av Isabel Allende med samme navn (Om kjærlighet og skygge).
"One Hour Photo" (Regissør: Mark Romanek) - 2002
En marerittaktig film om hvilken makt mannen bak en-time-fremkallingsdisken kan få når han misbruker den tillit han er gitt av dem som kommer for å få fremkalt sine personlige fotografier over flere år ... Robin Williams i en glitrende rolletolkning!
"Sex, lies and videotape" (Regissør: Steven Soderbergh) - 1988
Da jeg så denne filmen for 20 år siden, opplevde jeg den først og fremst som veldig spesiell og sær. Jeg var derfor veldig spent på hvordan det ville bli å se den igjen.
Den perfekte og vakre kvinnen Ann er gift med John. Under fasaden skjuler det seg imidlertid mangt, som ikke tåler dagens lys. John er en uforbederlig kvinnebedårer, og intet er hellig for ham, selvopptatt som han er. Ann har en rekke tvangstanker som hun går i terapi for, og hun interesserer seg ikke for sex.
En dag kommer Johns studiekamerat Graham til byen, og John tilbyr ham husrom inntil han har funnet noe for seg selv.
Graham er impotent, og den eneste måten han klarer å oppleve intimitet til andre kvinner på, er ved å intervjue dem om sex-livene deres, samtidig som han tar dette opp på video. I første rekke oppsøker Anns søster Cynthia ham. Hun er en kvinne som i motsetning til den forknytte Ann oser av sex appeal.
Møtet mellom Graham, Ann, John og Cynthia snur opp-ned på hele deres tilværelse - ikke fordi Graham på noen måte griper aktivt inn i livene deres, men mer fordi han blir katalysatoren som setter ting i gang.
Jeg likte filmen adskillig bedre denne gangen enn for 20 år siden. Men komedie? Vel ...
Den perfekte og vakre kvinnen Ann er gift med John. Under fasaden skjuler det seg imidlertid mangt, som ikke tåler dagens lys. John er en uforbederlig kvinnebedårer, og intet er hellig for ham, selvopptatt som han er. Ann har en rekke tvangstanker som hun går i terapi for, og hun interesserer seg ikke for sex.
En dag kommer Johns studiekamerat Graham til byen, og John tilbyr ham husrom inntil han har funnet noe for seg selv.
Graham er impotent, og den eneste måten han klarer å oppleve intimitet til andre kvinner på, er ved å intervjue dem om sex-livene deres, samtidig som han tar dette opp på video. I første rekke oppsøker Anns søster Cynthia ham. Hun er en kvinne som i motsetning til den forknytte Ann oser av sex appeal.
Møtet mellom Graham, Ann, John og Cynthia snur opp-ned på hele deres tilværelse - ikke fordi Graham på noen måte griper aktivt inn i livene deres, men mer fordi han blir katalysatoren som setter ting i gang.
Jeg likte filmen adskillig bedre denne gangen enn for 20 år siden. Men komedie? Vel ...
"When Harry met Sally" (Regissør: Rob Reiner) - 1989
Det er om lag 20 år siden jeg så denne filmen på kino, og jeg var veldig spent på hvordan det ville bli å se den igjen. Saken er at jeg ble overbegeistret ... igjen! Dialogene mellom Harry og Sally er ganske enkelt ubetalelige, og jeg tror derfor ikke det kommer til å gå 20 nye år før jeg ser denne filmen igjen!
Kort sagt handler filmen om at Harry og Sally møtes da begge skal flytte fra Chicago til New York. Harry hevder hardnakket at det er umulig for en mann og kvinne bare å være venner, fordi en av partene alltid vil ønske å ha sex med den andre. Sally er ikke enig.
Så går årene, og de treffes tilfeldig fra tid til annen. Men så blir de venner ... Det store spørsmålet er om de kan være venner uten å ha sex. Og vil det forhold at de går over streken en gang, gjøre det umulig å fortsette vennskapet?
Historien er ganske enkel. Ingen voldsom dybde eller noe i den duren. Like fullt er dette en uforglemmelig film! Meg Ryan er nydelig i rollen som Sally, og Billy Crystal utrolig søt som Harry. Jeg synes det er dialogene og humoren som bærer filmen.
Mine varmeste anbefalinger for denne filmen!
Kort sagt handler filmen om at Harry og Sally møtes da begge skal flytte fra Chicago til New York. Harry hevder hardnakket at det er umulig for en mann og kvinne bare å være venner, fordi en av partene alltid vil ønske å ha sex med den andre. Sally er ikke enig.
Så går årene, og de treffes tilfeldig fra tid til annen. Men så blir de venner ... Det store spørsmålet er om de kan være venner uten å ha sex. Og vil det forhold at de går over streken en gang, gjøre det umulig å fortsette vennskapet?
Historien er ganske enkel. Ingen voldsom dybde eller noe i den duren. Like fullt er dette en uforglemmelig film! Meg Ryan er nydelig i rollen som Sally, og Billy Crystal utrolig søt som Harry. Jeg synes det er dialogene og humoren som bærer filmen.
Mine varmeste anbefalinger for denne filmen!
"De gales hus" (Regissør: Eva Isaksen) - 2008
Tjuefireåringen Aina har lenge slitt med manglende livslyst, og etter at hun har gått løs på og knust et utstillingsvindu i en butikk, blir hun innlagt på Varden - en psykiatrisk institusjon. Egentlig skjønner hun ikke hvorfor hun er der. Alle rundt henne virker splitter pine gale, mens hun bare ønsker å sove.
På Varden blomstrer galskapen, men det på en slik måte at vi skjønner at dette under gitte omstendigheter like godt kunne ha vært meg eller deg. Bak galskapen skjuler det seg nemlig høyst oppegående mennesker, som har problemer med å takle verden der ute. Sammen finner de et unikt samhold, slik at det er trist og ikke en glede når en pasient skrives ut. Oppi all galskapen er det også mye galgenhumor.
Hvis du vil vite hvordan det går med Aina og de øvrige pasientene, anbefales det at du ser filmen selv! Den er full av overraskelser! Alt i alt en meget vellykket film, selv om det alvorlige grunntemaet gjør at den aldri tar helt av.
På Varden blomstrer galskapen, men det på en slik måte at vi skjønner at dette under gitte omstendigheter like godt kunne ha vært meg eller deg. Bak galskapen skjuler det seg nemlig høyst oppegående mennesker, som har problemer med å takle verden der ute. Sammen finner de et unikt samhold, slik at det er trist og ikke en glede når en pasient skrives ut. Oppi all galskapen er det også mye galgenhumor.
Hvis du vil vite hvordan det går med Aina og de øvrige pasientene, anbefales det at du ser filmen selv! Den er full av overraskelser! Alt i alt en meget vellykket film, selv om det alvorlige grunntemaet gjør at den aldri tar helt av.
"Eichmann: dødens signatur" (Regissør: Robert Young) - 2007
Kampen som aldri ble oppgitt
Den fryktede nazisten Adolf Eichmann ble arrestert i Latin-Amerika, 15 år etter at andre verdenskrig var over. Da hadde han vært en av verdens mest jagede forbrytere noen sinne.
Etter arrestasjonen ble han brakt til Israel for å bli dømt for sine krigsforbrytelser. Det ble antatt at han sto bak drapet på mer enn en million mennesker, brorparten jøder. Filmen er basert på hans historie, slik den fremkom under avhørene av ham. Det er en sterk historie!
Thomas Kretschmann spiller Eichmann, og han gjør det så overbevisende at rolletolkningen hans må sies å være en bragd. For øvrig opplevde jeg fremstillingen både av ham og israelerne - særlig mtp lynsjestemningen som oppsto i Israel mens avhørene pågikk - som usedvanlig godt balansert. Her har ikke regissøren forsøkt å tegne et typisk Hollywoodsk svart-hvitt-bilde, men virkelig forsøkt å få frem alt - både det positive og det negative.
Filmen fortjener terningkast fem.
En annen film med et lignende tema er " Slakteren fra Lyon - jakten på Køaus Barbie".
Den fryktede nazisten Adolf Eichmann ble arrestert i Latin-Amerika, 15 år etter at andre verdenskrig var over. Da hadde han vært en av verdens mest jagede forbrytere noen sinne.
Etter arrestasjonen ble han brakt til Israel for å bli dømt for sine krigsforbrytelser. Det ble antatt at han sto bak drapet på mer enn en million mennesker, brorparten jøder. Filmen er basert på hans historie, slik den fremkom under avhørene av ham. Det er en sterk historie!
Thomas Kretschmann spiller Eichmann, og han gjør det så overbevisende at rolletolkningen hans må sies å være en bragd. For øvrig opplevde jeg fremstillingen både av ham og israelerne - særlig mtp lynsjestemningen som oppsto i Israel mens avhørene pågikk - som usedvanlig godt balansert. Her har ikke regissøren forsøkt å tegne et typisk Hollywoodsk svart-hvitt-bilde, men virkelig forsøkt å få frem alt - både det positive og det negative.
Filmen fortjener terningkast fem.
En annen film med et lignende tema er " Slakteren fra Lyon - jakten på Køaus Barbie".
"The Visitor" (Regissør: Tomm McCarthy) - 2007
Walter er økonomiprofessor i Connecticut. Etter at kona hans døde, har han falt inn i et svært trivielt hverdagsliv uten de store høyder. Hans forelesninger er basert på inngrodde rutiner og han mangler fullstendig glød og engasjement.
Da han blir bedt om å steppe inn for en kollega på en økonomikonferanse i New York, går han svært motvillig med på det. I New York har han en leilighet stående, og ved ankomsten oppdager han at leiligheten har vært ulovlig utleid til et utenlandsk par mens han har vært fraværende. Walter er dypt sjokkert. Tarek og Zainab pakker raskt sammen tingene sine og forlater leiligheten, men Walter besinner seg og får dem til å komme tilbake. Han lover dem at de skal få bo hos ham inntil de har funnet noe annet. Lite aner han da om at verken Tarek eller Zainab har oppholdstillatelse og faktisk ikke har lov til å oppholde seg i landet.
Tarek er musiker og gjennom trommene sine finner han frem til Walters stivnede hjerte. Før Walter vet ordet av det, er han viklet inn i disse menneskenes liv - så mye at da Tarek blir arrestert ved en rutinekontroll på Metroen, faller det ham helt naturlig å engasjere en advokat for å hjelpe Tarek. Likeså å innlosjere hans mor da hun ankommer New York for å finne ut hva som har skjedd med sønnen ... Walter har våknet opp fra sin likegyldige tilværelse, og begynner å stille spørsmål ved det livet han lever.
Jeg opplevde denne filmen som meget sterk. Bakteppet i filmen er paranoiaen etter 11. september 2001. Alle utlendinger fra visse steder av verden - i denne filmen bl.a. Syria - anses som potensielle terrorister og behandles deretter ... "for sikkerhets skyld". Er det virkelig et slikt samfunn vi ønsker oss? Nettopp for amerikanerne er nok dette en svært viktig film, fordi den gir ansikt til et par tre enkeltskjebner som lider pga. USAs paranoide politikk på dette området. Dermed blir det kanskje enklere å skape en mer nyansert debatt i et land der det er nok å lage en tegnefilm om en søt hval for å engasjere et helt folk mot f.eks. hvalfangst. Jeg blir også optimistisk når en slik film oppnår å bli Oscarnominert.
Da han blir bedt om å steppe inn for en kollega på en økonomikonferanse i New York, går han svært motvillig med på det. I New York har han en leilighet stående, og ved ankomsten oppdager han at leiligheten har vært ulovlig utleid til et utenlandsk par mens han har vært fraværende. Walter er dypt sjokkert. Tarek og Zainab pakker raskt sammen tingene sine og forlater leiligheten, men Walter besinner seg og får dem til å komme tilbake. Han lover dem at de skal få bo hos ham inntil de har funnet noe annet. Lite aner han da om at verken Tarek eller Zainab har oppholdstillatelse og faktisk ikke har lov til å oppholde seg i landet.
Tarek er musiker og gjennom trommene sine finner han frem til Walters stivnede hjerte. Før Walter vet ordet av det, er han viklet inn i disse menneskenes liv - så mye at da Tarek blir arrestert ved en rutinekontroll på Metroen, faller det ham helt naturlig å engasjere en advokat for å hjelpe Tarek. Likeså å innlosjere hans mor da hun ankommer New York for å finne ut hva som har skjedd med sønnen ... Walter har våknet opp fra sin likegyldige tilværelse, og begynner å stille spørsmål ved det livet han lever.
Jeg opplevde denne filmen som meget sterk. Bakteppet i filmen er paranoiaen etter 11. september 2001. Alle utlendinger fra visse steder av verden - i denne filmen bl.a. Syria - anses som potensielle terrorister og behandles deretter ... "for sikkerhets skyld". Er det virkelig et slikt samfunn vi ønsker oss? Nettopp for amerikanerne er nok dette en svært viktig film, fordi den gir ansikt til et par tre enkeltskjebner som lider pga. USAs paranoide politikk på dette området. Dermed blir det kanskje enklere å skape en mer nyansert debatt i et land der det er nok å lage en tegnefilm om en søt hval for å engasjere et helt folk mot f.eks. hvalfangst. Jeg blir også optimistisk når en slik film oppnår å bli Oscarnominert.
"Down the valley" (Regissør: David Jacobson) - 2005
Mens ungjenta Tobe og venninnene hennes er på vei til stranda, inviterer Tobe helt spontant den fremmede gutten Harlan med. Dette blir innledningen til en hektisk romanse, hvor Tobe forelsker seg så intenst i Harlan som bare ungjenter kan.
Tobes far skjønner umiddelbart at Harlan ikke er noe godt selskap for datteren. Men uansett hvor hardt han griper inn, greier han ikke å stagge datteren. Ikke før det går så galt som det er mulig ... og da er det kanskje for sent? For hvem er denne Harlan egentlig?
Jeg ble litt skuffet over filmen, samtidig som jeg ble kjempeimponert over Edvard Nortons rolletolkning av den forskrudde og paranoide Harlan.
Tobes far skjønner umiddelbart at Harlan ikke er noe godt selskap for datteren. Men uansett hvor hardt han griper inn, greier han ikke å stagge datteren. Ikke før det går så galt som det er mulig ... og da er det kanskje for sent? For hvem er denne Harlan egentlig?
Jeg ble litt skuffet over filmen, samtidig som jeg ble kjempeimponert over Edvard Nortons rolletolkning av den forskrudde og paranoide Harlan.
"Valens frokost-TV" (2009)
Det var ikke mange episoder av Valens Frokost-TV jeg fikk med meg høsten 2009, så da jeg oppdaget denne DVD´en, som for tiden ligger som bestselger nr. 1 på Platekompaniets lister, måtte jeg bare ha den!
Allerede den første kvelden etter at den var i hus, samlet hele familien seg rundt denne svært så lattervekkende DVD´en, og så fikk Gullrekka seile sin egen sjø. Kristian Valen parodierer her kjente personer som politikeren og kvinnesakskvinnen Anniken Huitfeldt, avtroppende Hydro-direktør Eivind Reiten, Norwegian-direktøren Bjørn Kjos og mange, mange flere. Valen er en meget god sanger, og når han parodierer kjente musikere eller for den saks skyld radbrekker kjente svisker, så er det humor på – etter min mening – høyt nivå. I rollen som homsen Kjartan er han virkelig i sitt ess. Og etter å ha sett Eivind Reiten trekke seg fra alt som tenkes kan av ”verv”, hvor han har forhandlet seg frem til den ene sluttpakken etter den andre, var runden med replikken ”Alle skal få!” toppet med Reitens ”Jeg vil ha, jeg og!” til å hyle av latter av! Og var det noe vi gjorde mens vi så denne DVD´en, så var det til gangs å få trimmet lattermusklene!
Det er mulig jeg ikke vil anbefale å se hele DVD´en på en gang, slik som vi gjorde, fordi det ble litt ”too much” til slutt … Særlig ble jeg litt lei av parodien på Nils Gunnar Lie, hvor et slapt ”hei hei” gikk igjen vel mye. Men fordelt litt utover – hylende morsomt det også! Kjøper du denne DVD´en, anbefaler jeg at du ser den sammen med mange andre. Det gjør opplevelsen bare enda bedre!
Allerede den første kvelden etter at den var i hus, samlet hele familien seg rundt denne svært så lattervekkende DVD´en, og så fikk Gullrekka seile sin egen sjø. Kristian Valen parodierer her kjente personer som politikeren og kvinnesakskvinnen Anniken Huitfeldt, avtroppende Hydro-direktør Eivind Reiten, Norwegian-direktøren Bjørn Kjos og mange, mange flere. Valen er en meget god sanger, og når han parodierer kjente musikere eller for den saks skyld radbrekker kjente svisker, så er det humor på – etter min mening – høyt nivå. I rollen som homsen Kjartan er han virkelig i sitt ess. Og etter å ha sett Eivind Reiten trekke seg fra alt som tenkes kan av ”verv”, hvor han har forhandlet seg frem til den ene sluttpakken etter den andre, var runden med replikken ”Alle skal få!” toppet med Reitens ”Jeg vil ha, jeg og!” til å hyle av latter av! Og var det noe vi gjorde mens vi så denne DVD´en, så var det til gangs å få trimmet lattermusklene!
Det er mulig jeg ikke vil anbefale å se hele DVD´en på en gang, slik som vi gjorde, fordi det ble litt ”too much” til slutt … Særlig ble jeg litt lei av parodien på Nils Gunnar Lie, hvor et slapt ”hei hei” gikk igjen vel mye. Men fordelt litt utover – hylende morsomt det også! Kjøper du denne DVD´en, anbefaler jeg at du ser den sammen med mange andre. Det gjør opplevelsen bare enda bedre!
tirsdag 6. april 2010
"Anne Franks siste dager" (Regissør: Johan Engwall) - 1988
Heroiske enkeltskjebner
Miep Gies jobbet for faren til Anne Frank da tyskerne okkuperte Nederland under andre verdenskrig. Forskrekket ble både hun og andre nederledere vitne til restriksjonene og den fornedrende behandlingen alle jødene ble utsatt for. Da det ble klart at de jødene som ikke klarte å flykte, skulle samles inn og sendes til en leir for neppe å komme tilbake igjen, var hun ikke i tvil. Hun ville gjøre det som sto i hennes makt for å hjelpe familien Frank til å leve i dekning.
I loftsetasjen i familien Franks forretning gikk både familien Frank og noen av deres nærmeste venner i dekning. Miep Gies og de andre som jobbet i virksomheten risikerte livet for å skaffe nok mat til menneskene som levde i skjul i bygningen. Men aldri var de i tvil om at de gjorde det eneste rette.
Kjedsomheten var til å ta og føle på, og Anne Frank, som var i den mest opprørske delen av puberteteten, skrev som kjent dagbok for i det hele tatt å klare å holde ut. Der fikk hun utløp for alle sine frustrasjoner, som det ikke var rom for å ta ut under de forholdene familien levde under.
En dag skjedde det som vel nærmest var uunngåelig. En eller annen anga dem til nazistene. To års tilværelse i skjul var over og samtlige ble sendt til Auschwitz. Utgangen er kjent: bare far Frank overlevde oppholdet. Miep Gies holdt fortet inntil han vendte tilbake.
Historien er sterk fordi den er sann og grusom. Ut over å fortelle historien om familien Frank fra en annen synsvinkel enn den vi kjenner gjennom Anne Franks dagbok, gir filmen et interessant tidsbilde på forholdene i Amsterdam under andre verdenskrig. Det var i Nederland og Danmark nazistene møtte størst motstand. Her fant man seg ikke i nazistenes påfunn. Få stilte seg så sterkt i bresjen for jødene som nettopp nederlederne. Mens man i andre land snudde ryggen til og gjerne så en annen vei, gjorde nederlederne mye for å berge sine egne landsmenn, selv om de hadde en annen tro. Det forhindret dessverre ikke at nazistene nærmest rensket landet for jøder.
Miep Gies jobbet for faren til Anne Frank da tyskerne okkuperte Nederland under andre verdenskrig. Forskrekket ble både hun og andre nederledere vitne til restriksjonene og den fornedrende behandlingen alle jødene ble utsatt for. Da det ble klart at de jødene som ikke klarte å flykte, skulle samles inn og sendes til en leir for neppe å komme tilbake igjen, var hun ikke i tvil. Hun ville gjøre det som sto i hennes makt for å hjelpe familien Frank til å leve i dekning.
I loftsetasjen i familien Franks forretning gikk både familien Frank og noen av deres nærmeste venner i dekning. Miep Gies og de andre som jobbet i virksomheten risikerte livet for å skaffe nok mat til menneskene som levde i skjul i bygningen. Men aldri var de i tvil om at de gjorde det eneste rette.
Kjedsomheten var til å ta og føle på, og Anne Frank, som var i den mest opprørske delen av puberteteten, skrev som kjent dagbok for i det hele tatt å klare å holde ut. Der fikk hun utløp for alle sine frustrasjoner, som det ikke var rom for å ta ut under de forholdene familien levde under.
En dag skjedde det som vel nærmest var uunngåelig. En eller annen anga dem til nazistene. To års tilværelse i skjul var over og samtlige ble sendt til Auschwitz. Utgangen er kjent: bare far Frank overlevde oppholdet. Miep Gies holdt fortet inntil han vendte tilbake.
Historien er sterk fordi den er sann og grusom. Ut over å fortelle historien om familien Frank fra en annen synsvinkel enn den vi kjenner gjennom Anne Franks dagbok, gir filmen et interessant tidsbilde på forholdene i Amsterdam under andre verdenskrig. Det var i Nederland og Danmark nazistene møtte størst motstand. Her fant man seg ikke i nazistenes påfunn. Få stilte seg så sterkt i bresjen for jødene som nettopp nederlederne. Mens man i andre land snudde ryggen til og gjerne så en annen vei, gjorde nederlederne mye for å berge sine egne landsmenn, selv om de hadde en annen tro. Det forhindret dessverre ikke at nazistene nærmest rensket landet for jøder.
"Breakfast at Tiffany´s" (Regissør: Blake Edwards) - 1961
Denne herlige og fullkomne komedien er basert på Truman Capotes berømte roman med samme navn. I rollen som Holly møter vi sjarmerende Audrey Hepburn, og rollen er som skapt for nettopp henne!
Holly lever et meget ustrukturert liv og hennes drøm er å finne en Manhattan-millionær som hun kan gifte seg med. Hun sjarmerer alt og alle, og ingen kan unngå å bli besnæret av hennes fortryllende kvinnelighet. Heller ikke forfatteren Paul som flytter inn i leiligheten over Hollys ...
Nokså raskt flettes Pauls liv inn i Hollys liv, og så er også han hjelpeløst forelsket i henne, selv om han ser at hun er noe destruktiv som type. Like fullt appellerer hennes hjelpeløshet til hans beskyttertrang. Men Holly er ute etter noe annet enn en fattig forfatter. Hun vil gifte seg til rikdom. Drømmen er å ta for seg på Tiffany, en juvelerbutikk og et sted som får alle hennes negative tanker til å forsvinne på et blunk. For Tiffany er inkarnasjonen av lykke og vellykkethet i Hollys verden.
Sjelden har jeg sett en film etter å ha lest boka den er basert på, og erkjenner at filmen har sin helt egen eksistensberettigelse. Regissøren har også tatt seg noen kunstneriske friheter, uten at det gjorde noe som helst. Audrey Hepburn er ganske enkelt helt ubetalelig i rollen som Holly! Ikke til å undres over at denne filmen nevnes som en av 1001 filmer man bør se før man dør!
Holly lever et meget ustrukturert liv og hennes drøm er å finne en Manhattan-millionær som hun kan gifte seg med. Hun sjarmerer alt og alle, og ingen kan unngå å bli besnæret av hennes fortryllende kvinnelighet. Heller ikke forfatteren Paul som flytter inn i leiligheten over Hollys ...
Nokså raskt flettes Pauls liv inn i Hollys liv, og så er også han hjelpeløst forelsket i henne, selv om han ser at hun er noe destruktiv som type. Like fullt appellerer hennes hjelpeløshet til hans beskyttertrang. Men Holly er ute etter noe annet enn en fattig forfatter. Hun vil gifte seg til rikdom. Drømmen er å ta for seg på Tiffany, en juvelerbutikk og et sted som får alle hennes negative tanker til å forsvinne på et blunk. For Tiffany er inkarnasjonen av lykke og vellykkethet i Hollys verden.
Sjelden har jeg sett en film etter å ha lest boka den er basert på, og erkjenner at filmen har sin helt egen eksistensberettigelse. Regissøren har også tatt seg noen kunstneriske friheter, uten at det gjorde noe som helst. Audrey Hepburn er ganske enkelt helt ubetalelig i rollen som Holly! Ikke til å undres over at denne filmen nevnes som en av 1001 filmer man bør se før man dør!
"The war of the roses" (Regissør: Danny DeVito) - 1989
Michael Douglas og Kathleen Turner spiller rollene som ekteparet som er i ferd med å gå fra hverandre. Dette blir innledning til en krig uten sidestykke, og med et gjensidig hat som får partene til å gå helt av hengslene i sin utspekulerte og fandivoldske plan om å ødelegge hverandre fullstendig.
I første rekke blir ektefellene ikke enige om hvem som skal ha huset, som de begge har lagt sjelen ned i for å oppnå drømmen om det perfekte hjem. Dersom den ene ikke får huset, skal i hvertfall ikke den andre få det. Ingen er villig til å fire en tomme på sine krav. I rollen som advokat og megler finner vi Danny De Vito, men selv han må innse at han intet har å tilføye mellom partene. Gradvis blir vi vitne til en ødeleggelse så total at det overgår alt man kan tenke seg.
Hovedrolleinnehaverne spiller rollene sine så mesterlig og med et så intenst hat at man nesten blir overbevist om at det ikke er et skuespill man er vitne til. Filmen er ganske enkelt fantastisk! Sin ondskapsfullhet til tross ...
I første rekke blir ektefellene ikke enige om hvem som skal ha huset, som de begge har lagt sjelen ned i for å oppnå drømmen om det perfekte hjem. Dersom den ene ikke får huset, skal i hvertfall ikke den andre få det. Ingen er villig til å fire en tomme på sine krav. I rollen som advokat og megler finner vi Danny De Vito, men selv han må innse at han intet har å tilføye mellom partene. Gradvis blir vi vitne til en ødeleggelse så total at det overgår alt man kan tenke seg.
Hovedrolleinnehaverne spiller rollene sine så mesterlig og med et så intenst hat at man nesten blir overbevist om at det ikke er et skuespill man er vitne til. Filmen er ganske enkelt fantastisk! Sin ondskapsfullhet til tross ...
"The hours" (Regissør: Stephen Daldry)
Tre sterke kvinneportretter
Innspilt: 2002
Originaltittel: The Hours
Nasjonalitet: USA
Genre: Drama
Skuespillere: Nicole Kidman, Julianne Moore, Meryl Streep, Stephen Dillane, Miranda Richardson, George Loftus, Charley Ramm, Sophie Wyburd, Lyndsay Marshal, Linda Bassett, Christian Coulson, Michael Culkin, John C. Reilly, Toni Collette, Ed Harris, Claire Danes
Spilletid: 114 min.
Basert på Michael Cunninghams roman "The Hours"
Filmen handler om tre forskjellige kvinner, som lever i tre ulike tidsperioder.
Først møter vi den berømte forfatteren Virginia Woolf (spilt av Nicole Kidman), mens hun skriver på romanen "Mrs. Dalloway" i 1923 et stykke utenfor London, samtidig som hun sliter med sin sinnssykdom. Livet er meget besværlig for henne, og hun ønsker egentlig bare å ta livet av seg, noe hun også gjør til slutt.
Laura Brown (spilt av Julianne Moore) er husmor i en forstad utenfor Los Angeles. I 1948 lever hun sammen med sin mann og sønn. Mannen er så utrolig lykkelig på hennes vegne, mens hun holder på å gå i frø. I forbindelse med en depresjon som nesten fører henne til selvmordets rand, leser hun "Mrs. Dalloway" og dette får skjebnesvangre konsekvenser for henne.
I nåtidens New York forbereder Clarissa Vaughn (spilt av Meryl Streep) selskap for sin AIDS-syke venn Richard. Han har nettopp vunnet en litterær pris for sin siste bok, og Clarissa vil hedre ham og minnet om sin store kjærlighet med en fest. Men Richard vil ikke ha noe oppstuss rundt sin person, uten at Clarissa øyensynlig ønsker å ta hensyn til dette.
Hvilken forbindelse har så disse tre kvinnene til hverandre? Svært mye skal det vise seg ...
Denne filmen gikk rett hjem hos meg! Nydelige skuespillerprestasjoner gjorde filmen meget flott, og temaet i filmen var interessant! Jeg skjønner svært godt at Nicole Kidman fikk Oscar for denne rollen, som er den beste jeg noen gang har sett henne prestere. Filmen ga meg dessuten lyst til å lese Virginia Woolfs bok "Mrs. Dalloway" på nytt. Her blir det terningkast fem!
Innspilt: 2002
Originaltittel: The Hours
Nasjonalitet: USA
Genre: Drama
Skuespillere: Nicole Kidman, Julianne Moore, Meryl Streep, Stephen Dillane, Miranda Richardson, George Loftus, Charley Ramm, Sophie Wyburd, Lyndsay Marshal, Linda Bassett, Christian Coulson, Michael Culkin, John C. Reilly, Toni Collette, Ed Harris, Claire Danes
Spilletid: 114 min.
Basert på Michael Cunninghams roman "The Hours"
Filmen handler om tre forskjellige kvinner, som lever i tre ulike tidsperioder.
Først møter vi den berømte forfatteren Virginia Woolf (spilt av Nicole Kidman), mens hun skriver på romanen "Mrs. Dalloway" i 1923 et stykke utenfor London, samtidig som hun sliter med sin sinnssykdom. Livet er meget besværlig for henne, og hun ønsker egentlig bare å ta livet av seg, noe hun også gjør til slutt.
Laura Brown (spilt av Julianne Moore) er husmor i en forstad utenfor Los Angeles. I 1948 lever hun sammen med sin mann og sønn. Mannen er så utrolig lykkelig på hennes vegne, mens hun holder på å gå i frø. I forbindelse med en depresjon som nesten fører henne til selvmordets rand, leser hun "Mrs. Dalloway" og dette får skjebnesvangre konsekvenser for henne.
I nåtidens New York forbereder Clarissa Vaughn (spilt av Meryl Streep) selskap for sin AIDS-syke venn Richard. Han har nettopp vunnet en litterær pris for sin siste bok, og Clarissa vil hedre ham og minnet om sin store kjærlighet med en fest. Men Richard vil ikke ha noe oppstuss rundt sin person, uten at Clarissa øyensynlig ønsker å ta hensyn til dette.
Hvilken forbindelse har så disse tre kvinnene til hverandre? Svært mye skal det vise seg ...
Denne filmen gikk rett hjem hos meg! Nydelige skuespillerprestasjoner gjorde filmen meget flott, og temaet i filmen var interessant! Jeg skjønner svært godt at Nicole Kidman fikk Oscar for denne rollen, som er den beste jeg noen gang har sett henne prestere. Filmen ga meg dessuten lyst til å lese Virginia Woolfs bok "Mrs. Dalloway" på nytt. Her blir det terningkast fem!
Nicole Kidman som Virginia Woolf
Julianne Moore som Laura Brown
Meryl Streep som Clarissa Vaughan
Ed Harris som AIDS-syke Richard
"Marie Antoinette" (Regissør: Sofia Coppola) - 2006
Den purunge østerrikske barnebruden Marie Antoinette ankommer Versailles for å gifte seg med Ludvig XVI. Hun kjenner svært lite til livets harde realiteter, og tar temmelig fort for seg av rikdommene ved det franske hoffet. Den eneste hun har store problemer med å få, er mannen sin. Tiden går uten at han rører henne. Det antydes vel nærmest at han hadde større interesse for menn enn kvinner.
Til slutt blir presset på Marie Antoinette formidabelt fra alle hold. Man forventer at hun skal produsere en tronarving, og det hviskes og tiskes om hva som kan være galt med henne; er hun frigid? eller ufruktbar? er hun ikke i stand til å tenne mannen sin? osv. Samtidig ler man bak ryggen til den kommende tronarvingen om at han ikke er en skikkelig mann.
Sitt tomme liv fyller Marie Antoinette med store selskaper, spillegalskap, et formidabelt forbruk, sløseri og annet som vekker offentlighetens vrede. Her har ikke den vanlige mann i gata en gang til det daglige brød, og så lever tronarvingene over evne. Folkets vrede tilspisser seg da kongen dør, og Ludvig XVI og Marie Antoinette krones til konge og dronning av Frankrike. De får da også en datter og etter hvert også den etterlengtede tronarvingen.
Det bygges opp til opprør, og vi aner konturene av det som etter hvert ble den franske revolusjonen.
Filmen er innspilt i Versailles, og kulissene i filmen er følgelig storslagne. Tidvis var handlingen noe stillestående, samtidig som jeg tenkte at dette faktisk er et uttrykk for det livet adelen på den tiden levde: gudsjammerlig kjedelig ... Sånn sett ble også dette veldig autentisk! Jeg kan virkelig anbefale denne filmen, selv om den ikke er det aller beste jeg har sett av denne genren.
Til slutt blir presset på Marie Antoinette formidabelt fra alle hold. Man forventer at hun skal produsere en tronarving, og det hviskes og tiskes om hva som kan være galt med henne; er hun frigid? eller ufruktbar? er hun ikke i stand til å tenne mannen sin? osv. Samtidig ler man bak ryggen til den kommende tronarvingen om at han ikke er en skikkelig mann.
Sitt tomme liv fyller Marie Antoinette med store selskaper, spillegalskap, et formidabelt forbruk, sløseri og annet som vekker offentlighetens vrede. Her har ikke den vanlige mann i gata en gang til det daglige brød, og så lever tronarvingene over evne. Folkets vrede tilspisser seg da kongen dør, og Ludvig XVI og Marie Antoinette krones til konge og dronning av Frankrike. De får da også en datter og etter hvert også den etterlengtede tronarvingen.
Det bygges opp til opprør, og vi aner konturene av det som etter hvert ble den franske revolusjonen.
Filmen er innspilt i Versailles, og kulissene i filmen er følgelig storslagne. Tidvis var handlingen noe stillestående, samtidig som jeg tenkte at dette faktisk er et uttrykk for det livet adelen på den tiden levde: gudsjammerlig kjedelig ... Sånn sett ble også dette veldig autentisk! Jeg kan virkelig anbefale denne filmen, selv om den ikke er det aller beste jeg har sett av denne genren.
"No country for old men" (Regissør: Coen brothers) - 2007
En jeger - Llewelyn Moss - oppdager ved en tilfeldighet et åsted hvor flere menn er regelrett slaktet ned. En av bilene er lastet med heroin. Det sitter dessuten en døende mann i baksetet. I utkanten av åstedet finner han enda et lik og en koffert full av penger - to millioner dollar. Hva gjør et menneske når man vurderer sjansen for å bli oppdaget som minimal? Moss velger å ta pengene og stikker.
Før det har gått et døgn drar Moss tilbake til åstedet. Han har med seg vann til den døende mannen, som - viser det seg - ikke lenger er i live. Moss´ tilbakekomst til åstedet er selvsagt en tabbe. For mens han befinner seg der, dukker bakmennene opp. Nå kjenner de identiteten hans, og dermed starter en vill jakt på liv og død.
Filmen er hva jeg vil betegne som en perfekt thriller, idet den har alle ingrediensene som skal til. Den psykopatiske morderen spilles av Javier Bardem, som jeg i den senere tid har sett i mange flotte storfilmer ("Kjærlighet i koleraens tid" og "Goyas Ghost"). I denne filmen spiller han så overbevisende at jeg hadde blitt engstelig for å møte ham selv på høylys dag. Han fikk da også en Oscar for rollen.
Jeg gir toppkarakter til denne filmen!
Før det har gått et døgn drar Moss tilbake til åstedet. Han har med seg vann til den døende mannen, som - viser det seg - ikke lenger er i live. Moss´ tilbakekomst til åstedet er selvsagt en tabbe. For mens han befinner seg der, dukker bakmennene opp. Nå kjenner de identiteten hans, og dermed starter en vill jakt på liv og død.
Filmen er hva jeg vil betegne som en perfekt thriller, idet den har alle ingrediensene som skal til. Den psykopatiske morderen spilles av Javier Bardem, som jeg i den senere tid har sett i mange flotte storfilmer ("Kjærlighet i koleraens tid" og "Goyas Ghost"). I denne filmen spiller han så overbevisende at jeg hadde blitt engstelig for å møte ham selv på høylys dag. Han fikk da også en Oscar for rollen.
Jeg gir toppkarakter til denne filmen!
Abonner på:
Innlegg (Atom)
Populære innlegg
-
Om skjebnesvangre valg Forfatteren Helga Flatland (f. 1984) debuterte med romanen "Bli hvis du kan. Reis hvis du må.", og for...
-
Innføring i kognitiv terapi Ingvard Wilhelmsen (f. 1949) er lege og professor med hypokondri som spesialfelt. Dessuten er han spesialist ...
-
Mer enn godt nok om mot, sårbarhet og troverdighet i lederrollen! Anita Krohn Traaseths bok "Godt nok for de svina" med under...
-
Ut-av-boksen-tenkning Malcolm Gladwell (f. 1963) har en rekke bestselgere bak seg, og med "David og Goliat" har han nok en ga...
-
Skuffende fra ende til annen! Harper Lee (f. 1926) er kjent for sin ene, svært berømte roman " Drep ikke en sangfugl " (&quo...
-
Enda en treningsbok ... Hvorfor kjøpte jeg boka? Tidligere i sommer kjørte forfatteren av boka " Fastfit Hemmeligheten bak en ve...
-
Tanke-vekkende oppvekst-roman fra Stovner Zeshan Shakar (f. 1982) er oppvokst på Stovner, i en av blokkene i Tante Ulrikkes vei. Han e...
-
Lidenskap og tragedie Innspilt: 1995 Nasjonalitet: USA Genre: Drama Skuespillere: Laurence Fishburne (Othello), Irène Jacob (Desdemona...
-
Funny Tenk at jeg er født - hvor urimelig det er at jeg skulle bli født, jeg født i Oslo den attende oktober nittehundreogn...