En rørende historie om en kvinne (Juliette Binoche) som stikker av fra sitt vellykkede liv fordi hun er i ferd med å miste synet, og blir uteligger. Ved Pont Neuf treffer hun en som har levd som uteligger hele sitt voksne liv, og disse to innleder etter hvert et nydelig kjærlighetsforhold.
Da kvinnen blir etterlyst med plakater over hele Paris, får kjæresten hennes panikk fordi han frykter at han vil miste henne. Han river ned alle plakatene - alt som kan knytte kvinnen i hans liv til livet på den andre siden av virkeligheten. Det er oppdaget en behandling som kan redde kvinnens syn, men selv ikke dette kan stoppe ham.
- stadig på leting etter bøker og filmer som gir noe ekstra! Reklamefri og uavhengig blogg med gode lese- og filmtips! Jeg deler også reisetips, dikt og annet.
Forsidebilde
Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen
Ulike tema i bloggen
Oversikt over forfattere
Aarø Selma Lønning
(4)
Adichie Chimamanda Ngozi
(5)
Adonis
(1)
Aleksijevitsj Svetlana
(2)
Allende Isabel
(5)
Ambjørnsen Ingvar
(8)
Andric Ivo
(1)
Aswany Alaa Al
(4)
Atwood Margaret
(1)
Austen Jane
(7)
Auster Paul
(13)
Baldursdóttir Kristín Marja
(2)
Barnes Julian
(5)
Beevor Antony
(2)
Bitsch Anne
(2)
Bjerke André
(4)
Bjørneboe Jens
(5)
Bjørnson Bjørnstjerne
(2)
Bjørnstad Ketil
(17)
Blixen Karen
(3)
Buruma Ian
(2)
Bø Victoria
(2)
Børli Hans
(7)
Camus Albert
(2)
Capote Truman
(4)
Celan Paul
(2)
Christensen Lars Saabye
(12)
Christiansen Rune
(4)
Claudel Philippe
(1)
Clézio J.M.G. Le
(2)
Djebar Assia
(4)
Dostojevskij Fjodor
(1)
Drolshagen Ebba D.
(2)
Eco Umberto
(2)
Eggen Torgrim
(2)
Ekman Kerstin
(2)
Ellefsen Bernhard
(1)
Elstad Anne Karin
(9)
Enquist Per Olov
(8)
Espedal Tomas
(4)
Eugenides Jeffrey
(2)
Evjemo Eivind Hofstad
(1)
Faldbakken Knut
(2)
Fallada Hans
(4)
Ferrante Elena
(8)
Fitzgerald F. Scott
(3)
Flatland Helga
(5)
Flaubert Gustave
(4)
Fosse Jon
(3)
Franzen Jonathan
(2)
Fredriksson Marianne
(2)
Frobenius Nikolaj
(6)
Færøvik Torbjørn
(4)
Gavalda Anna
(4)
Geelmuyden Niels Chr.
(1)
Ghosh Amitav
(2)
Gleichmann Gabi
(6)
Grytten Frode
(6)
Gulliksen Geir
(2)
Hamsun Knut
(17)
Harari Yuval Noah
(1)
Harstad Johan
(2)
Haslund Ebba
(2)
Heivoll Gaute
(5)
Hemingway Ernest
(5)
Henriksen Levi
(4)
Herrmann Richard
(4)
Heyerdahl Thor
(3)
Hisham Abbas
(2)
Hislop Victoria
(2)
Hjorth Vigdis
(6)
Hoel Dag
(1)
Hoem Edvard
(13)
Houm Nicolai
(1)
Hugo Victor
(4)
Hustvedt Siri
(7)
Høyer Ida Hegazi
(2)
Indridason Arnaldur
(7)
Irving John
(4)
Isakstuen Monica
(2)
Ishiguro Kazuo
(1)
Jacobsen Rolf
(1)
Jacobsen Roy
(13)
Jareg Kirsti MacDonald
(2)
Jensen Carsten
(3)
Kehlmann Daniel
(5)
Kettu Katja
(1)
Khadra Yasmina
(3)
Kielland Alexander L.
(2)
Kinnunen Tommi
(3)
Klippenvåg Odd
(2)
Knausgård Karl Ove
(16)
Kolloen Ingar Sletten
(1)
Kristiansen Tomm
(7)
Kureishi Hanif
(2)
Lagerlöf Selma
(3)
Langeland Henrik
(4)
Larsson Stieg
(3)
Laxness Halldór K.
(3)
Leine Kim
(2)
Lessing Doris
(3)
Lianke Yan
(2)
Lindstrøm Merethe
(3)
Llosa Mario Vargas
(10)
Loe Erlend
(9)
Louis Edouard
(4)
Lykke Nina
(1)
Løken Stig Beite
(2)
Løkås Ida
(1)
Maalouf Amin
(4)
Madame Nielsen
(1)
Magris Claudio
(1)
Mahfouz Naguib
(2)
Malaparte Curzio
(1)
Mann Thomas
(2)
Mantel Hilary
(2)
Marias Javier
(1)
Marquez Gabriel Garcia
(2)
Marstein Trude
(1)
Marías Javier
(1)
Matar Hisham
(4)
McCarthy Cormac
(4)
McCourt Frank
(1)
McEwan Ian
(17)
Mikkelsen Sigurd Falkenberg
(2)
Modiano Patrick
(3)
Montefiore Simon
(1)
Moravia Alberto
(1)
Morrison Toni
(1)
Munro Alice
(3)
Murakami Haruki
(11)
Mutaev Musa
(1)
Myhre Aslak Sira
(1)
Mytting Lars
(2)
Müller Herta
(2)
Naipaul V. S.
(1)
Nair Anita
(2)
Nilsen Tove
(4)
Nygårdshaug Gert
(9)
Nádas Péter
(2)
Nærum Knut
(3)
Næss Arne
(1)
Némirovsky Irène
(8)
Oates Joyce Carol
(2)
Oksanen Sofi
(4)
Olsson Linda
(3)
Omar Sara
(1)
Oz Amos
(3)
Paasilinna Arto
(9)
Pamuk Orhan
(7)
Pappe Ilan
(1)
Patti Smith
(3)
Perec Georges
(1)
Petterson Per
(4)
Philippe Claudel
(2)
Potok Chaim
(4)
Ragde Anne B.
(10)
Rahimi Atiq
(2)
Ravatn Agnes
(6)
Renberg Tore
(13)
Rishøi Ingvild H.
(3)
Roth Philip
(5)
Said Edward W.
(2)
Sara Johnsen
(1)
Sartre Jean-Paul
(1)
Schirach Ferdinand von
(4)
Schlink Bernard
(2)
Seierstad Åsne
(3)
Sem-Sandberg Steve
(1)
Semundseth Rune
(2)
Sendker Jan-Philipp
(1)
Shakar Zeshan
(2)
Sirowitz Hal
(1)
Skjelbred Margaret
(1)
Skomsvold Kjersti Annesdatter
(3)
Skram Amalie
(11)
Skårderud Finn
(3)
Smith Patti
(4)
Solstad Dag
(6)
Staalesen Gunnar
(3)
Steinbeck John
(7)
Strindberg August
(2)
Strømsborg Linn
(2)
Syse Henrik
(1)
Söderberg Hjalmar
(1)
Sørensen Roar
(1)
Süskind Patrick
(2)
Tartt Donna
(2)
Terjesen Marianne
(2)
Tiller Carl Frode
(7)
Tolstoj Leo
(4)
Tunström Göran
(1)
Turgenjev Ivan
(1)
Tóibín Colm
(2)
Uhlman Fred
(1)
Ullmann Linn
(4)
Undset Sigrid
(3)
Uri Helene
(2)
Vallgren Carl-Johan
(4)
Vesaas Tarjei
(2)
Vold Jan Erik
(5)
Waal Edmund de
(1)
Wassmo Herbjørg
(4)
Westö Kjell
(6)
Wilde Oscar
(1)
Wildenvey Herman
(2)
Wilhelmsen Ingvard
(5)
Wolff Lina
(1)
Woolf Virginia
(6)
Xinran
(3)
Yates Richard
(4)
Zweig Stefan
(15)
cusk rachel
(3)
Ólafsdóttir Audur Ava
(2)
Øverland Arnulf
(3)
Forside
tirsdag 6. april 2010
"En engel ved mitt bord" (Regissør: Jane Campion) - 1990
Denne filmen er basert på Janet Frames selvbiografiske roman ved samme navn. Janet vokser opp i en fattig og barnerik familie på New Zealand. De fleste synes hun er merkelig fordi hun er så innesluttet og nærmest forskremt av vesen.
Janet flykter ganske tidlig inn i litteraturens verden, et sted hvor hun kan leve på siden av selve livet. I sine tidligste ungdomsår havner hun innenfor psykiatriens dystre vegger, blir feildiagnostisert som schizofren og gjennomgår elektrosjokk ved flere anledninger i løpet av sitt åtteårige opphold der. Mens hun er innlagt på mentalsykehus, begynner hun å skrive - en ferdighet hun utvikler og som senere skal bli hennes inngangsport til den virkelige verden.
Etter å ha sluppet ut fra mentalsykehuset reiser hun til Spania med midlene fra et stipend. I løpet av en sommer opplever hun sitt livs første kjærlighet. Samtidig som dette kjærlighetsforholdet holder på å ta knekken på henne da det tar slutt, forløser det også en vilje og et ønske i henne til å leve, ta del i noe mer enn sitt eget indre liv. Fremdeles er hun meget sky og tilbakeholden og har store problemer med å forholde seg avslappet og naturlig overfor andre mennesker, men hun er i det minste på riktig vei. At hun skulle bli en høyt skattet forfatter, var det nok få som skjønte den gang.
Jeg har lest Janet Frames selvbiografiske bøker, og jeg elsker dem! Å se denne filmen var fantastisk! Jeg ble veldig imponert over Kerry Fox sine skuespillertalenter og fremstilling av den sky forfatterinnen.
Janet flykter ganske tidlig inn i litteraturens verden, et sted hvor hun kan leve på siden av selve livet. I sine tidligste ungdomsår havner hun innenfor psykiatriens dystre vegger, blir feildiagnostisert som schizofren og gjennomgår elektrosjokk ved flere anledninger i løpet av sitt åtteårige opphold der. Mens hun er innlagt på mentalsykehus, begynner hun å skrive - en ferdighet hun utvikler og som senere skal bli hennes inngangsport til den virkelige verden.
Etter å ha sluppet ut fra mentalsykehuset reiser hun til Spania med midlene fra et stipend. I løpet av en sommer opplever hun sitt livs første kjærlighet. Samtidig som dette kjærlighetsforholdet holder på å ta knekken på henne da det tar slutt, forløser det også en vilje og et ønske i henne til å leve, ta del i noe mer enn sitt eget indre liv. Fremdeles er hun meget sky og tilbakeholden og har store problemer med å forholde seg avslappet og naturlig overfor andre mennesker, men hun er i det minste på riktig vei. At hun skulle bli en høyt skattet forfatter, var det nok få som skjønte den gang.
Jeg har lest Janet Frames selvbiografiske bøker, og jeg elsker dem! Å se denne filmen var fantastisk! Jeg ble veldig imponert over Kerry Fox sine skuespillertalenter og fremstilling av den sky forfatterinnen.
"Sweeney Todd" (Regissør: Tim Burton) - 2007
I åpningsscenen i filmen står en barberer sammen med sin vakre kone og deres nyfødte datter på gaten. Vi befinner oss i London på 1800-tallet. Kvinnen blir begjærlig betraktet av byens fryktede dommer - en dommer som har bestemt seg for at denne kvinnen vil han ha! Han sørger for at barbereren blir arrestert, og så overtar han arenaen. Men det skal vise seg vanskeligere enn han trodde å vinne hjertet til kvinnen. Imidlertid får han fatt i datteren, og hun vokser opp hos ham - i et hjem som til forveksling minner mest om et fengsel.
15 år senere dukker barbereren igjen opp i Londons bybilde, nå under navnet Sweeney Todd. Han har bare en ting i hodet: hevn! Alle som truer med å avsløre ham blir ryddet av veien. Å sette seg i barbererstolen hans er ingen spøk ...
Jeg er i utgangspunktet noe skeptisk til musicaler på film, men igjen ble jeg slått av hvor nydelig filmen er laget til. Johnny Depp har sangtalenter (det også!), og hans medkompanjong i bakeriet hvor kjøttpaier lages i en tid med stor kjøttmangel, Helena Bonham Carter, var en fortreffelig match med ham. Filmen har virkelig en spennende nerve! Dessuten er kulissene fra et 1800-talls London imponerende. Det var spesielt flott å se filmen i Blue Ray-format!
15 år senere dukker barbereren igjen opp i Londons bybilde, nå under navnet Sweeney Todd. Han har bare en ting i hodet: hevn! Alle som truer med å avsløre ham blir ryddet av veien. Å sette seg i barbererstolen hans er ingen spøk ...
Jeg er i utgangspunktet noe skeptisk til musicaler på film, men igjen ble jeg slått av hvor nydelig filmen er laget til. Johnny Depp har sangtalenter (det også!), og hans medkompanjong i bakeriet hvor kjøttpaier lages i en tid med stor kjøttmangel, Helena Bonham Carter, var en fortreffelig match med ham. Filmen har virkelig en spennende nerve! Dessuten er kulissene fra et 1800-talls London imponerende. Det var spesielt flott å se filmen i Blue Ray-format!
"Illusjonisten" (Regissør: Neil Burger) - 2006
Illusjonisten Eisenheim forbløffer og forfører sitt publikum med sine magiske numre på et teater i Wien. Men ikke alle lar seg begeistre like mye over triksene hans ... Kronprins Leopold er ikke bare skeptisk, men engstelig for den maktfaktoren Eisenheim representerer.
En kveld i teateret tilbyr kronprins Leopold sin vordende forlovede, hertuginne Sophie, som "rekvisitt" til et spesielt nummer. Det viser seg at Sophie er en barndomsvenninne av Eisenheim, hans første kjærlighet som han siden aldri klarte å glemme. Det forhold at Sophie har hatt det på samme måten, gjør ikke saken mindre komplisert. Uten å røpe deres felles fortid, gjennomfører de begge nummeret til stående applaus.
Kronprins Leopold ønsker at politisjef Uhl skal arrestere Eisenheim og rydde bryderiet med ham av veien. Men hva er det med Eisenheim som gjør at politisjefen vegrer seg for å fullføre sitt oppdrag? Hertuginne Sophie blir dessuten myrdet, og mye tyder på at det er den godeste kronprinsen selv som har tatt henne av dage ... Spørsmålet er imidlertid hva som er virkelighet og hva som er illusjon. I denne filmen er nemlig intet hva det i utgangspunktet gir seg ut for å være ...
Dette er nok en glitrende film med Edvard Norton i hovedrollen. At han er med er et kvalitetstegn i seg selv! Selv ville jeg nok ha likt denne filmen enda bedre dersom den hadde vært basert på virkelige hendelser, men noen ganger må man gi seg fantasien i vold!
En kveld i teateret tilbyr kronprins Leopold sin vordende forlovede, hertuginne Sophie, som "rekvisitt" til et spesielt nummer. Det viser seg at Sophie er en barndomsvenninne av Eisenheim, hans første kjærlighet som han siden aldri klarte å glemme. Det forhold at Sophie har hatt det på samme måten, gjør ikke saken mindre komplisert. Uten å røpe deres felles fortid, gjennomfører de begge nummeret til stående applaus.
Kronprins Leopold ønsker at politisjef Uhl skal arrestere Eisenheim og rydde bryderiet med ham av veien. Men hva er det med Eisenheim som gjør at politisjefen vegrer seg for å fullføre sitt oppdrag? Hertuginne Sophie blir dessuten myrdet, og mye tyder på at det er den godeste kronprinsen selv som har tatt henne av dage ... Spørsmålet er imidlertid hva som er virkelighet og hva som er illusjon. I denne filmen er nemlig intet hva det i utgangspunktet gir seg ut for å være ...
Dette er nok en glitrende film med Edvard Norton i hovedrollen. At han er med er et kvalitetstegn i seg selv! Selv ville jeg nok ha likt denne filmen enda bedre dersom den hadde vært basert på virkelige hendelser, men noen ganger må man gi seg fantasien i vold!
"Take my eyes" (Regissør: Iciar Bollain) - 2003
Filmen handler om et ungt ektepar, hvor mannen en dag begynner å slå sin kone. Han er dypt fortvilet når han ser redselen dette fremkaller hos henne, samtidig som han selv ikke er i stand til å komme ut av den vonde sirkelen med å slå når han selv føler seg utrygg.
Filmen er utrolig sterk, og det er ikke ofte det kommer spanske filmer av dette kaliberet!
Filmen er utrolig sterk, og det er ikke ofte det kommer spanske filmer av dette kaliberet!
"Mongol : den ukjente historien om Djengis Khan" (Sergei Bodrov) - 2007
denne storslåtte mongolske filmen fortelles historien om den legendariske erobreren Djengis Khan i hans tidlige år. Filmen starter med at gutten som niåring blir tatt med til en naboklan for å velge seg en brud. Dermed fornærmes en annen klan som hadde forventet at bruden skulle velges nettopp blant deres folk, som gjenopprettelse av en tidligere fornærmelse. Faren, som er khan, blir drept, og gutten er dermed hans etterfølger. Dette blir starten på et omflakkende liv, hvor gutten hele tiden er i livsfare.
Flere ganger tas han til fange av fientlige klaner, men han klarer å slippe fri. Han får også sin brud, Borte, som han hadde et livslangt kjærlighetsforhold til.
Filmen er spektakulær og spennende! Djengis Khan fremstilles som en meget sympatisk mann, som var svært redelig overfor sine krigere. Dette gjorde at mange sluttet seg til hans hær. Samtidig får vi forståelse for hva som gjorde at han ble den erobreren han endte opp som - en personlighet som ikke bare bidro til å samle det mongolske folk og skape fred i en tid med vanvittig mye vold og stridigheter, men som også la resten av Asia under seg.
Jeg gleder meg til oppfølgeren!
Flere ganger tas han til fange av fientlige klaner, men han klarer å slippe fri. Han får også sin brud, Borte, som han hadde et livslangt kjærlighetsforhold til.
Filmen er spektakulær og spennende! Djengis Khan fremstilles som en meget sympatisk mann, som var svært redelig overfor sine krigere. Dette gjorde at mange sluttet seg til hans hær. Samtidig får vi forståelse for hva som gjorde at han ble den erobreren han endte opp som - en personlighet som ikke bare bidro til å samle det mongolske folk og skape fred i en tid med vanvittig mye vold og stridigheter, men som også la resten av Asia under seg.
Jeg gleder meg til oppfølgeren!
"Den blå sykkelen / La Bicyclette Bleue" (Regissør: Thierry Binisti) - 2000)
Fransk motstandsbevegelse
I denne miniserien som består av tre DVD´er med en total spilletid ca. 5 timer, møter vi Lea Dalmas. Hun bor på vinslottet Montillac, og er født med en sølvskje i munnen. 18 år gammel er hun vilt forelsket i Laurent, men akkurat ham kan hun ikke få fordi han er forlovet med en annen kvinne, Camille. Mathias, sønnen til en av arbeiderne på gården, elsker Lea, mens hun altså ikke elsker ham. Med dette nokså banale bakteppet bryter den andre verdenskrig ut.
Det skal vise seg at det bor mye mer i Lea enn man skulle tro. Da Laurent må dra ut i krigen, tar Lea seg av hans kone og etter hvert nyfødte sønn. Lea slutter aldri å elske Laurent, som stadig er like gift med sin Camille. Etter hvert deltar hun i motstandsbevegelsen som kurer, og treffer parallelt med dette den noe eldre François som blir hennes elsker. Med en intens kjærlighetssorg inni seg raser hun rundt på sin blå sykkel, med kureroppdrag gjemt i sykkelstanga. Det store spørsmålet er for øvrig hvem denne François egentlig er, dvs. hvilken side i krigen han faktisk står på, der han lefler med nazister og fører et liv med en relativt høy sigarføring.
Tyskerne invaderer vinslottet Montillac, men fremstår i bunn og grunn som meget høflige og siviliserte. Med opptil flere i og for seg flotte menn i nærheten, er det ikke til å unngå at enkelte franske kvinner faktisk faller for noen av dem. Så skjer med Leas søster ...
Vi følger familien Dalmas, deres venner samt motstandsbevegelsen under den andre verdenskrig og frem til frigjøringen. Ikke overraskende er det "taperne" i landsbyen som blir medløperne til nazistene - ikke fordi de nødvendigvis er dårligere mennesker, men mer fordi det er de som har mest å tjene og minst å tape på dette. Og når mennesker som er fulle av hat og misnøye får makt, så blir det ganske så farlig for de andre. Mathias er en av dem, og han har ikke glemt at Lea ikke ville ha ham.
Jeg er kanskje litt forundret over at romanen som er skrevet av Régine Deforges, og som filmen er basert på, har blitt så til de grader populær som den har blitt, men det skyldes antakelig at dette er en historie som er blitt lest av alle aldersgrupper. Jeg har bare sett filmen og synes den var søt, men heller ikke så mye mer. Personskildringene var vel stereotype og svart/hvitt. Det er godt mulig at boka har noen kvaliteter som ble litt borte på veien da den skulle filmatiseres. Videre er det godt mulig at jeg er vel streng i bedømmelsen av filmen, som har blitt sammenlignet med den kanskje enda mer banale "Tatt av vinden".
I denne miniserien som består av tre DVD´er med en total spilletid ca. 5 timer, møter vi Lea Dalmas. Hun bor på vinslottet Montillac, og er født med en sølvskje i munnen. 18 år gammel er hun vilt forelsket i Laurent, men akkurat ham kan hun ikke få fordi han er forlovet med en annen kvinne, Camille. Mathias, sønnen til en av arbeiderne på gården, elsker Lea, mens hun altså ikke elsker ham. Med dette nokså banale bakteppet bryter den andre verdenskrig ut.
Det skal vise seg at det bor mye mer i Lea enn man skulle tro. Da Laurent må dra ut i krigen, tar Lea seg av hans kone og etter hvert nyfødte sønn. Lea slutter aldri å elske Laurent, som stadig er like gift med sin Camille. Etter hvert deltar hun i motstandsbevegelsen som kurer, og treffer parallelt med dette den noe eldre François som blir hennes elsker. Med en intens kjærlighetssorg inni seg raser hun rundt på sin blå sykkel, med kureroppdrag gjemt i sykkelstanga. Det store spørsmålet er for øvrig hvem denne François egentlig er, dvs. hvilken side i krigen han faktisk står på, der han lefler med nazister og fører et liv med en relativt høy sigarføring.
Tyskerne invaderer vinslottet Montillac, men fremstår i bunn og grunn som meget høflige og siviliserte. Med opptil flere i og for seg flotte menn i nærheten, er det ikke til å unngå at enkelte franske kvinner faktisk faller for noen av dem. Så skjer med Leas søster ...
Vi følger familien Dalmas, deres venner samt motstandsbevegelsen under den andre verdenskrig og frem til frigjøringen. Ikke overraskende er det "taperne" i landsbyen som blir medløperne til nazistene - ikke fordi de nødvendigvis er dårligere mennesker, men mer fordi det er de som har mest å tjene og minst å tape på dette. Og når mennesker som er fulle av hat og misnøye får makt, så blir det ganske så farlig for de andre. Mathias er en av dem, og han har ikke glemt at Lea ikke ville ha ham.
Jeg er kanskje litt forundret over at romanen som er skrevet av Régine Deforges, og som filmen er basert på, har blitt så til de grader populær som den har blitt, men det skyldes antakelig at dette er en historie som er blitt lest av alle aldersgrupper. Jeg har bare sett filmen og synes den var søt, men heller ikke så mye mer. Personskildringene var vel stereotype og svart/hvitt. Det er godt mulig at boka har noen kvaliteter som ble litt borte på veien da den skulle filmatiseres. Videre er det godt mulig at jeg er vel streng i bedømmelsen av filmen, som har blitt sammenlignet med den kanskje enda mer banale "Tatt av vinden".
"Elsker deg for evig" (Regissør: Susanne Bier) - 2002
I åpningsscenen kjører en kvinne ned en mann, og kvester ham for livet. Hennes mann (Mads Mikkelsen) er lege, og får inn den skadede mannen på sykehuset der han jobber.
Den kvestede mannen og hans kjæreste har med ett fått alle sine fremtidsplaner skrinlagt.
Legen tynges av ansvar og skyld for sin kones handling, og går vel langt i sin iver etter å trøste den kvestede mannens kjæreste. Plutselig befinner han seg i rollen som hennes elsker .... Men hva med hans frem til da svært lykkelige ekteskap?
En spesiell film om moral, valg og tilfeldigheter.
Den kvestede mannen og hans kjæreste har med ett fått alle sine fremtidsplaner skrinlagt.
Legen tynges av ansvar og skyld for sin kones handling, og går vel langt i sin iver etter å trøste den kvestede mannens kjæreste. Plutselig befinner han seg i rollen som hennes elsker .... Men hva med hans frem til da svært lykkelige ekteskap?
En spesiell film om moral, valg og tilfeldigheter.
"Brødre" (Regissør: Susanne Bier) - 2004
Michael og Sarah har et svært lykkelig ekteskap. Michael er major i forsvaret, og blir sendt på et FN-oppdrag i Afghanistan. Nokså raskt etter ankomst styrter helikopteret han befinner seg i, og alle antar at han er død.
Sarah og døtrene sørger dypt. Michaels yngre bror Jannik, som er en helt annen type enn broren og som i hele sitt voksne liv har levd på kant med loven, stiller uventet opp for Sarah og jentene, og viser seg svært så ansvarlig.
Så viser det seg at Michael likevel ikke er død, men har sittet i fangenskap. Gjenforeningen med familien blir gledelig, men Michael er ikke den samme. Noe han opplevde under fangenskapet har ødelagt ham. Han tæres dessuten fullstendig opp pga. mistanken om at det har vært et forhold melom Sarah og Jannic mens han var "død".
Den ene datteren, som ikke liker faren lenger pga. hans plutselige sinneutbrudd i de mest uventede situasjoner, kommer under et familieselskap med en uttalelse som virkelig ryster den lille familien og setter i gang noe hun som barn ikke kan skue konsekvensene av ...
Danskene er gode på dette med å lage filmer, og denne er ikke noe unntak! Dessuten kjempegode skuespillere!
Sarah og døtrene sørger dypt. Michaels yngre bror Jannik, som er en helt annen type enn broren og som i hele sitt voksne liv har levd på kant med loven, stiller uventet opp for Sarah og jentene, og viser seg svært så ansvarlig.
Så viser det seg at Michael likevel ikke er død, men har sittet i fangenskap. Gjenforeningen med familien blir gledelig, men Michael er ikke den samme. Noe han opplevde under fangenskapet har ødelagt ham. Han tæres dessuten fullstendig opp pga. mistanken om at det har vært et forhold melom Sarah og Jannic mens han var "død".
Den ene datteren, som ikke liker faren lenger pga. hans plutselige sinneutbrudd i de mest uventede situasjoner, kommer under et familieselskap med en uttalelse som virkelig ryster den lille familien og setter i gang noe hun som barn ikke kan skue konsekvensene av ...
Danskene er gode på dette med å lage filmer, og denne er ikke noe unntak! Dessuten kjempegode skuespillere!
"Léon, the professional" (Regissør: Luc Besson) - 2005
Leon er leiemorder og bor i leiligheten ved siden av en familie som er hardt ute og kjøre. Mens denne familiens datter Mathilda er ute i et ærende for Leon, blir han vitne til at hele familien slaktes ned av korrupt politi. Mathildas far har nemlig jukset med et parti narkotika, og hele familien får unngjelde for dette sviket.
12 årige Mathilda er den eneste overlevende i sin familie, og hun presser Leon til å ta vare på henne. Hun ønsker også å bli "rengjører". Leon er skeptisk, men han aksepterer å ha henne boende. Mathilda oppdager at Leon er analfabet og lærer ham å skrive.
Det korrupte politiet vet at det finnes en datter til, og dermed er det ikke trygt for Leon og Mathilda å bo i Leons leilighet. De starter et liv på flukt i New York, og morderne kommer stadig nærmere. Til slutt oppstår det uunngåelige oppgjørets time.
Denne filmen er intet mindre enn et mesterverk innen thriller-sjangeren. Forholdet mellom Leon og Mathilda skildres rørende. Selv om Leon er leiemorder, er han et følsomt og sårbart menneske, og Mathilda rører ved alle strenger i ham. Dette er en film jeg gjerne ser om igjen!
12 årige Mathilda er den eneste overlevende i sin familie, og hun presser Leon til å ta vare på henne. Hun ønsker også å bli "rengjører". Leon er skeptisk, men han aksepterer å ha henne boende. Mathilda oppdager at Leon er analfabet og lærer ham å skrive.
Det korrupte politiet vet at det finnes en datter til, og dermed er det ikke trygt for Leon og Mathilda å bo i Leons leilighet. De starter et liv på flukt i New York, og morderne kommer stadig nærmere. Til slutt oppstår det uunngåelige oppgjørets time.
Denne filmen er intet mindre enn et mesterverk innen thriller-sjangeren. Forholdet mellom Leon og Mathilda skildres rørende. Selv om Leon er leiemorder, er han et følsomt og sårbart menneske, og Mathilda rører ved alle strenger i ham. Dette er en film jeg gjerne ser om igjen!
"The Sheltering sky" (Regissør: Bernardo Bertolucci) - 1990
En filmatisk meget nydelig film med Afrikas natur som kulisse. Et ektepar legger ut på en reise i Afrika, egentlig uten noe særlig mål eller mening. Ekteskapet er på hell, og kanskje forsøker de å finne tilbake til det de en gang hadde. Med på turen er en venn av paret. Dette blir fatalt for forholdet, idet det bygger seg opp til et trekantdrama.
John Malkovich spiller en av sine beste roller i denne filmen.
John Malkovich spiller en av sine beste roller i denne filmen.
Jean de Florette (II) - Manon og kilden (Regissør: Claude Berri) - 1987
Det har gått ti år siden den pukkelryggede Jean de Florette døde, og datteren hans Manon er tilbake i landsbyen der hennes far mislyktes. Hun er blitt et meget vakker ung kvinne, og Papets nevø Ugolin blir temmelig raskt hjelpeløst forelsket i henne.
Manon vil imidlertid ikke ha Ugolin. Da hun i tillegg finner ut at det er han og Papet som i sin tid forårsaket farens ulykke og død, sverger hun hevn over dem.
I filmen får vi også vite hvem som var Jean de Florettes egentlige far. Dette har vært en dypt bevart hemmelighet i alle år, og avsløringen kommer som et sjokk.
Manon vil imidlertid ikke ha Ugolin. Da hun i tillegg finner ut at det er han og Papet som i sin tid forårsaket farens ulykke og død, sverger hun hevn over dem.
I filmen får vi også vite hvem som var Jean de Florettes egentlige far. Dette har vært en dypt bevart hemmelighet i alle år, og avsløringen kommer som et sjokk.
Jean de Florette (1) (Regissør: Claude Berri) - 1986
Den pukkelryggede Jean de Florette, hans kone og datter kommer fra byen for å skape et nytt liv på en gård i Provence. Stedets herre Papet legger imidlertid hindringer i veien for ham ved å stjele vannkilden og forhindrer ham i å drive gården. Dermed er det ikke mulig å dyrke noe på gården. Sakte, men sikkert drives Jean de Florette fra forstanden.
"Pearl Harbor" (Regissør: Michael Bay) - 2001
Spektakulært
En virkelig storslått film om det japanske angrepet på Pearl Harbor! Det som imidlertid alltid trekker ned når amerikanerne skal lage slike krigsfilmer, er fremstillingen av sine egne som helter og utelukkende gode, mens fienden alltid fremstilles som følelsesløse og kyniske psykopater.
En virkelig storslått film om det japanske angrepet på Pearl Harbor! Det som imidlertid alltid trekker ned når amerikanerne skal lage slike krigsfilmer, er fremstillingen av sine egne som helter og utelukkende gode, mens fienden alltid fremstilles som følelsesløse og kyniske psykopater.
"The squid and the whale" (Regissør: Noah Baumbach) - 2005
En herlig film om en skilsmissefamilie som forsøker å ordne seg som best de kan mht. omsorgen for barna og katten. Men selv om de voksne forsøker å være fornuftige, klarer de ikke å unngå at bitterhet og skuffelse går ut over barna. Barna på sin side kommer i en skvis mellom foreldrene. Humoren ligger hele tiden på lur, og filmen er ganske enkelt fornøyelig!
"Mathieu og korguttene" (Regissør: Christophe Barratier) - 2004
Den middelmådige musikklæreren Clement Mathieu ankommer i 1948 en internatskole for gutter av det heller vanskelige slaget. Fra første stund forferdes han over de rå og urettferdige avstraffingsmetodene skolens rektor iverksetter for selv den minste reglementsovertredelse.
Mathieu går i bresjen for sine elever, og beskytter dem så godt han kan mot rektoren. Dette er foreldreløse gutter uten særlig fremtidshåp, samt gutter som er sendt til skolen fordi foreldrene har gitt opp å få skikk på dem.
Mathieu ser noe godt i alle, og den dagen han bestemmer seg for å danne et guttekor, oppdager han fort hvilken gunstig effekt dette har på elevene hans. Livsgnisten som kommer tilbake i øynene deres, samtidig som antall bøllestreker blir dramatisk redusert. Skolens sjefsbølle nr. 1 viser seg også å være usedvanlig talentfull som solosanger ...
Denne filmen handler om ensomhet, lengsler, håp og drømmer. Den var ganske enkelt rørende!
Mathieu går i bresjen for sine elever, og beskytter dem så godt han kan mot rektoren. Dette er foreldreløse gutter uten særlig fremtidshåp, samt gutter som er sendt til skolen fordi foreldrene har gitt opp å få skikk på dem.
Mathieu ser noe godt i alle, og den dagen han bestemmer seg for å danne et guttekor, oppdager han fort hvilken gunstig effekt dette har på elevene hans. Livsgnisten som kommer tilbake i øynene deres, samtidig som antall bøllestreker blir dramatisk redusert. Skolens sjefsbølle nr. 1 viser seg også å være usedvanlig talentfull som solosanger ...
Denne filmen handler om ensomhet, lengsler, håp og drømmer. Den var ganske enkelt rørende!
"Babettes Gjestebud" (Regissør: Gabriel Axel) - 1987
En uværsnatt i 1871 ankommer en ukjent kvinne vestkysten av Jylland, etter å ha mistet sine nærmeste og alt hun eide, i Paris. Hvem er denne kvinnen, som kaller seg Babette? Babette søker tilflukt hos to svært så fromme prestedøtre,og hun blir snart helt uunnværlig for dem. Her underkastes hun søstrenes strenge levesett, hvor selv det å glede seg over noe oppleves som syndig.
Etter 14 år i søstrenes tjeneste vinner Babette plutselig 10 000 francs i et lotterispill. De fleste forventer at hun som økonomisk uavhengig vil forlate stedet, men den gang ei. Babette ønsker å lage en fransk festmiddag i anledning hundreårsdagen for prestens fødsel. Dette skaper stor frykt i bygda, for en slik overdådighet har folkene på stedet aldri tillatt seg å nyte.
Men dagen kommer, og endelig skal Babette få vist hva hun kan!
Miljøskildringene i filmen er svært autentiske, og som seer kan man omtrent kjenne luktene etter hvert som Babettes festmåltid tar form. Underteksten i filmen er frykt for endringer og ting som er annerledes enn det vante og velkjente. En flott film det er morsomt å se flere ganger!
"Moliere" (Regissør: Augiat Augueros) - 2007
I denne filmen får vi innblikk i en viktig epoke av Molieres liv, før han ble en av verdens mest berømte komikere.
Midt under et av Molieres mislykkede teateroppsettinger, blir han arrestert og kastet i fengsel pga. uoppgjort gjeld. En gift adelsmann, som trenger hjelp for å få nedlagt en vakker kvinne, forbarmer seg over Moliere og tilbyr ham friheten mot at han hjelper ham med et skuespill, samtidig som han innfrir gjelden hans. Moliere har i realiteten ikke noe valg.
Etter hvert skjønner Moliere at det hele er en tabbe, idet adelsmannen gjør seg selv til latter samtidig som han har noe problemer med å ta imot kritikk. Midt oppe i det hele forelsker Moliere seg i adelsmannens kone, som på sin side kjemper i mot at mannen skal tvangsgifte datteren deres med sønnen til en pengelens greve. Datteren elsker nemlig en annen, som har penger men ingen adelstittel. Moliere og hans skuespillertalenter benyttes over en lav sko, og intrigene og komplottene når uante høyder. ;-)
Det virkelig morsomme er at Moliere brukte det han opplevde under oppholdet på adelsmannens slott som inspirasjon i senere teateroppsetninger, og ble en virkelig stor suksess i sin samtid. Dette er en fornøyelig film av det absolutt lettere slaget!
Midt under et av Molieres mislykkede teateroppsettinger, blir han arrestert og kastet i fengsel pga. uoppgjort gjeld. En gift adelsmann, som trenger hjelp for å få nedlagt en vakker kvinne, forbarmer seg over Moliere og tilbyr ham friheten mot at han hjelper ham med et skuespill, samtidig som han innfrir gjelden hans. Moliere har i realiteten ikke noe valg.
Etter hvert skjønner Moliere at det hele er en tabbe, idet adelsmannen gjør seg selv til latter samtidig som han har noe problemer med å ta imot kritikk. Midt oppe i det hele forelsker Moliere seg i adelsmannens kone, som på sin side kjemper i mot at mannen skal tvangsgifte datteren deres med sønnen til en pengelens greve. Datteren elsker nemlig en annen, som har penger men ingen adelstittel. Moliere og hans skuespillertalenter benyttes over en lav sko, og intrigene og komplottene når uante høyder. ;-)
Det virkelig morsomme er at Moliere brukte det han opplevde under oppholdet på adelsmannens slott som inspirasjon i senere teateroppsetninger, og ble en virkelig stor suksess i sin samtid. Dette er en fornøyelig film av det absolutt lettere slaget!
"Farvel Bafana" (Regissør: Bille August) - 2007
Den sørafrikanske frihetskjemperen og ANC-lederen Nelson Mandela satt innesperret i fengsel i 27 år - mesteparten av tiden på fangeøya Robben Island utenfor Sør-Afrika. Alle forsøk på å forhandle med ham mislyktes fordi det hvite mindretallsregimet nektet å gi de svarte samme rettigheter som landets øvrige hvite befolkning hadde.
Mens Mandela satt innesperret på Robben Island, ble fangevokteren James Gregory gitt i spesialoppdrag å spionere på ham. Årsaken var at han snakket xhosa, de svartes språk. Gregory var innbitt rasist, nær sagt på lik linje med de fleste hvite i Sør-Afrika på den tiden, og sverget til apartheidregime som den eneste mulighet for å opprettholde ro og orden i landet. Samtalene med og nærheten til Mandela svekker etter hvert Gregorys innbitte forakt for de svarte. Gradvis vokser det frem en gjensidig respekt og en tro på fredelig sameksistens mellom hvite og svarte.
Mandela ble løslatt i 1990, og fire år etter ble han ikke bare landets første svarte president - han ble også den første demokratisk valgte president.
Dennis Haysbert spiller den verdige Mandela, mens Joseph Fiennes spiller fangevokteren som får stadig større samvittighetskvaler. Selv om vi i dag kjenner fasiten av denne konflikten, tar temaet i filmen fremdeles følelsesmessig tak i meg. Underveis i filmen var jeg ikke sikker på hvem som egentlig var undertrykkere og undertrykte. For familien Gregory har sannelig ikke mange valgmuligheter de heller. Med Bille August som regissør har dette ikke overraskende blitt en film av stort format!
Mens Mandela satt innesperret på Robben Island, ble fangevokteren James Gregory gitt i spesialoppdrag å spionere på ham. Årsaken var at han snakket xhosa, de svartes språk. Gregory var innbitt rasist, nær sagt på lik linje med de fleste hvite i Sør-Afrika på den tiden, og sverget til apartheidregime som den eneste mulighet for å opprettholde ro og orden i landet. Samtalene med og nærheten til Mandela svekker etter hvert Gregorys innbitte forakt for de svarte. Gradvis vokser det frem en gjensidig respekt og en tro på fredelig sameksistens mellom hvite og svarte.
Mandela ble løslatt i 1990, og fire år etter ble han ikke bare landets første svarte president - han ble også den første demokratisk valgte president.
Dennis Haysbert spiller den verdige Mandela, mens Joseph Fiennes spiller fangevokteren som får stadig større samvittighetskvaler. Selv om vi i dag kjenner fasiten av denne konflikten, tar temaet i filmen fremdeles følelsesmessig tak i meg. Underveis i filmen var jeg ikke sikker på hvem som egentlig var undertrykkere og undertrykte. For familien Gregory har sannelig ikke mange valgmuligheter de heller. Med Bille August som regissør har dette ikke overraskende blitt en film av stort format!
"The Passenger" - Yrke: Reporter (Regissør: Michelangelo Antonioni) - 1975
Den utbrente journalisten David Loche er på oppdrag i Afrika da en engelskmann han har blitt litt kjent med, og som bor vegg-i-vegg med ham på samme hotell, plutselig dør av hjerteinfarkt.
David er lei livet sitt; han er lei jobben, kona, adoptivbarnet osv. Han bestemmer seg for å bytte identitet med avdøde, og dermed forsvinne ut av sitt gamle liv for godt. Han har imidlertid ikke tatt høyde for hvem Mr. Robertsen er, og før han vet ordet av det er han viklet inn i et farlig spill med våpensmuglere, på farten gjennom Europa.
Underveis møter han en vakker kvinne, som han forelsker seg i og reiser sammen med. I mellomtiden oppdager hans kone at det ikke kan være liket av mannen hennes som er sendt fra Afrika ...
Tidvis var filmen noe stillestående, og jeg hadde nok forventet litt mer tempo og action. Samtidig er det alltid fornøyelig å se gamle filmer med Jack Nicholson i hovedrollen!
Abonner på:
Kommentarer (Atom)
Populære innlegg
-
Om skjebnesvangre valg Forfatteren Helga Flatland (f. 1984) debuterte med romanen "Bli hvis du kan. Reis hvis du må.", og for...
-
Innføring i kognitiv terapi Ingvard Wilhelmsen (f. 1949) er lege og professor med hypokondri som spesialfelt. Dessuten er han spesialist ...
-
Mer enn godt nok om mot, sårbarhet og troverdighet i lederrollen! Anita Krohn Traaseths bok "Godt nok for de svina" med under...
-
Funny Tenk at jeg er født - hvor urimelig det er at jeg skulle bli født, jeg født i Oslo den attende oktober nittehundreogn...
-
Skuffende fra ende til annen! Harper Lee (f. 1926) er kjent for sin ene, svært berømte roman " Drep ikke en sangfugl " (...
-
Ut-av-boksen-tenkning Malcolm Gladwell (f. 1963) har en rekke bestselgere bak seg, og med "David og Goliat" har han nok en ga...
-
Tanke-vekkende oppvekst-roman fra Stovner Zeshan Shakar (f. 1982) er oppvokst på Stovner, i en av blokkene i Tante Ulrikkes vei. Han e...
-
Enda en treningsbok ... Hvorfor kjøpte jeg boka? Tidligere i sommer kjørte forfatteren av boka " Fastfit Hemmeligheten bak en ve...
-
Lidenskap og tragedie Innspilt: 1995 Nasjonalitet: USA Genre: Drama Skuespillere: Laurence Fishburne (Othello), Irène Jacob (Desdemona...
-
" Grunnleggende om coaching Susann Gjerde er utdannet siviløkonom fra Sveits og er sertifisert coach fra The Coaches Training Insti...



















