Translate

Søk i denne bloggen

Etiketter - ulike temaer

Sider

Et utvalg av forfattere omtalt på bloggen

Adichie Chimamanda Ngozi (5) Ambjørnsen Ingvar (8) Aswany Alaa Al (4) Austen Jane (7) Auster Paul (13) Barnes Julian (5) Bjørneboe Jens (5) Bjørnson Bjørnstjerne (2) Bjørnstad Ketil (16) Blixen Karen (3) Camus Albert (2) Capote Truman (4) Christensen Lars Saabye (12) Christiansen Rune (3) Clézio J.M.G. Le (2) Djebar Assia (4) Eco Umberto (2) Ekman Kerstin (2) Elstad Anne Karin (9) Enquist Per Olov (8) Espedal Tomas (4) Eugenides Jeffrey (2) Faldbakken Knut (2) Fallada Hans (4) Ferrante Elena (6) Fitzgerald F. Scott (3) Flatland Helga (5) Flaubert Gustave (4) Fosse Jon (3) Franzen Jonathan (2) Fredriksson Marianne (2) Frobenius Nikolaj (6) Færøvik Torbjørn (4) Ghosh Amitav (2) Gleichmann Gabi (5) Grytten Frode (6) Gulliksen Geir (2) Hamsun Knut (17) Haslund Ebba (2) Heivoll Gaute (5) Hemingway Ernest (5) Henriksen Levi (4) Herrmann Richard (4) Heyerdahl Thor (3) Hjorth Vigdis (6) Hoem Edvard (12) Hugo Victor (4) Hustvedt Siri (7) Høyer Ida Hegazi (2) Indridason Arnaldur (7) Irving John (4) Jacobsen Roy (13) Jensen Carsten (3) Kehlmann Daniel (5) Khadra Yasmina (3) Kielland Alexander L. (2) Kinnunen Tommi (3) Klippenvåg Odd (2) Knausgård Karl Ove (15) Kristiansen Tomm (7) Kureishi Hanif (2) Lagerlöf Selma (3) Langeland Henrik (4) Laxness Halldór K. (3) Leine Kim (2) Lessing Doris (3) Lianke Yan (2) Lindstrøm Merethe (3) Llosa Mario Vargas (8) Loe Erlend (9) Louis Edouard (4) Mahfouz Naguib (2) Mann Thomas (2) Mantel Hilary (2) Marquez Gabriel Garcia (2) Matar Hisham (4) McCarthy Cormac (4) McEwan Ian (16) Mikkelsen Sigurd Falkenberg (2) Modiano Patrick (3) Munro Alice (3) Murakami Haruki (11) Müller Herta (2) Maalouf Amin (4) Nádas Péter (2) Némirovsky Irène (8) Nilsen Tove (4) Nygårdshaug Gert (9) Oksanen Sofi (4) Oz Amos (3) Pamuk Orhan (7) Petterson Per (4) Potok Chaim (4) Paasilinna Arto (9) Ragde Anne B. (9) Rahimi Atiq (2) Ravatn Agnes (6) Renberg Tore (12) Rishøi Ingvild H. (3) Roth Philip (4) Schirach Ferdinand von (4) Schlink Bernard (2) Seierstad Åsne (3) Skomsvold Kjersti Annesdatter (3) Skram Amalie (11) Skårderud Finn (3) Smith Patti (3) Solstad Dag (7) Steinbeck John (7) Strindberg August (2) Strømsborg Linn (2) Süskind Patrick (2) Tartt Donna (2) Tiller Carl Frode (5) Tóibín Colm (2) Tolstoj Leo (4) Tunström Göran (1) Turgenjev Ivan (1) Ullmann Linn (4) Undset Sigrid (3) Uri Helene (2) Vallgren Carl-Johan (4) Vesaas Tarjei (2) Vold Jan Erik (5) Wassmo Herbjørg (4) Westö Kjell (5) Wilhelmsen Ingvard (4) Woolf Virginia (6) Waal Edmund de (1) Xinran (3) Yates Richard (4) Zweig Stefan (13) Øverland Arnulf (3) Aarø Selma Lønning (4)

tirsdag 4. november 2014

På Blackwell´s i Oxford, England - Storbritannia (artikkel 25)

Blackwell´s i Oxford, England (Foto: RMC)
I mitt forrige innlegg om min (og min manns) rundreise i Storbritannia, skrev jeg om turen vår fra Dufftown til Oxford. Min tanke er å lage flere innlegg fra Oxford.

Det er veldig mange ting man kan gjøre i Oxford, og jeg skal ta for meg noe av det vi valgte å bruke tiden vår på. Blant annet hadde vi stor glede av å ta en turistbuss Oxford rundt, fordi dette ga oss et godt overblikk over byen. Noe av opplegget er jo at man kan hoppe av og på bussene etter eget forgodtbefinnende. 

Bare for å ha sagt det med en gang: som ihuga bokelsker reiser man ikke til Oxford uten å få med seg Blackwell´s! Jeg aner ikke hvor mange kvadratmeter denne bokhandelen disponerer, men det kan ikke være få. På dette tidspunktet tror jeg dette må ha vært den største bokhandelen jeg noen gang hadde vært inne i - men det var altså før Eldorado i Oslo - Nordens største bokhandel - ble åpnet. Kanskje noen av mine lesere vet hvilken bokhandel som er størst?


Underetasjen på Blackwell´s (Foto: RMC)
Jeg antar at det som sikkert er aller mest interessant, er antall hyllemeter med bøker ... 

Uansett - Blackwell´s er imponerende stor - mye større enn det relativt beskjedne inngangspartiet skulle tilsi. Og jeg tror ikke jeg tar munnen for full når jeg sier at de hadde alt der - absolutt alt! Til og med en spennende DVD-samling med filmtitler knyttet opp til litteraturen, blant annet. 


Foto: TC
Jeg ble virkelig helt forgapt og vi brukte lang, lang tid inne i bokhandelen. Våre handleposer ble dessuten tyngre og tyngre ... 

Tidligere på turen hadde vi bla. vært i East Sussex og besøkt Monk´s House - Virginia Woolf og hennes manns sommerresidens i East Sussex (en sommerresidens de etter hvert brukte som sitt hovedhjem etter at leiligheten i London ble skadet under krigen), så noe av det jeg så etter var (for meg) ukjente Virginia Woolf-utgivelser. Dessuten havnet det ikke rent få DVD´er i posene våre - i tillegg til mye annet rart. 

Det er et skikkelig miljø rundt denne bokhandelen, med litteraturkvelder, forfattertreff etc. - slik vi er vant til også i våre hjemlige trakter. I og med at vi var der i sommerferien og dessuten ikke hadde veldig mye tid på oss, fikk vi dessverre ikke med oss noe. Men dersom du planlegger å reise til Oxford en gang, anbefales det å gå inn på Blackwell´s nettsider for å se om det skjer noe spennende mens du er der! For det er virkelig celebre gjester som kommer innom - f.eks. Jung Chang den 11. november i år!

Jeg deler noen flere bilder fra Blackwell´s-besøket nedenfor!


Utallige montere, bord og hyller med bøker (Foto: RMC) 
Litteratur om Oxford var selvsagt interessant!
(Foto: RMC)
Morsomme rekvisitter! (Foto: RMC)
Ikke overraskende var denne boka full av blanke ark! :-) (Foto: RMC)
Haugevis av "ta tre betal for to"-tilbud (Foto: RMC) 

2 kommentarer:

  1. Mange spennende bøker der ja - skjønner man kan bruke lang tid der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp der kunne jeg ha blitt i mange dager! :-)

      Slett

Legg gjerne inn en kommentar! Jeg forsøker å svare alle. For øvrig setter jeg pris på at du legger igjen en eller annen form for signatur - som minimum i alle fall et kallenavn.