Forsidebilde

Forsidebilde

Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen

Oversikt over forfattere

Adichie Chimamanda Ngozi (5) Adonis (1) Aleksijevitsj Svetlana (2) Allende Isabel (5) Ambjørnsen Ingvar (8) Andric Ivo (1) Aswany Alaa Al (4) Atwood Margaret (1) Austen Jane (7) Auster Paul (13) Baldursdóttir Kristín Marja (2) Barnes Julian (5) Beevor Antony (2) Bitsch Anne (2) Bjerke André (4) Bjørneboe Jens (5) Bjørnson Bjørnstjerne (2) Bjørnstad Ketil (17) Blixen Karen (3) Buruma Ian (2) Bø Victoria (2) Børli Hans (7) Camus Albert (2) Capote Truman (4) Celan Paul (2) Christensen Lars Saabye (12) Christiansen Rune (4) Claudel Philippe (1) Clézio J.M.G. Le (2) cusk rachel (3) Djebar Assia (4) Dostojevskij Fjodor (1) Drolshagen Ebba D. (2) Eco Umberto (2) Eggen Torgrim (2) Ekman Kerstin (2) Ellefsen Bernhard (1) Elstad Anne Karin (9) Enquist Per Olov (8) Espedal Tomas (4) Eugenides Jeffrey (2) Evjemo Eivind Hofstad (1) Faldbakken Knut (2) Fallada Hans (4) Ferrante Elena (8) Fitzgerald F. Scott (3) Flatland Helga (5) Flaubert Gustave (4) Fosse Jon (3) Franzen Jonathan (2) Fredriksson Marianne (2) Frobenius Nikolaj (6) Færøvik Torbjørn (4) Gavalda Anna (4) Geelmuyden Niels Chr. (1) Ghosh Amitav (2) Gleichmann Gabi (6) Grytten Frode (6) Gulliksen Geir (2) Hamsun Knut (17) Harari Yuval Noah (1) Harstad Johan (2) Haslund Ebba (2) Heivoll Gaute (5) Hemingway Ernest (5) Henriksen Levi (4) Herrmann Richard (4) Heyerdahl Thor (3) Hisham Abbas (2) Hislop Victoria (2) Hjorth Vigdis (6) Hoel Dag (1) Hoem Edvard (13) Houm Nicolai (1) Hugo Victor (4) Hustvedt Siri (7) Høyer Ida Hegazi (2) Indridason Arnaldur (7) Irving John (4) Isakstuen Monica (2) Ishiguro Kazuo (1) Jacobsen Rolf (1) Jacobsen Roy (13) Jareg Kirsti MacDonald (2) Jensen Carsten (3) Kehlmann Daniel (5) Kettu Katja (1) Khadra Yasmina (3) Kielland Alexander L. (2) Kinnunen Tommi (3) Klippenvåg Odd (2) Knausgård Karl Ove (16) Kolloen Ingar Sletten (1) Kristiansen Tomm (7) Kureishi Hanif (2) Lagerlöf Selma (3) Langeland Henrik (4) Larsson Stieg (3) Laxness Halldór K. (3) Leine Kim (2) Lessing Doris (3) Lianke Yan (2) Lindstrøm Merethe (3) Llosa Mario Vargas (10) Loe Erlend (9) Louis Edouard (4) Lykke Nina (1) Løken Stig Beite (2) Løkås Ida (1) Madame Nielsen (1) Magris Claudio (1) Mahfouz Naguib (2) Malaparte Curzio (1) Mann Thomas (2) Mantel Hilary (2) Marias Javier (1) Marías Javier (1) Marquez Gabriel Garcia (2) Marstein Trude (1) Matar Hisham (4) McCarthy Cormac (4) McCourt Frank (1) McEwan Ian (17) Mikkelsen Sigurd Falkenberg (2) Modiano Patrick (3) Montefiore Simon (1) Moravia Alberto (1) Morrison Toni (1) Munro Alice (3) Murakami Haruki (11) Mutaev Musa (1) Myhre Aslak Sira (1) Müller Herta (2) Mytting Lars (2) Maalouf Amin (4) Nádas Péter (2) Naipaul V. S. (1) Nair Anita (2) Némirovsky Irène (8) Nilsen Tove (4) Nygårdshaug Gert (9) Nærum Knut (3) Næss Arne (1) Oates Joyce Carol (2) Oksanen Sofi (4) Ólafsdóttir Audur Ava (2) Olsson Linda (3) Omar Sara (1) Oz Amos (3) Pamuk Orhan (7) Pappe Ilan (1) Patti Smith (3) Perec Georges (1) Petterson Per (4) Philippe Claudel (2) Potok Chaim (4) Paasilinna Arto (9) Ragde Anne B. (10) Rahimi Atiq (2) Ravatn Agnes (6) Renberg Tore (13) Rishøi Ingvild H. (3) Roth Philip (5) Said Edward W. (2) Sara Johnsen (1) Sartre Jean-Paul (1) Schirach Ferdinand von (4) Schlink Bernard (2) Seierstad Åsne (3) Sem-Sandberg Steve (1) Semundseth Rune (2) Sendker Jan-Philipp (1) Shakar Zeshan (2) Sirowitz Hal (1) Skjelbred Margaret (1) Skomsvold Kjersti Annesdatter (3) Skram Amalie (11) Skårderud Finn (3) Smith Patti (4) Solstad Dag (7) Steinbeck John (7) Strindberg August (2) Strømsborg Linn (2) Staalesen Gunnar (3) Syse Henrik (1) Süskind Patrick (2) Söderberg Hjalmar (1) Sørensen Roar (1) Tartt Donna (2) Terjesen Marianne (2) Tiller Carl Frode (7) Tóibín Colm (2) Tolstoj Leo (4) Tunström Göran (1) Turgenjev Ivan (1) Uhlman Fred (1) Ullmann Linn (4) Undset Sigrid (3) Uri Helene (2) Vallgren Carl-Johan (4) Vesaas Tarjei (2) Vold Jan Erik (5) Wassmo Herbjørg (4) Westö Kjell (6) Wilde Oscar (1) Wildenvey Herman (2) Wilhelmsen Ingvard (5) Wolff Lina (1) Woolf Virginia (6) Waal Edmund de (1) Xinran (3) Yates Richard (4) Zweig Stefan (15) Øverland Arnulf (3) Aarø Selma Lønning (4)

Forside

torsdag 28. februar 2013

"Victoria" (Regissør: Torun Lian)

Hamsuns
"Victoria" på film!


Blant alle Hamsuns romaner er "Victoria" den vakreste, synes jeg. Dette er en roman man kan lese om og om igjen, og min erfaring er at historien bare blir sterkere og sterkere for hver lesning. Det sies at romanen har klare selvbiografiske trekk. Som hovedpersonen i boka kom også Hamsun seg opp og frem ved hjelp av sine talenter som forfatter, og som hovedpersonen var også han ulykkelig forelsket i en kvinne over hans stand. Hun døde dessuten ung.

Da jeg fikk vite at Hamsuns berømte roman skulle filmatiseres, var jeg utrolig spent.  Dramaet er visstnok filmatisert flere ganger tidligere, uten at jeg har hørt om noen av dem. Selv har jeg med andre ord absolutt ingen preferanser å sammenligne med når det nå foreligger en filminnspilling av Hamsuns "Victoria". Mye av min spenning har vært knyttet til hvor tro regissøren og manusforfatteren ville være til Hamsuns originale roman og ditto tilhørende språkdrakt.

I går var jeg så heldig å være invitert på premieren av "Victoria" (sammen med Line fra Lines bibliotek og Elin fra Bokelskerinnen), og selv følte jeg stor lettelse ved at produsentene bak filmen faktisk hadde valgt å forholde seg meget lojalt til Hamsuns roman og den språkdrakt denne er skrevet i. Dermed følte jeg at tidsbildet ble korrekt, selv om dette selvsagt medførte at noen av dialogene kunne virke vel oppstyltede, spesielt i begynnelsen. Men det var jo slik man snakket i overklassen for over 100 år siden!

"Victoria" handler altså om møllersønnen Johannes som forelsker seg i slottsdatteren Victoria. Etter hvert skal de begge komme til å elske hverandre meget høyt. Ikke bare kommer deres svært så ulike klassetilhørighet i veien for dem, men det gjør også Victorias far. I filmen fremstilles han som en mann som lever over evne og som drikker altfor mye. Og da som nå gikk det riktig ille når tæring ikke ble satt etter næring. Forgjeldet og på randen av konkurs tvinger han Victoria til å gifte seg med løytnant Otto, på tross av at hun ikke elsker ham. Alt for å redde familien og dens ære, hva nå denne måtte bestå i ...

Victoria og Johannes´ veier krysses fra tid til annen, også etter at han har begynt å slå gjennom som poet og forfatter. Men uansett hvilken anseelse han mottar i utlandet for sitt forfatterskap - hjemme er og blir han uansett møllersønnen Johannes, som ikke er fin nok for de velsituerte som nærmest er for adelige å regne. Dette får konsekvenser både for ham og Victoria, som etter hvert kunne ha fått hverandre (fordi Otto dør pga. et vådeskudd, og Victoria blir enke), men nå står stoltheten i veien for dem. Den en gang så tillitsfulle og håpefulle Johannes ender i stedet opp med et forbitret hjerte, og når han endelig våkner, er det for sent ...

Kulissene i filmen er utpreget nasjonalromantiske, og det synes jeg for så vidt var helt greit, selv om dette tidvis ga et preg av at Johannes levde i større velstand enn slik Hamsun fremstiller det i sin roman. De første scenene i filmen, særlig der hvor den unge Victoria leker bekymringsløst rundt sammen med sine slektninger ute i slottshagen, virket dessuten noe stilistiske og kunstige til å begynne med. Etter hvert opphørte følelsen av noe kunstig seg for mitt vedkommende, og dramaet åpnet seg mer opp. Barna som spilte hhv. den unge Johannes og Victoria var for øvrig rett og slett vidunderlige! Den scenen hvor den unge Johannes bærer rundt på Victoria, er nesten magisk.

Tidligere i dag har jeg lest en del filmkritikker som går på at det ikke gnistret nok mellom Johannes og Victoria, og at det hele ble for tamt. Jeg kunne faktisk ikke vært mer uenig. Det  tok riktignok litt tid før det ble slik, men slik var det vel også i romanen? For fra å være en ungdomsforelskelse som nesten ikke fikk noen næring, gikk det hele over til å bli en dypfølt kjærlighet som ble næret av blikk, ord og en og annen stjålen berøring. For ikke å snakke om dikt og brev ... Denne nyansen synes jeg skuespillerne fikk godt frem.

Den eneste kunstneriske friheten regissøren og manusforfatteren Torun Lian har tatt seg, er at hun har skapt et miljø rundt Johannes og hans skrivekunst. Her dukker f.eks. Petter Scherven opp som en karikert figur av Henrik Lund, og som fikk meg til å le hver gang han dukket opp på lerretet. Og her dukket også en rekke andre likesinnede opp, som hadde ett og annet å komme med når den unge og lovende forfatteren trengte et publikum. Rolletolkningen til Fridtjov Såheim, Victorias far, som en skrattleende, litt ufin og fordrukken mann dras også noe langt. Og løytnant Otto, som spilles av Bill Skarsgård, og som var så "heldig" å få kvinnen som elsket en annen, fremstilles dessuten nokså endimmensjonal. Mens altså Johannes, møllersønnen, fremstår som ekte og naturalistisk - den som redder en ung jente fra druktningsdøden, som er den som ror fintfolket over fjorden og som er edel inntil det siste. Slik Hamsun også beskrev dette - kanskje som den ultimate hevn over overklassen?

Jeg opplevde at det gnistret mellom Victoria og Johannes, spilt av hhv. Iben Akerlie og Jakob Oftebro. Nærbildene av deres bevrende ansikter, der de sloss om å holde seg selv i skinnet og ikke gi seg fullstendig hen til sitt begjær - det gjorde inntrykk! Spesielt Jakob Oftebro gjorde en formidabel rolletolkning av møllersønnen, der han gikk fra å være ulykkelig forelsket i godseierdatteren til å bli såret, skuffet, sint og til slutt forbitret. Underveis var det bare å finne frem lommetørkleet - ikke bare for å tørke tårer, men også for å kvele tendenser til hulking. At enkelte kritikere mener at dette dramaet er for tamt kan jeg rett og slett ikke være enig i. Jeg må dessuten berømme filmprodusentene for valg av skuespillere - ikke bare i hovedrollene, men også i de mange birollene som er besatt av skuespillere som Eindride Eidsvold, Anneke Von Der Lippe, Ingar Helge Gimle, Hilde Louise Asbjørnsen, Nils Vogt, Petter Scherven ... bare for å nevne noen. Og filmmusikken - den er fantastisk!

Alt i alt har jeg kommet til at filmen fortjener terningkast fem, og så håper jeg at den blir en publikumssuksess av de helt store - på tross av enkelte sure kritikker i dagens aviser. Og jeg - jeg skal finne frem boka enda en gang og gi meg i kast med den! Mens jeg gleder meg til at filmen skal komme på DVD, slik at jeg får sett den på nytt ...

Innspilt: 2012
Originaltittel: Victoria
Nasjonalitet: Norge
Genre: Drama
Skuespillere:
Iben Akerlie (Victoria), Jakob Oftebro (Johannes), Bill S argård (Otto), Petronella Barker (Victorias mor), Fridjov Såheim (Victorias far), Eindride Eidsvold (mølleren - Johannes´ far), Anneke Von Der Lippe (Johannes´ mor), Ingar Helge Gimle (godseier) m.fl.
Spilletid: 106 min.




32 kommentarer:

  1. Denne gleder jeg meg til å se. Jeg stoler mer på dine terninkast enn avisene. Filmen fikk bare terningkast fire her i HA, men det gjorde jo Anna Karenina også. Det var en film som satte meg helt ut, jeg må se den engang til. Den scenografien, filmingen og fargene var bare fantastisk, for ikke å snakke om klærne og smykkene.

    Jeg elsker Hamsun sin bøker, Pan har jeg et spesielt forhold til. Gleder meg nå til å se Victoria
    Ha en fin kveld!
    Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne filmen er du bare nødt til å se, Ingun! Som deg elsket jeg Anna Karenina, og syntes korreografien var spennende. I herværende film var jeg derimot lykkelig over at regissøren (som også skrev manuset) var lojal mot Hamsun og datidens språkdrakt.

      Slett
  2. Nå som jeg var og så Anna Karenina på lørdag, gleder jeg meg til å se Victoria - enda mer etter å ha lest din fine anmeldelse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig! Det blir spennende å høre hva du synes om filmen!

      Slett
    2. Ja, jeg har jo også fått med meg noen av de lunkne kritikkene, men kanskje det er en fordel at jeg ikke har lest boken. Den fikk en firer i bt.

      Slett
  3. Jeg ble litt overrasket over de lunkne kritikkene, og spesielt begrunnelsene for dem. Jeg synes Iben Akerlie var en flott Victoria! Dessuten er det rart at flere hengte seg opp i at filmen var så gammeldags, for jeg trodde liksom at det var poenget med sånne filmer, jeg da... Jeg kjenner meg mye mer igjen i det du skriver om filmen, og syntes den var både vakker og velspilt.

    SvarSlett
    Svar
    1. I likhet med deg ble også jeg overrasket over kritikkene. Noen steder fikk filmen terningkast tre, og et par steder terningkast fire. Det er selvsagt mulig at kritikerne er opptatt av andre ting enn oss vanlige kinopublikummere, men jeg kjenner at jeg blir oppgitt over at det jeg selv synes er uvesentligheter, blir vektlagt så mye.

      Jeg synes ikke filmen var tam i det hele tatt. Vakker og velspilt er ordene jeg ville ha brukt.

      Slett
  4. Nå er jeg i Bodø hos min eldste datter , og vi har bestilt billetter til premieren på Victoria i morgen kveld. Gleder meg, ikke minst etter den fine kritikken som du har skrevet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så morsomt! Det blir spennende å se om vi er enige om filmen etter at du også har sett den! Kos dere i kveld!

      Slett
  5. Fra å være en "kanskje"-film så er Victoria nå blitt en must-see! Takk for fantastisk bra omtale, Rose-Marie! Nå venter jeg bare på å få sambo'en hjem fra USA. Han liker faktisk slike filmer (utrolig nok). Gleder meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du vil se denne filmen, Marianne! En ny Hamsun-filmatisering er uansett en nasjonal begivenhet som alle filmentusiaster og bokelskere bare MÅ få med seg! Jeg synes de profesjonelle kritikkene er unødig surmagede! Legg igjen en kommentar her om hva du synes om filmen etter å ha sett den!

      Slett
  6. Veldig fin omtale. Jeg har ikke fått postet mitt innlegg, men skal linke til deg og Line når jeg gjør det!

    SvarSlett
    Svar
    1. ;-) Ja, det må du gjøre! Gleder meg til å lese anmeldelsen din!

      Så langt registrerer jeg at samtlige jeg har anbefalt filmen til, og som har rukket å se den, har likt den kjempegodt - og ingen forstår hvorfor den har fått så lunkne kritikker i avisene.

      Slett
  7. Etter å ha lest Lines omtale tidligere idag fulgte jeg for en gangs skyld nøye med under reklamen på tv, og jammen lot jeg meg ikke friste. Vakkert og betagende, og til med noe for meg som egentlig ikke mener noe som helst om Hamsun.

    SvarSlett
  8. Veldig omstendig og fin omtale - i likhet med flere her, gikk jeg fra å "kunne tenke meg å se filmen" til "veldig lyst til å se den" : )

    Er såpass lenge siden jeg har lest boken, "Victoria" så dét har jeg også lyst til :)

    Ha en fiiin weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra!

      Du får gi meg en tilbakemelding på hvordan filmen falt i smak etter at du har sett den!

      Slett
  9. Nå har jeg lest Lines og din omtale, og tror jeg må satse på å se VICTORIA I morgen. Da går den på Fagernes. God helg..:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, jeg gleder meg til å høre hva du synes, Anita!

      Slett
  10. Jeg ser at jeg har fått plass på din bloggliste og takker for det.

    Interessant at du skriver om VICTORIA. Jeg tenkt å reise til Molde i kveld for å se filmen, men avlyste fergeturen over fjorden pga uvær. Knut Hamsun var bror av min oldefar, så denne filmen MÅ jeg se! Om du søker på "Vagabond" på bloggen min, finner du mer om slektskapet.

    Jeg har tittet litt på bloggen din og ser at du har vært mye rundt i Spania. Dette landet har en stor plass i hjertet mitt og det har du nok allerede forstått.

    Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. ;-) Jeg skal titte nærmere på bloggen din om slektskapsforholdene. I mellomtiden ønsker jeg deg en fin-fin filmopplevelse!

      Spania ja ... fantastisk land!

      Jeg ønsker også deg en fantastisk søndag! ;-)

      Slett
  11. Hei

    Jeg er SÅ uenig med deg i store deler av din anmeldelse.

    - Dialogene var elendige. Oppstyltede og unaturlige og lattervekkende (for meg)
    - Iben Akerlie spilte helt elendig. Hun rykket og hmmet og så for det meste helt utenomjordisk dum ut - og de stakkato bevegelsene. Eller den overgitte scenen på divanen? Humring fra min side
    - Ok - de siste minuttene, når Johannes danser med den døde Victoria, da er det litt rørende. Men da har vi jo ingen replikker (heldigvis)

    Dette var da en sur kritikk fra meg, men det er min helt ærlige mening og for meg ble dette en skikkelig dårlig filmopplevelse. I dag har jeg vært og sett Lincoln - og det var en vidunderlig film. Og selv om handlingen der foregikk noen tiår før Victoria kunne folk både snakke, tenke og gå samtidig OG filmen var enn time lengre, OG jeg kjedet meg ikke en minutt.

    SvarSlett
  12. Svar
    1. Ja, det kan jeg da levende forestille meg. :-) Når den nordnorske slegga tas i bruk, er det åpenbart bare å dukke. Men at du kunne si noe slikt om dette vakre kjærlighetsdramaet ... Det kommer jeg nesten ikke over ...

      Slett
  13. Vi hos filmselskapet SF er jo litt objektive så vi skal ikke si så mye om filmen, derimot er det gøy å se at du går så grundig til verks med omtalen av Victoria her på bloggen din. Terningkast 5 er heller ikke å forakte. Ha en fin filmuke.

    SvarSlett
    Svar
    1. ;-) Moro for meg at dere også leser mine filmomtaler/-anmeldelser!

      Slett
  14. Jeg var på kino i går og var superfornøyd med filmen. Hamsun er en av mine absolutte favoritter og jeg må si meg enig med stort sett alt du skriver om filmen.
    Det eneste jeg ikke likte var Petter S. og Nils Vogt. Ikke fordi de nødvendigvis er dårlige skuespillere, men for meg ble dette litt ufrivillig komisk. Ellers så synes jeg det ble litt mye "klynking" fra Victoria.
    Men alt i alt er jeg veldig fornøyd. Veldig enig med ditt terningkast.

    SvarSlett
    Svar
    1. ;-) Og jeg kan i grunnen være enig med deg i det du skriver om de to skuespillerne.

      Jeg kjenner mange som har vært og sett denne filmen i løpet av helga, og alle som en - unntatt Solgunn (jf. kommentaren hennes her på bloggen) - har likt filmen veldig godt, og stiller seg litt uforstående til alle de lukne anmeldelsene i avisene. Det er selvfølgelig noe å "kicke" på - derfor ga jeg den ikke terningkast seks - men alt i alt synes jeg filmen er veldig vellykket.

      En ting jeg tenker på i forhold til engelske filmer med f.eks. Shakespearsk språkdrakt - hvorfor vi svelger dette uten videre, mens et norsk gammelmodig språk automatisk virker oppstyltet og kunstig ... Det blir jo så mye mer direkte når vi hører vårt eget språk på denne måten, enn når det handler om engelsk. Jeg for min del likte at den opprinnelige språkdrakten ble bevart, og jeg tilhører nok også en generasjon som foretrekker å lese Hamsun slik han faktisk skrev dette, i stedet for moderne oversettelser. Det handler om å komme i den rette stemningen, slik den må ha vært for over hundre år siden.

      Jeg ser at noen kritikere har sagt noe om at hjemmet som møllersønnen Johannes kom fra, fremstår som en koselig chabby chic "liten stuga", hvor det er altfor rent osv. Mens ingen har kritisert f.eks. slagofferet i den prisbelønte filmen "Amour" for alltid å være pen på håret - uansett hvor syk hun ble etter hvert ... ;-)

      Slett
    2. Jeg reagerte ikke på språket i det hele tatt (bortsett fra en gang da Victoria bommer på du og De). Jeg har heller egentlig ikke tenkt tanken på at de skulle være annerledes. Det er jo med på å gjøre hele filmen mer troverdig. Men jeg er kanskje liltt som deg at jeg foretrekker Hamsun med det språket han selv brukte? Nå håper jeg bare at det vil komme flere filmer basert på Hamsun sine bøker.

      Glemte dessuten å si at det var en veldig god omtale du hadde skrevet.

      Slett
  15. Du skriver at det er en del likhetstrekk mellom forfatteren og Johannes Møller, kan du utdype dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke noe mer å utdype utover det jeg allerede har skrevet - "at det sies at ..." osv.

      Slett

Det er fint om du legger igjen en kommentar. Jeg ønsker at du oppgir navnet ditt. For øvrig er det viktig med en høflig tone i kommentarer og diskusjoner. Jeg forbeholder meg retten til å fjerne upassende innhold.

Populære innlegg