- stadig på leting etter bøker og filmer som gir noe ekstra! Reklamefri og uavhengig blogg med gode lese- og filmtips! Jeg deler også reisetips, dikt og annet.
Forsidebilde
Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen
Ulike tema i bloggen
Oversikt over forfattere
Forside
tirsdag 6. april 2010
"I rosens navn" (Regissør: Jean-Jacques Annaud) - 1986
"Elskeren" (Regissør: Jean-Jacques Annaud)
"The incredible journey of Mary Bryant" (Regissør: Peter Andrikidis) - 2004
"Du levande" (Regissør: Roy Andersson) - 2007
I neste scene kommer en eldre mann subbende, mens han støtter seg til en gåstol. Han sleper på en bikkje, som har surret beina sine opp i snøret, og som derfor er ute av stand til å gå. I en svært uverdig situasjon blir han subbet bort etter veien ...
Da enda en scene med det middelaldrende paret dukket opp - nå befinner de seg i en bar, og kvinnen vil være der og drikke mens mannen forsøker å få henne hjem - da mistet jeg fullstendig interessen, og gadd ikke å se filmen ferdig.
Etterpå ble jeg sittende og fundere på hvorfor denne filmen er blitt så genierklært. Den har fått så mange terningkast seks at det minst må ha blitt yatzy for lengst. Hva er det jeg ikke har forstått? At det å slepe en hund etter seg slik den gamle mannen gjør, er kunst? Jeg følte bare avsmak for hele scenen. Eller er filmen ment som en protest mot alle de vakre filmene som lages? For ikke en av skuespillerne er vakker. Her har regissøren i valget av skuespillere gått til den helt motsatte ytterlighet. Er det det jeg - uten å være det helt bevisst - ikke liker? Jeg tror ikke forklaringen er så enkel.
Her kunne det virkelig vært interessant å høre andres meninger!!!
----------------------------------------------
Sitat fra Wikipedia:
Du levande skiller sterkt ut fra hva som er vanlig. Filmen holder ikke samme dramaturgiske mønster som vanlige filmer, og består isteden for en sammenhengende historie av mange ulike stiliserte tablåer som gjennom sitt visuelle uttrykk er ment å fortelle noe om medmennesklige forhold, enten de er nyforelskede ungpiker, gamle ektepar, på jobb eller fest. De ulike tablåene har ikke nødvendigvis noe til felles eller noe slektskap, selv om enkelte vil se en sammenheng mellom de ulike handlingslinjene.
De til sammen 58 tablåene, er stort sett skutt med stillestående kamera, der hver enkelt scene er filmet i én sammenhengende tagning. Scenene er også ofte skutt fra lang avstand.
Hvis man skal konkludere med et tema i filmen, kan dette sies å være «menneskelige relasjoner i det til dels vanskelige fenomenet kalt livet.» Hverdagsmenneskets kamp for tilværelsen. En gjennomgående sitat i filmen er «det kommer en dag i morgen». Karakterene i filmen har vansker for å vise glede over dette uttrykket. Regissør Roy Andersson sier i et intervju med Magasinet RUSHPRINT «- Jeg har forsøkt å skape en spennvidde i filmen, gjennom å omtale viktige politiske, sosiale, økonomiske og sosiologiske saker – og i bunnen vise hvor sårbart mennesket er, i alle sjikt og aldrer»
"The Darjeeling limited" (Regissør: Wes Anderson) - 2007
"Fingersmith" (Regissør: Bill Anderson) - 2004
Susan Trinder er foreldreløs og vokser opp blant småkjeltringer i en fattig del av London. Hun og de andre hun lever sammen med blir oppsøkt av en som kaller seg Gentleman. Han vil at hun skal være med på et plott som skal gi store økonomiske gevinster. Han kjenner nemlig til at Maud vil få utbetalt en betydelig sum i morsarv den dagen hun fyller 21 år – forutsatt at hun gifter seg. Gentlemans plan er å forføre Maud og få henne til å ville gifte seg med ham. Dersom Susan utgir seg for å være kammerpike og tar jobb hos Maud, vil hun få sin del av kaka. Når Gentleman og Maud er vel gift, skal de få henne innlagt på galehuset og så få kloa i arven hennes.
Etter hvert er det ikke godt å si hvem som lurer hvem, og ting utvikler seg absolutt ikke som planlagt. Dessuten har ingen tatt høyde for at det skulle oppstå lidenskapelige følelser mellom Maud og Susan …
Filmen er basert på Sarah Waters roman med samme navn. En del av rolletolkningene ble til tider vel melodramatiske og overtydelige, og dette trakk helhetsinntrykket av filmen noe ned. Filmen er riktignok en miniserie, men dramaturgien kunne med fordel ha vært strammet noe inn idet 3 timer ble i drøyeste laget. Ellers var selve plottet både spennende og overraskende! Kanskje hadde jeg blitt noe mer fascinert dersom filmen hadde vært basert på en roman skrevet på 1800-tallet, og ikke i 2002.
"Match Point" (Regissør: Woody Allen) - 2005
Sjelden har jeg sett en SÅ vellykket thriller! Åndeløst spennende fra første stund!
"Torsk på Tallinn" (Regissør: Thomas Alfredson) - 2007
"Den andre siden" (Regissør: Fatih Akin) - 2007
Da faren til Nejad ved en tilfeldighet kommer bort i den prostituerte kvinnen Yeter, og ved et uhell tar livet av henne, setter dette i gang en lang rekke hendelser. Nejad blir besatt på å finne Yeters datter Ayten , som befinner seg i Istanbul.
Mens Nejad gir opp sin karriere ved Universitetet i Hamburg og kjøper seg en tysk bokhandel i Istanbul, kommer Ayten til Hamburg for å lete etter sin mor. Hun er på flukt fra tyrkiske myndigheter, som vil ha tak i henne fordi hun er medlem av en motstandsbevegelse. Mennesker som kunne ha møttes, men som likevel ikke gjør det, viser seg å ha stor innflytelse på hverandres skjebne. Mer av handlingen vil jeg ikke røpe.
Filmen, som har den beskrivende tittelen "Den andre siden", forsøker å vise et møte mellom to kulturer, som er mer forskjellig enn vi tilsynelatende tar inn over oss. Rettigheter vi i Vesten tar som en selvfølge, og som gjør at vi engasjerer oss i enkeltskjebner, handler om liv og død for mange flere på den andre siden. Filmen ble belønnet med prisen for beste manus ved Cannes Filmfestival i 2007.
"Bagdad Café" (Regissør: Percy Adlon) - 1987
Ingvild H. Rishøy: "La stå" (2008)

mandag 5. april 2010
Dag Solstad: "T. Singer"

Hvem er vi når ingen egentlig ser oss?
Bibliotekaren T. Singer er i midten av 30-årene når han reiser til Notodden for å begynne et helt nytt liv. Han drar ikke dit for å bli noe, men tvert imot for å forsvinne litt. For å bli mest mulig usynlig. Han ønsker seg et liv i fred, med orden i tingene, så lite friksjon som mulig. Samtidig bærer han på en gjennomgripende skyldfølelse og skam for de mest underlige og banale ting. En indre uro som aldri slipper helt taket.
Singer lar ingen komme ordentlig inn på seg. Kanskje lar han ikke engang seg selv komme ordentlig inn på seg.
Det nye livet på Notodden er preget av det stille. En liten leilighet. En jobb på biblioteket. Små rutiner som gjentas dag etter dag. Det skjer egentlig ikke så mye, ytre sett. Men under dette tilsynelatende rolige livet foregår det hele tiden noe. En svak, men konstant spenning i ham. Mellom ønsket om å være helt for seg selv og et nesten ufrivillig savn etter noe mer.
I et kort øyeblikk opplever han noe som kan ligne et mer levende liv, da han får en venn. Et vennskap som både åpner og truer ham på samme tid. For Singer er ikke bygget for nærheten. Han er for redd. For mistenksom. For gjennomtrukket av forestillingen om at noe alltid vil gå galt. Og det gjør det også. Ikke fordi verden nødvendigvis er så ond, men fordi han selv ikke makter å ta imot det som tilbys ham.
Underveis forelsker han seg også, men uten at noe egentlig får slå ut i full blomst. Det er som om han hele tiden trekker seg tilbake akkurat idet noe kunne ha begynt. Som om han ikke unner seg selv mer enn små glimt av liv før han igjen lukker døren.
Det interessante er at ensomheten hans ikke fremstilles som et stort drama. Den plager ham ikke på den måten man kanskje skulle tro. Den er bare der. Som en tilstand. Nesten som en selvvalgt skjebne. Og Solstad romantiserer den ikke, men han gjør heller ikke narr av den. Han lar Singer få være akkurat så utilgjengelig, liten, utilpass og tankefull som han er.
For meg rommer denne romanen et av Solstads viktigste, og mest urovekkende spørsmål: Hvem er vi når ingen egentlig ser oss? Når ingen speiler oss? Når ingen bekrefter eller motsier oss? Er vi fullverdige mennesker hvis ingen får innblikk i hvem vi er? Finnes det et helt jeg som kan leve alene, bare i forhold til seg selv? Eller er vi først virkelig til når vi opptrer i relasjon til andre?
Singer utfordrer hele forestillingen om selvstendighet og uavhengighet. Han vil klare seg alene, men i det ligger det også en form for resignasjon. Kanskje til og med en slags selvutslettelse.
Jeg ble veldig fascinert av denne boka. Ikke fordi den byr på dramatikk, men fordi den tvinger leseren til å være sammen med et menneske som ikke byr på seg selv, som ikke vil underholde, som ikke vil forklares bort. Og det gjør den til en ubehagelig, men også tankevekkende og viktig roman.
Kai Remlov leser teksten med den karakteristiske, litt nøkterne og gravalvorlige stemmen som passer perfekt til Solstads univers. Hans stemme gir Singer den rette blandingen av distanse og sårhet. Jeg kan vanskelig forestille meg denne romanen opplest av andre.
Terningkast fem.
Utgitt første gang: 1999
Lydboka er innspilt: 2000
Opplest: Kai Remlov
Forlag: Lydbokforlaget
Spilletid: 7 t 25 min.
Dag Solstad: "Professor Andersens natt"

Professor Andersen og unnlatelsen
I denne romanen møter vi enda en av Dag Solstads karakteristiske ensomme menn, denne gangen litteraturprofessor Andersen. Han lever et stille og tilbaketrukket liv, alene i leiligheten sin, med faste vaner og god orden rundt seg. Dagene går, uten de store følelsesmessige svingningene eller dramatiske hendelsene. Helt til en natt i romjulen, da han fra kjøkkenvinduet ser noe han oppfatter som et mord i naboleiligheten vis à vis.
Han ringer ikke til politiet. Og det er nettopp dette det hele kretser rundt.
I dagene som følger, begynner han å tenke. Først ganske nøkternt, nesten som et teoretisk problem. Men etter hvert mer plagsomt. Hvorfor ringte han ikke? Hva var det som stoppet ham? Var det feighet, eller bare en grunnleggende motvilje mot å blande seg inn i andres liv? For jo lenger tiden går, desto vanskeligere føles det å gjøre noe. Det han ikke gjorde i øyeblikket, kan liksom ikke tas igjen senere uten at det blir kunstig og nesten pinlig.
Så treffer han mannen han tror er morderen. En helt vanlig mann. Helt normal. Ingen tegn til nervøsitet, ingen tegn til skyld, ingen sprekker i fasaden. Og det er kanskje det mest urovekkende. At alt virker så normalt. Så hverdagslig. Både han, og jeg som leser, begynner etter hvert å tvile på om det faktisk var et mord i det hele tatt.
Det ytre handlingsforløpet er veldig beskjedent i denne romanen. Det skjer ikke mye. Men det som skjer inne i professorens hode, er desto mer. Tankene hans går i sirkler. Han reflekterer over kunst, litteratur, tro, Gud og moral, men også over helt hverdagslige ting. Og Solstad er god til å få fram dette indre livet uten at det føles påtatt. Det er en langsom bok, men aldri kjedelig, synes jeg.
Julen er en viktig ramme rundt det hele. Mens mange forbinder denne tiden med fellesskap og varme, blir den hos professor Andersen noe stille, nesten klaustrofobisk. Det er i denne stillheten at tankene får spillerom. Kanskje litt for mye spillerom.
For meg er dette også en bok om unnlatelse. Om alt vi ikke gjør. Om øyeblikkene vi lar passere, og hvordan de kan vokse seg store i ettertid. Professor Andersen gjør ingenting direkte galt, men han gjør heller ikke det han kanskje burde ha gjort. Og det er i dette spennet mellom plikt og passivitet at romanen får sin nerve.
Jeg opplever også at Solstad her skriver mye om hvordan vi tenker oss bort fra handling. Andersen er litteraturprofessor. Han er vant til å tolke, analysere og nyansere. Men når han prøver å bruke de samme redskapene på virkeligheten, blir det bare mer uklart. Virkeligheten lar seg ikke lese som en roman. Og han blir stående fast i sin egen refleksjon.
Professor Andersen blir dermed en ganske gjenkjennelig figur. Ikke bare som en ensom akademiker i Oslo på 1990-tallet, men som et moderne menneske som trekker seg tilbake i tankene sine for å slippe å handle. For å slippe å ta stilling. For å slippe å trå over en grense.
Jeg likte boka godt, nettopp fordi den er så stillferdig, men samtidig så ubehagelig presis. Likevel må jeg få si at jeg savnet Kai Remlov som oppleser. Lasse Kolsrud gjør absolutt en god jobb, men Remlovs stemme har for meg blitt en del av Solstad-universet. Terningkast fem.
Utgitt første gang: 1996
Lydboka er innspilt: 2006
Oppleser: Lasse Kolsrud
Produsert av: NRK
Spilletid: 4 t 32 min.
Gabriel Scott: "Kilden"

Arto Paasilinna: "Harens år" (1974)
Boka er filmatisert.
Andre bokbloggere som har omtalt denne boka:
- Knirk
- Ebokhyllami - 2. januar 2013
Haruki Murakami: "After dark" (2007)

Andre bokbloggere som har omtalt denne boka:
- Knirk
Gabriel García Márquez: "Beretningen om et varslet mord" (2003)
En roman om et æresdrap
Gabriel García Márquez (1927–2014) er en av Latin-Amerikas mest markante forfattere, kjent både for sitt journalistiske arbeid og sine romaner preget av magisk realisme. Han ble verdenskjent med «Hundre års ensomhet» (1967), og i 1982 mottok han Nobelprisen i litteratur. «Beretningen om et varslet mord» ble utgitt i 1981, og kom på norsk i 2003.
Romanen bygger på en virkelig hendelse Márquez kjente til fra sin egen barndom. Historien begynner med at Santiago Nasar blir drept en tidlig morgen. Vi vet fra første side hva som skal skje, og likevel klarer Márquez å holde spenningen ved like gjennom hele fortellingen. Drapsmennene, tvillingene Vicario, har åpent varslet at de vil hevne søsteren Angela, som ble sendt tilbake fra sitt bryllup fordi hun ikke var jomfru. Alle i landsbyen vet at drapet skal skje, men ingen stopper dem.
Romanen er bygget opp som en rekonstruksjon, med vitnesbyrd, detaljer og motstridende utsagn, nesten som en politirapport. Samtidig har den et skjebneaktig preg – som om Nasar var dømt til å dø lenge før tvillingene løftet knivene. Márquez balanserer dermed på en fascinerende måte mellom fakta og myte.
Det som gjør sterkest inntrykk på meg, er hvordan historien viser et kollektivt svik. Drapet skjer ikke fordi ingen visste, men fordi alle visste … og likevel lot være å handle. Det gir romanen en ubehagelig aktualitet. Den stiller spørsmål ved hvordan vi fordeler ansvar i et samfunn: Hvor mye kan vi skylde på «tradisjoner» eller «kultur» når liv går tapt? Og hva gjør taushet, sladder og passivitet med et fellesskap?
For meg ble dette en bok som var langt mer enn en fortelling om et æresdrap. Den ble et speil for å reflektere over vår egen tid. Márquez minner oss om hvordan tragedier ikke bare skapes av dem som handler, men også av dem som ser på – og tier.
Opprinnelig utgitt: 1981
Originaltittel: Crónica de una muerte anunciada
Utgitt i Norge: 2003
Oversetter: Kjell Risvik
Forlag: Gyldendal
Antall sider: 104
Bohumil Hrabal: "Jeg har betjent kongen av England" (2002)

Slavenka Drakulic: "Ikke en flue fortred" (2005)
Jeg siterer fra Humanist Forlag:
”Det var en gang, langt av sted i Europa, bakom syv fjell og syv elver, at det lå et vakkert land som het Jugoslavia. Folket der tilhørte seks forskjellige nasjoner, de hadde tre forskjellige religioner og snakket seks forskjellige språk. De var kroater, serbere, slovenere, makedonere, montenigrenere og muslimer”…
Journalist og forfatter Slavenka Drakulic skriver om krigsforbryterdomstolen i Haag, om krigsforbryterne Ratko Mladic, Mira (Lady Macbeth) og Slobodan Miloevic, Goran Jelisic, Zoran Vokovic m.fl., og setter grusomhetene i hjemlandet inn i en forståelig kontekst. Om de lange linjene tilbake til prins Lazar, mannen som ledet serbiske styrker i slaget mot tyrkerne ved Kosovo Polje i 1389, og om hvordan ”sannheten” har blitt justert i gjennom generasjoner.
For dette var vanlige folk – drosjesjåfører, lærere, servitører, selgere og bilmekanikere – som voldtok og drepte i 5 år på 1990-tallet. Hun stiller flere interessante eksistensielle spørsmål, bl.a. hvordan kunne intelligente ”vanlige mennesker” bli ondskapsfulle plageånder så raskt? Hvordan kunne de i valg sette slike personer i politiske maktposisjoner? Hva med et personlig og kollektivt skyld- og ansvarsforhold?
Det mest ubehagelige spørsmålet som reises i forhold til krigsforbryterne har kanskje ikke noe svar. Hva ville jeg ha gjort i deres situasjon?
Det begynner å bli noen år siden jeg leste denne boka, men jeg husker den fremdeles godt, og den gjorde et sterkt, sterkt inntrykk! Terningkast fem!
Utgitt: 2004
Originaltittel: They Would Never Hurt a Fly: War Criminals on Trial in the Hague
Utgitt på norsk: 2005
Forlag: Humanist Forlag
Oversatt: Hilde Sophie Plau
Antall sider: 180
Populære innlegg
-
Om skjebnesvangre valg Forfatteren Helga Flatland (f. 1984) debuterte med romanen "Bli hvis du kan. Reis hvis du må.", og for...
-
Innføring i kognitiv terapi Ingvard Wilhelmsen (f. 1949) er lege og professor med hypokondri som spesialfelt. Dessuten er han spesialist ...
-
Mer enn godt nok om mot, sårbarhet og troverdighet i lederrollen! Anita Krohn Traaseths bok "Godt nok for de svina" med under...
-
Funny Tenk at jeg er født - hvor urimelig det er at jeg skulle bli født, jeg født i Oslo den attende oktober nittehundreogn...
-
Skuffende fra ende til annen! Harper Lee (f. 1926) er kjent for sin ene, svært berømte roman " Drep ikke en sangfugl " (...
-
Ut-av-boksen-tenkning Malcolm Gladwell (f. 1963) har en rekke bestselgere bak seg, og med "David og Goliat" har han nok en ga...
-
Tanke-vekkende oppvekst-roman fra Stovner Zeshan Shakar (f. 1982) er oppvokst på Stovner, i en av blokkene i Tante Ulrikkes vei. Han e...
-
Enda en treningsbok ... Hvorfor kjøpte jeg boka? Tidligere i sommer kjørte forfatteren av boka " Fastfit Hemmeligheten bak en ve...
-
Lidenskap og tragedie Innspilt: 1995 Nasjonalitet: USA Genre: Drama Skuespillere: Laurence Fishburne (Othello), Irène Jacob (Desdemona...
-
" Grunnleggende om coaching Susann Gjerde er utdannet siviløkonom fra Sveits og er sertifisert coach fra The Coaches Training Insti...














