Forsidebilde

Forsidebilde

Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen

Oversikt over forfattere

Adichie Chimamanda Ngozi (5) Adonis (1) Aleksijevitsj Svetlana (2) Allende Isabel (5) Ambjørnsen Ingvar (8) Andric Ivo (1) Aswany Alaa Al (4) Atwood Margaret (1) Austen Jane (7) Auster Paul (13) Baldursdóttir Kristín Marja (2) Barnes Julian (5) Beevor Antony (2) Bitsch Anne (2) Bjerke André (4) Bjørneboe Jens (5) Bjørnson Bjørnstjerne (2) Bjørnstad Ketil (17) Blixen Karen (3) Buruma Ian (2) Bø Victoria (2) Børli Hans (7) Camus Albert (2) Capote Truman (4) Celan Paul (2) Christensen Lars Saabye (12) Christiansen Rune (4) Claudel Philippe (1) Clézio J.M.G. Le (2) cusk rachel (3) Djebar Assia (4) Dostojevskij Fjodor (1) Drolshagen Ebba D. (2) Eco Umberto (2) Eggen Torgrim (2) Ekman Kerstin (2) Ellefsen Bernhard (1) Elstad Anne Karin (9) Enquist Per Olov (8) Espedal Tomas (4) Eugenides Jeffrey (2) Evjemo Eivind Hofstad (1) Faldbakken Knut (2) Fallada Hans (4) Ferrante Elena (8) Fitzgerald F. Scott (3) Flatland Helga (5) Flaubert Gustave (4) Fosse Jon (3) Franzen Jonathan (2) Fredriksson Marianne (2) Frobenius Nikolaj (6) Færøvik Torbjørn (4) Gavalda Anna (4) Geelmuyden Niels Chr. (1) Ghosh Amitav (2) Gleichmann Gabi (6) Grytten Frode (6) Gulliksen Geir (2) Hamsun Knut (17) Harari Yuval Noah (1) Harstad Johan (2) Haslund Ebba (2) Heivoll Gaute (5) Hemingway Ernest (5) Henriksen Levi (4) Herrmann Richard (4) Heyerdahl Thor (3) Hisham Abbas (2) Hislop Victoria (2) Hjorth Vigdis (6) Hoel Dag (1) Hoem Edvard (13) Houm Nicolai (1) Hugo Victor (4) Hustvedt Siri (7) Høyer Ida Hegazi (2) Indridason Arnaldur (7) Irving John (4) Isakstuen Monica (2) Ishiguro Kazuo (1) Jacobsen Rolf (1) Jacobsen Roy (13) Jareg Kirsti MacDonald (2) Jensen Carsten (3) Kehlmann Daniel (5) Kettu Katja (1) Khadra Yasmina (3) Kielland Alexander L. (2) Kinnunen Tommi (3) Klippenvåg Odd (2) Knausgård Karl Ove (16) Kolloen Ingar Sletten (1) Kristiansen Tomm (7) Kureishi Hanif (2) Lagerlöf Selma (3) Langeland Henrik (4) Larsson Stieg (3) Laxness Halldór K. (3) Leine Kim (2) Lessing Doris (3) Lianke Yan (2) Lindstrøm Merethe (3) Llosa Mario Vargas (10) Loe Erlend (9) Louis Edouard (4) Lykke Nina (1) Løken Stig Beite (2) Løkås Ida (1) Madame Nielsen (1) Magris Claudio (1) Mahfouz Naguib (2) Malaparte Curzio (1) Mann Thomas (2) Mantel Hilary (2) Marias Javier (1) Marías Javier (1) Marquez Gabriel Garcia (2) Marstein Trude (1) Matar Hisham (4) McCarthy Cormac (4) McCourt Frank (1) McEwan Ian (17) Mikkelsen Sigurd Falkenberg (2) Modiano Patrick (3) Montefiore Simon (1) Moravia Alberto (1) Morrison Toni (1) Munro Alice (3) Murakami Haruki (11) Mutaev Musa (1) Myhre Aslak Sira (1) Müller Herta (2) Mytting Lars (2) Maalouf Amin (4) Nádas Péter (2) Naipaul V. S. (1) Nair Anita (2) Némirovsky Irène (8) Nilsen Tove (4) Nygårdshaug Gert (9) Nærum Knut (3) Næss Arne (1) Oates Joyce Carol (2) Oksanen Sofi (4) Ólafsdóttir Audur Ava (2) Olsson Linda (3) Omar Sara (1) Oz Amos (3) Pamuk Orhan (7) Pappe Ilan (1) Patti Smith (3) Perec Georges (1) Petterson Per (4) Philippe Claudel (2) Potok Chaim (4) Paasilinna Arto (9) Ragde Anne B. (10) Rahimi Atiq (2) Ravatn Agnes (6) Renberg Tore (13) Rishøi Ingvild H. (3) Roth Philip (5) Said Edward W. (2) Sara Johnsen (1) Sartre Jean-Paul (1) Schirach Ferdinand von (4) Schlink Bernard (2) Seierstad Åsne (3) Sem-Sandberg Steve (1) Semundseth Rune (2) Sendker Jan-Philipp (1) Shakar Zeshan (2) Sirowitz Hal (1) Skjelbred Margaret (1) Skomsvold Kjersti Annesdatter (3) Skram Amalie (11) Skårderud Finn (3) Smith Patti (4) Solstad Dag (7) Steinbeck John (7) Strindberg August (2) Strømsborg Linn (2) Staalesen Gunnar (3) Syse Henrik (1) Süskind Patrick (2) Söderberg Hjalmar (1) Sørensen Roar (1) Tartt Donna (2) Terjesen Marianne (2) Tiller Carl Frode (7) Tóibín Colm (2) Tolstoj Leo (4) Tunström Göran (1) Turgenjev Ivan (1) Uhlman Fred (1) Ullmann Linn (4) Undset Sigrid (3) Uri Helene (2) Vallgren Carl-Johan (4) Vesaas Tarjei (2) Vold Jan Erik (5) Wassmo Herbjørg (4) Westö Kjell (6) Wilde Oscar (1) Wildenvey Herman (2) Wilhelmsen Ingvard (5) Wolff Lina (1) Woolf Virginia (6) Waal Edmund de (1) Xinran (3) Yates Richard (4) Zweig Stefan (15) Øverland Arnulf (3) Aarø Selma Lønning (4)

Forside

lørdag 7. april 2018

Peru påsken 2018

Machu Picchu (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Peru - inkaenes rike

Å få oppleve Machu Picchu - et av verdens syv moderne underverker - har stått høyt oppe på min ønskeliste i flere år. Da det for en del måneder siden dukket opp en tur med et reisebyrå som tilbød en 11 dagers arrangert/guidet tur til Lima, Cuzco, Inkaenes hellige dal, Machu Picchu og Titicacasjøen, slo mannen min og jeg til. Å velge nettopp Norsk Tur sitt opplegg for en slik reise, berodde på flere ting. For det første hadde vi reist med dette reiseselskapet tidligere, og for det andre kjente vi guiden fra en tidligere tur. Å reise med en engasjert guide med et godt og smittende humør - i tillegg til mye kunnskaper om stedene man skal besøke - er helt avgjørende for en vellykket reise, hvor man kommer veldig tett på hverandre. En annen ting er antall reisende i gruppen. I vår gruppe var det 20 stk., og det var helt passe, synes vi. 


På en tur som dette er det viktig å være klar over at man skal opp i noen høyder, som potensielt kan være helseskadelige dersom man ikke er godt forberedt. Jeg snakker om høydesyke. De to viktigste rådene jeg vil gi er å drikke mye vann (minst tre liter pr. dag - i slike høyder kan du nemlig veldig fort bli dehydrert fordi lufta er så tørr), og faktisk også unngå alkohol helt (særlig hvis du merker at du blir tungpustet). Dessuten bør du studere reiseselskapets program nøye og forsikre deg om at oppstigningen i Perus Andesfjell ikke blir for voldsom, og at transportetappene fremstår som behagelige (tro meg! Det er ikke morsomt å humpe rundt med buss på dårlige peruanske veier f.eks. mellom Cuzco og Puno!). 

Det var håndverkernes dag i Lima, og gatene var fulle av dansende peruanere i
nasjonaldrakter (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Ideelt sett bør ikke reiseprogrammet legge opp til stigninger på særlig mer enn 5-800 meter pr. døgn etter å ha passert 2500 moh., og reisefølget bør dessuten være på hvert sted i minst to dager. Det sier seg selv at uansett hvilket reisebyrå du velger, er det ikke mulig å få til en 100 % ideell oppstigning på så kort tid. Vårt reiseselskap hadde i utgangspunktet lagt opp til tre innenlands flyturer, og to overnattinger på hvert sted. Dessuten fikk vi nærmest "ordre" om å slappe av enkelte ettermiddager, og det betydde i praksis å ligge på senga i noen timer. Fysiske anstrengelser i slike høyder kan nemlig fremprovosere høydesyke, og man skal derfor være forsiktig. Hver gang vi satte oss på en buss, ble det utdelt vannflasker og "ordre" om å drikke! Selv om vi ikke var tørste!

Vi spiste mye god mat på reisen vår - blant annet lomo saltado, marsvin,
spennende salater og mengder med nydelige supper.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Det er lurt å ha med seg Ibux, fordi dette er det som fungerer best dersom (for ikke å si når) du får hodepine (de fleste får det i større eller mindre grad, og det er ikke farlig i mild form). Jeg understreker at jeg ikke er lege, og at du må konferere med legen din før en slik tur. Machu Picchu er ikke noe problem, fordi dette stedet ligger på "bare" 2400 moh. Cuzco ligger imidlertid på 3400 moh. og Titicacasjøen 3800 moh. Her må man derfor ta noen ekstra forholdsregler. De fleste steder er dessuten utstyrt med oksygenflasker, slik at du kan få ekstra oksygen ved behov. 

Det er mer vanlig enn uvanlig at Limas kyst er tåkelagt.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Les deg opp på høydesyke! Her er et par artikler som er riktig gode:

Påskeprosesjon i Lima (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Regn for øvrig med at det følger med plager som diaré på en slik tur (et symptom på høydesyke, det også), og sørg for at du har kulltabletter, Immodium (som siste utvei før flyreiser og slikt) og noe som får det hele til å løsne etterpå, med på reisen. Du gjør lurt i å snakke med legen din om dette også. Som sagt: jeg er ikke lege. Og en ting til: ta med deg solfaktor 50, og bruk den! Sola er vanvittig sterk oppe i disse høydene. Selv kom jeg hjem med brannsår i nakken fordi jeg ikke hadde vært forsiktig nok. Du kommer også til å trenge en bredbremmet hatt - ellers risikerer du å bli svært solbrent i hodebunnen. 

På klippekanten i Lima (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi fløy fra Oslo til Lima via Amsterdam. Det er en lang reise! Først to timer i fly til Amsterdam, og deretter ca. 12 1/2 time fra Amsterdam til Lima. (Heldigvis er disse langdistanseflyene utstyrt med mye god film, også ny film - flere måneder før du får mulighet til å se disse filmene i Norge. Linken peker til mine omtaler av filmene jeg så tur-retur.) Hotellet vårt lå i bydelen Miraflores, som regnes som relativt trygg i denne delen av verden. Vær likevel forsiktig når du er ute og går i byen, og gå helst sammen med noen. Unngå folketomme gater, og ta taxi etter mørkets frembrudd. 

Skulptur i Kjærlighetsparken i Lima (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Limas bydeler for de bedrestilte er vakker, med mye flott arkitektur. Særlig gjelder dette bydelene Miraflores og Barranco. Nesten en tredjedel av Perus befolkning bor i Lima, dvs. 11-12 mill. av landets totalt 32-33 mill. mennesker. Vi fikk høre at under den såkalte terrortiden i Peru på 1980-tallet, flyktet mange peruanere fra landsbygda og inn til storbyene for å komme i sikkerhet. Terrorister utryddet den ene landsbyen etter den andre på denne tiden. De fleste ble værende i Lima, og bor i dag i slumområdene.

Slummen i Lima (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Slumområdene ligger i utkanten av Lima, og krabber oppover åssidene av Andesfjellene. Etter hvert har myndighetene lagt inn vann til slum-befolkningen. Fremdeles er det mye dyp fattigdom i dette landet. Heldigvis blir forholdene stadig bedre. I Peru får man gratis skolegang, og det hjelper. 

Lima (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi vendte tilbake til Lima på slutten av turen, men under dette første oppholdet opplevde vi litt av hvert. Vi var selvsagt inne i gamlebyen som ligger rundt Plaza de Armas, og vi besøkte dessuten en av Limas eldste skjenkesteder (Restaurante Bar Cordano). I og med at det var påske, fikk vi dessverre ikke besøkt katedralen. Vi fikk derimot oppleve en påskeprosesjon i gatene. Dessuten var det håndverkernes dag og hele byen var derfor full av dansende peruanere i gatene, ikledd sine lokale drakter. Det opplevde vi som svært eksotisk.

Unge peruanere gjør seg klar til feiring av håndverkernes dag
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Dagen etter tok vi fly til Cuzco. Så gikk ferden videre med buss til Den hellige dal (eller Urubamba som dalen heter), ca 20 km fra Cuzco. Turen over Andesfjellene var betagende vakker. 

Lekre vevde duker i babyalpakka vises frem.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Underveis stoppet vi i Chinchero, en liten landsby i Urubamba. Der fikk vi en kjapp innføring i strikke- og vevekunsten, med særlig fokus på innfarging av garnet som ble brukt. Blant annet lærte vi at rødfargen som brukes, hentes fra luseegg. Dette fargestoffet brukes også i kosmetikkindustrien, og kvinnen som viste oss de knuste luseeggene smurte som demonstrasjon rødfargen på leppene sine, og hevdet at fargen var kysseekte i 24 timer - mens hun smilte skjelmsk. Vi lærte også om forskjellen på saueull, lamaull, alpakka og - det ypperste av det aller ypperste - babyalpakka. Denne kunnskapen skulle komme godt med på resten av turen, for dersom det var noe koffertene i reisefølget ble fulle av etterhvert, så var det nettopp babyalpakka. 

Folkeliv i gatene i Urubamba (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Da vi var nesten fremme ved det lekreste hotellet på turen - Aranwa Sacred Valley Hotel & Wellness - havnet vi nok en gang midt i en påskeprosesjon, og kom ikke av flekken. Det gjorde ikke så mye, for det var spennende å betrakte folkene som var ute og feiret. 

Uteområdene på Aranwa Sacred Valet Hotel & Wellnes i den hellige dal
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Mannen min og jeg prioriterte ikke å benytte oss av spa-fasilitetene på hotellet i de to dagene vi bodde der (og vi gikk nok glipp av noe her), for dagen etter gikk turen (en frivillig sådan, som vi hadde meldt oss på) til inkaenes hellige dal ved Pisac. Nå var vi nærmere 3000 moh., og vi merket allerede at vi ikke orket så mye. Pusten gikk litt tyngre enn den pleier, og det var bare å bøtte innpå med vann. 

Inkaterrassene ved Pisac (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Inkaterrassene ved landsbyen Pisac ble bygget på 1400-tallet, og stedet hadde funksjon som kongelig lysthus, religiøst senter og fort, kan jeg lese i min danske reisehåndbok i serien "Turen går til". Terrassene ble brukt til jordbruk. Ruinene er svært godt bevarte. Pisac ligger for øvrig midt i skjæringen mellom tre daler: den hellige dal, dalen som fører inn i jungelen og dalen som slipper inn lyset fra øst. 

Markedet i Pisac (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Markedet i Pisac imponerte ikke veldig, for å være helt ærlig. Her var det definitivt mer maybe-alpakka enn baby-alpakka, for å sitere guiden vår. 

Haciendaens vakre hage (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Før vi dro tilbake til hotellet, spiste vi lunch på Huayoccare Hacienda. For et sted! Lavmælt klassisk musikk ble spilt, lokalene bugnet av kunstskatter, hagen var vakker og fredfull som få, og maten vi fikk servert var utsøkt. 

Det går mye i avokado og andre solmodnede grønnsaker i Peru.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Dagen etter gikk turen til Machu Picchu - uten tvil turens definitive høydepunkt! Vi kjørte med buss tilbake til Pisac, og deretter tok vi tog til Machu Picchu. Togturen tok ca. 1 1/2 time. 

Perutrail til Machu Picchu (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Veien opp til Machu Picchu - i alle fall der vi ble fortalt at utsikten var best - var bratt! I følge Fitbit´en min gjorde vi unna en stigning svarende til 170 etasjer på vei opp. Det er viktig å ha på godt skotøy til en slik tur, ikke minst med tanke på nedstigningen. Det er nemlig hardt for knærne, og derfor en stor fordel med dempende såler. 

Innfartsstedet til Machu Picchu (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi var ikke de eneste som hadde tenkt oss til Machu Picchu den dagen, for å si det sånn ... Maksimalt 4000 turister får besøke stedet hver dag, og ventelistene er allerede lange. Mange har spekulert på om Machu Picchu kommer til å bli stengt med tiden, fordi hele stedet kan bli nedslitt av all turismen. UNESCO har i alle fall krevd at det gjøres begrensninger. Etter å ha vært vitne til hvor mange som er sysselsatt i Peru utelukkende på grunn av Machu Picchu, tviler jeg sterkt på at dette noen gang kommer til å skje. Men det er mulig at myten om snarlig stengning får turistnæringen til å blomstre ekstraordnært mye, fordi mange vil sikre seg en opplevelse av dette fantastiske underverket "før det er for sent" ... Mannen min og jeg var i den kategorien, bare for å ha nevnt det.

Alle måtte forbi denne porten for å komme til Machu Picchu.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Å stå oppe i fjellet og se ned på Machu Picchu - det kan nesten ikke beskrives på en dekkende nok måte. Det kjentes helt uvirkelig, rett og slett. Jeg måtte klype meg i armen for å sjekke at jeg ikke drømte. Synet av de mektige fjellene og den myteomspunnede byen er overveldende. Denne byen bygget inkaene rundt 1450 e.Kr. Inkaene hadde sin storhetstid i kun 300 år - fra 1200- til 1500-tallet. Da kom spanjolene, og de ødela det meste de kom over. Særlig når det var tale om religiøse steder. Machu Picchu fikk de aldri kloa i, fordi byen grodde ned, beliggende som stedet jo er i jungelen, før de hadde noen sjanse til å oppdage stedet. Lokalbefolkningen visste om Machu Picchu, men likevel anser man amerikaneren Hiram Bingham som den som "oppdaget" stedet i 1911. 

Machu Picchu - i all sin prakt! (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vår norske guide hadde følge med en peruansk guide, og vi fikk utførlig innføring i historien og ble vist til de helligste stedene i inka-byen. Når man ser på det utsøkte steinarbeidet som er gjort, og som har holdt gjennom utallige jordskjelv, skjønner vi at inkaene var mesterlige byggherrer. Inkaene kunne dessuten sin astronomi. Men som vår peruanske guide påpekte: "There are more mysteries than facts!" Ingen vet eksakt hvilken funksjon Machu Picchu hadde i inkaenes rike. Det man derimot uten videre kan gå ut fra er at dette ikke var en helt vanlig by. Den betydde noe spesielt. Man tror heller ikke at inkaene bodde her hele året, fordi det er svært værhardt her om vinteren. 

Utsnitt av Machu Picchu (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Etter den fantastiske Machu Picchu-turen havnet vi i en "uendelig" busskø på veien hjem, og holdt nesten på å gå glipp av lunchen som var bestilt på Inkaterra Machu Picchu Pueblo Hotel. Men vi klarte det - med et nødskrik! 

Inkaterra Machu Picchu Pueblo Hotel (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Togturen tilbake til den hellige dal gikk som en drøm, både fordi reisefølget var oppspilt på grunn av Machu Picchu og fordi det var masse underholdning på toget. Dessuten opererte togkonduktørene som mannequiner og viste frem de lekreste plagg i babyalpakka. Det gikk noen soles på turen ... 

Cuzco (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Så sto to dager i Cuzco for tur. Byen har rundt 0,5 mill. innbyggere. I sin tid ble byen regnet som verdens navle av inkaene. (Cuzco betyr navle.) Hele dalen var en gang en innsjø, men den forsvant. Som Lima har også Cuzco sin Plaza de Armas. 

Cuzco (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Den største turistattraksjonen i Cuzco er utvilsomt festningsanlegget og tempelet Saqsaywaman. Hele anlegget er overveldende, og når du tenker på at bare omlag 20 % av de opprinnelige murene står igjen, er det all grunn til å bli grundig imponert. Det var inkaene som bygget anlegget, som består av en sikksak-mur. Det mest imponerende er at de digre steinene er fraktet fra en annen åskam, ned i dalen og opp til den åsen hvor murkomplekset ligger. 

Saqsaywaman (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Murene har tålt tidens tann - inklusive flere kraftige jordskjelv. I motsetning til spanjolenes byggverk, sørget vår peruanske guide for å minne oss om - flere ganger! Heldigvis ødela ikke spanjolene disse murene. De gravde bare igjen den delen som utgjorde et soltempel, og dermed er også denne delen relativt godt bevart. 

Saqsaywaman (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi besøkte også et dominikansk kloster i Cuzco. Det spesielle med dette klosteret er at det er bygget oppå gamle inkamurer. Mens jordskjelv har tatt knekken på spanjolenes byggverk, står inkamurene stødig fremdeles. 

Cuzcos dominikanske kloster (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Mannen min og jeg oppsøkte Inka-museet i Cuzco. Som min guidebok "Turen går til" forteller: "Museet giver et indblik i inkaenes korte, men turbulente, historie i Palacio del Almirante, et af de smukkeste, bevarede palæer fra kolonitiden i Cuzco."

Inkamuseet i Cuzco (Foto: Rose-Marie Christiansen)
En stor turist-greie både i Cuzco og andre steder er å stille ut barn i nasjonaldrakter sammen med søte baby-alpakkaer, som turistene kan ta bilde av for penger. Det verste er at dette går ut over skolegangen til spesielt jenter enkelte steder. Vi var i Peru i påsken, og jeg aner ikke om dette også gjaldt denne jenta, og om jeg ved å ta bildet bidro til å opprettholde en usunn tradisjon ... 

Stor turistnæring å la seg avfotografere i nasjonaldrakt sammen med søte
babyalpakkaer (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Det var for øvrig i Cuzco vi fikk smake marsvin. Ja, du leste riktig! Marsvin er en stor delikatesse i Peru, og har ingenting med kjæledyr å gjøre. Til sammenligning spiser vi jo kanin i Norge, selv om enkelte holder kaniner som kjæledyr ... I alle fall - det smakte faktisk godt! 

Bebyggelse i Cuzco sentrum. Legg merke til de særegne balkongene.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Rundt Plaza de Armas i Cuzco er det mange restauranter i bygninger som på bildet ovenfor. 

Første klasse med Perurail - en gang kjørte dette toget atskillig raskere enn sine 50 km/t
som de gjør i dag. Togmateriellet er slitt, og er ikke blitt fornyet. Uansett - og kanskje nettopp
derfor - ble turen veldig spesiell! Det var jo mulig å få med seg noe av det som
passerte utenfor, på turen. (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi skulle egentlig reise med fly fra Cuzco til Juliaca, nabobyen til Puno ved Titicacasjøen, men slik ble det ikke. Flyet var overbooket, og vi måtte derfor "ta til takke med" en togreise på første klasse. Og for en togreise! Det var slett ikke noe dårlig alternativ! 

Fint og flot - med hvite duker og det hele! (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Ikke bare satt vi i behagelige lenestoler under hele togreisen, som tok anslagsvis 10-11 timer, men vi hadde hvit duk på bordene og fikk etter hvert servert en flott tre retters middag. 

Toget vi reiste med. (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Parallellen til Orient-ekstressen fikk en i reisefølget vårt (jeg tror det var vår humoristiske guide) til å utbryte "who´s the murderer?

Mangt å se på veien over Andesfjellene (Foto: Rose-Marie Christiansen)
I tillegg til at det var rikelig med underholdning på toget, var det mye fint å se underveis. Vi kjørte over store strekninger med vill natur, og vi kjørte gjennom fattigslige landsbyer og byer. 

Lekende barn 3800 moh. (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Tankene mine gikk naturlig nok til dem som lever her i Andesfjellene - særlig om de er laget av et annet materiale enn oss nordmenn, siden de lever så ubesværet oppe i høyder på nærmere 4000 moh. Fra et hold hørte jeg at den tynne luften tærer på indre organer, og fra et annet hold hørte jeg at folk lever mye lenger her enn andre steder. Hva er faktum? 

Så var vi på toglinjens høyeste punkt - 4319 moh.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
På togstrekningens høyeste punkt - 4319 moh. - gjorde toget et stopp, og vi fikk anledning til å svi av ytterligere noen soles på babyalpakka-produkter. Også her var det en skjønn ung jente som lot seg avfotografere sammen med en babyalpakka - mot betaling, så klart. Jeg håper hun går på skolen til vanlig! 

Her kunne vi gjøre oss en del varp. (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Her så det i grunnen ganske idyllisk ut, men det gjorde det ikke da vi kom ned til Juliaca. 

Juliaca - ikke en særlig pen by ... (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Store mengder med søppel, avdankede biler og til og med et brennende bål kunne vi betrakte mens toget gled sakte forbi.

Jeg tror dette et bilde fra Puna, men er ikke helt sikker.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
I tidligere tider kunne passasjerene på Perurail oppleve at det ble kastet inn sove-gass gjennom vinduene, og så ble de ranet når de ikke var i stand til å ta vare på verken seg selv eller sine eiendeler. De tider er heldigvis forbi, noe som ikke minst skyldes at Peru faktisk prøver å gjøre noe med fattigdommen. Som en av våre peruanske guider sa: "Vi har ikke først og fremst økonomiske problemer her i Peru. Derimot har vi et politisk problem." Nok en gang hadde en peruansk valgt president måttet gå av pga. avsløringer av korrupsjon et par dager før vi ankom Peru. En ny president var midlertidig innsatt. Så gjenstår det å se om han er noe bedre enn den foregående. (Alle de foregående presidentene sitter visstnok i fengsel ... pga. korrupsjon!)

Bønder som høster sin grøde. (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Disse jordarbeiderne sanker mest sannsynlig quinua, en ingrediens den vestlige verden skatter svært høyt for tiden - som et ledd i supermat-trenden. Frøene er svært næringsrike, men nå får peruanerne så godt betalt for disse frøene at de ikke lenger har råd til å spise dem selv ... Alt går til eksport. 

Quinua - supermat som det kan være verdt å ta med hjem.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi kom frem til Puno litt ut på kvelden, og de fleste i reisefølget vårt var godt slitne da vi omsider kom frem til hotellet vårt. 

Urosindianere på sivøyene i Titicacasjøen - i bakgrunnen ser vi Puno
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Så var turen kommet til Titicaca og et par nye høydepunkter - i første rekke et besøk hos urosindianerne på sivøyene i Titicaca-sjøen. Vi ble hentet med båt og ble ikke kjørt veldig langt ut før de første sivøyene (av i alt 100) dukket opp i sjøen. Det bor litt over 4000 mennesker på disse flytende øyene i dag. 

Urosindianer på balsaflåte (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Og bare for å ha nevnt det med det samme: Det var her Thor Heyerdahl i sin tid hentet inspirasjon til sin balsaflåte Kon-Tiki, som han reiste med fra Peru til Polynesia i 1947. Balsaflåten ble bygget av et par urosindianere (og sikkert noen flere, for alt jeg vet). 

Ugift urosindianerkvinne. De gifte har nemlig ikke
så fargesprakende dusker i sine fletter.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi fikk høre at urosindianerne har bodd på disse sivøyene helt siden de en gang på 1200-tallet flyktet fra inkaenes herredømme. I første rekke bodde de riktignok på båter, men etter hvert laget de seg flytende øyer av siv. Sivøyene må hele tiden vedlikeholdes med nytt tørt siv, så det er et hardt arbeid å holde disse øyene flytende. 

Vi fikk oss selvsagt en liten tur på Titicaka-sjøen med en balsaflåte.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Urosindianerne er en minoritetsbefolkning i Peru, og de blir dessverre diskriminert. Barna må gå på skole, og det hender både at noen av dem viser seg å være helt spesielt talentfulle og/eller vil bort fra sivøyene for å leve et vanlig liv. Storsamfunnet i Peru tar lite gjerne imot dem, og ofte ender de som arbeidsledige - desillusjonerte og med rusproblemer. Veien tilbake til sivøyene er ikke så lett når man først har fått smaken på et annet liv. 

Også her var det mulig å få handlet med seg noe unikt fra
urosindianerne (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Den største faren mot sivøyene er brannfaren. Derfor må f.eks. sivet vætes når de skal koke opp mat. Om vinteren kan det bli opp mot 20 kuldegrader her ved Titicacasjøen, og uten oppvarming av noe slag i de primitive hyttene, må det bli kaldt! Dette "løser" menneskene her ved å ligge tett sammen i samme seng. 

Skilsmisser er helt uakseptabelt i dette samfunnet. Har man først giftet seg, så må man stå i det livet ut. På den annen side har de unge anledning til å inngå såkalte prøveekteskap i tre år, for å finne ut om det er liv laga eller ikke. Skulle de da finne ut at dette ikke gikk så bra, kan de gå fra hverandre. Da mister de samtidig alt de har skaffet seg av eiendeler. Dersom det har blitt barn i denne perioden, er det barnet som får alt. Storfamilien tar seg av barnet. 

Siden urosindianerne ikke har kjøleskap, har de gjennom århundrer frysetørret
maten sin. Dermed kan poteter holde i årevis uten å bli ødelagt.
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi fikk en leksjon i hvordan sivøyene lages, og i hvordan en "helt vanlig dag på jobben" (les: markedet) kan fortone seg. Her var det mye humor! Det er når man kjenner på all humoren at man skjønner at folk er folk, uansett hvor de kommer fra! 
 
Urosindianerne er glad i farger! (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Helt til slutt bør jeg vel nevne at skjønnhetsidealet blant urosindianerkvinnene er å være tykk. Og er de ikke tykke, kler de på seg en haug med skjørt for å virke tykke. Tenk det! 

På Taquile er det mennene som strikker. (Foto: Rose-Marie Christiansen)

Ute i Titicacasjøen finner vi øya Taquile, og her bor det ca. 4000 mennesker fikk vi høre. Øya er ikke veldig stor - 5,5 km lang og 1,6 km på det bredeste. 

Strikkende ung mann på Taquile
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Øya er kjent for sine utmerkede strikkede og vevde tekstiler. Så flotte er disse at Taquile av UNESCO i 2005 ble beæret med utmerkelsen "Masterpiece of the Oral and Intangible Heritage of Humanity". Kvinnene spinner ull og bruker planter og mineraler til å farge ullen. Mens kvinnene vever, strikker mennene. Guttene lærer allerede i syvårsalderen å strikke. De legger sin ære i å gjøre godt arbeid, for noe annet ville sette slekten i vanry. 

Spinnende ung kvinne på Taquile (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Man kan se på luene til mennene hvorvidt de er gift eller ledig på markedet. Menn med helmønstrede luer er gifte, mens de singles lue er dels hvit og dels mønstret. Da vet de single kvinnene hvem det er lov å jakte på, og hvem de bør holde seg unna. 

Grønne planter moses og blir til shampoo ...
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Til og med shampooen hentes fra naturen. Kanskje det er derfor ingen her har grått hår? For det har de faktisk ikke. 

Flott natur på øya Taquile (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi fikk oss en liten runde på øya, og oppe i 3800 moh. var det nesten mer enn undertegnede maktet. Du blir sliten av å være aktiv i disse høydene - i alle fall når du ikke har rukket å bli skikkelig akklimatisert. 

Noen av terrassene på øya (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Dagen etter bar det tilbake til Lima; først med buss til Juliaca og så med fly resten av distansen. Her ble vi en natt, før turen gikk hjemover ut på ettermiddagen. 

Vi besøkte Larco-museet i Lima (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Første stopp var Larco-museeet i Lima! Museet ble av guiden vår beskrevet som et av de flotteste kunstmuseene i Lima. Museet eies av en av Perus rikeste familier. Her kan man nemlig eie gravfunn og annet privat, mens slike funn i Norge umiddelbart ville ha blitt konfiskert av myndighetene. Vår peruanske guide opplyste at hun selv har en liten samling, og at man er pålagt å registrere alle gjenstander i et register. Det er ikke lov å ta gjenstandene med seg ut av landet. 

Noen av kunstskattene på Larco-museet (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Det var en helt utrolig samling som befant seg innenfor museets vegger! Selv fikk jeg med meg bare en brøkdel av historiene om gjenstandenes opprinnelse, så jeg kjøpte meg en bok som museet har utgitt - "Museo Larco - treasures from ancient Peru". Det er når jeg traver rundt på slike museer at tankene på hvilken enorm skade den vestlige verden har gjort i sine kolonier, kommer snikende ... 

Den ene overlevde hjernekirurgi, mens den andre døde ...
(Foto: Rose-Marie Christiansen)
Funn av skaller viser at man drev med hjernekirurgi for flere tusen år siden. På den høyre skallen kan man se at hullet har grodd og at pasienten derfor overlevde. Riktig så bra gikk det ikke med den venstre ... 

Mye flott streetart eller grafitti-kunst i Lima (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Den siste dagen i Lima fikk vi med oss en liten vandring i Barranco, en av LImas probre bydeler. 

Lima på klippekanten (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi spiste lunch på piren ut i Stillehavet, hvor vi hadde en spennende utsikt inn mot Limas klipper. 

Lima sett fra piren (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vi gjorde også et lite stopp der hvor Thor Heyerdahl sjøsatte balsaflåten Kon-Tiki i 1947. 

Vår eminente guide Karl Gunnar Fjellestad! Dersom du får sjansen til å
reise med ham, er du heldig! (Foto: Rose-Marie Christiansen)
Vår fantastiske guide, Karl Gunnar Fjellestad, peker på veggen der det en gang var en platte med informasjon om Thor Heyerdahls bragder. Denne platten er blitt borte, og det er nok på høy tid at norske myndigheter sørger for å få opp en ny. 

Og med dette var en reise helt utenom det vanlige over for denne gang. For en reise, for et opplegg, for en guide og for et reisefølge! Når man reiser på en slik arrangert tur, kommer man som nevnt veldig tett på folk. Da er det ganske avgjørende at det er hyggelige folk du reiser med. Det var det til gangs denne gangen! Vi ble en fin sammensveiset gjeng, som kjente på at det var trist å skilles på slutten. Og jeg - jeg har bare lyst til å finne meg en ny tur med det samme! 

Takk for oppmerksomheten!

(Det er jeg som privatperson som står bak dette innlegget. Jeg har betalt full pris for reisen og har ikke mottatt noen form for reklameinntekter for å skrive dette.)

"On Body and Soul" (Regissør: Ildikó Enyedi)

Ungarsk film om en autistisk kvinne

Den ungarske filmen "On Body and Soul" var en av de fem nominerte filmene i kategorien beste utenlandske film i forbindelse med Oscar-utdelingen tidligere i år. Der konkurrerte den med svenske "The Square", libanesiske "The Insult", russiske "Loveless" og chilenske "A Fantastic Woman". Det var "A Fantastic Woman" som vant til slutt. Selv har jeg kun sett herværende film,"The Square" og "Loveless", men jeg ser frem til å få sett de andre filmene også. Det er for øvrig ikke mer enn to år siden ungarske "Son of Saul" vant Oscar i samme kategori. "On Body and Soul" er den andre ungarske filmen som noen sinne er nominert til Oscar. 

Jeg har ikke noe forhold til den ungarske regissøren Ildikó Enyedi (f. 1955). Hun er likevel en regissør man absolutt bør merke seg. Det har nemlig drysset noen priser over henne i årenes løp, og det betyr at hun for lengst er blitt lagt merke til. 

Endre er en av lederne på et slakteri. En dag begynner det en ny medarbeider på slakteriet, og dette er Mária. Hun er den nye kvalitetsinspektøren. Alle innser relativt raskt at hun er veldig spesiell. De kunne ha levd med at hun aldri smiler, men at hun er så til de grader nøye med kontrollen av kjøttet, slik at nesten ingenting holder mål, finner de vanskeligere å leve med. Endre prøver et stykke på vei å beskytte Mária mot de andres misbilligende blikk.

Dynamikken i miljøet blir igjen brutt da en ny slakter ansettes. Sanyi er bøllete i sin oppførsel, og han behandler verken de slaktede dyrene eller kvinnene på arbeidsplassen med særlig respekt. Han virker sexfiksert. Da et pulver som skal stimulere dyr til parring plutselig blir borte, faller mistanken fort på ham. 

De ansatte blir avhørt av en psykolog, som ønsker å personlighetsteste dem. Det er da det kommer frem at Endre og Mária har en ting til felles: de drømmer nemlig hver natt at de er en hjort som vandrer rundt i en skog. Dette får begge til å åpne opp øynene for hverandre, og de bestemmer seg for å tilbringe en natt sammen. 

Det hele er imidlertid ikke enkelt, fordi Maria ikke takler fysisk nærhet. Det oppstår mange forviklinger dem imellom, inntil de finner tilbake til hverandre. 

For meg ble dette en veldig rar film, hvor jeg hadde problemer med å tro spesielt på rollefiguren Mária. Hun spiller riktignok en autistisk kvinne med fotografisk hukommelse, fullstendig manglende ansiktsmimikk og uten evne til å forstå det sosiale spillet på arbeidsplassen sin. Så langt, så greit. Hennes og Endres felles drøm, og hennes oppvåkning som varm kvinne ble imidlertid for søkt for meg. Det ble også etterforskeren på slakteriet. Jeg vet at mange elsker denne filmen, som er visuelt nydelig. Dessuten er den mer dyptpløyende tematikken at kjærligheten overvinner alt, bare man ikke gir opp. I alle fall ikke for det som er verdt å kjempe for! 

Se filmen og bedøm selv! 

"On Body and Soul" har gått på norske kinoer (med tittelen "Om kropp og sjel"), og den er å få tak i på DVD. 

Innspilt: 2017
Originaltittel: Testről és lélekről
Sjanger: Drama
Nasjonalitet: Ungarn
Språk: ungarsk
Skuespillere: Géza Morcsányi (Endre), Alexandra Borbély (Mária) m.fl.
Spilletid: 116 min.

Kort omtale av åtte nye filmer


Jeg har nylig sett åtte relativt nye filmer (på et langdistansefly i påsken), og må dessverre nøye meg med en samlet omtale av disse fordi tiden ikke strekker til for å få skrevet individuelle filmomtaler. 


"The Journey" (regissør: Nick Hamm) - 2016 (94 min.)

Handlingen i denne engelske filmen er lagt til St. Andrews, Skottland, og året er 2006. De bitre fiendene Ian Paisley (protestantisk leder i Nord-Irland) og Martin McGuinness (irsk republikaner og Sinn Féin-politiker) møtes for første gang under forhandlinger om fred i Nord-Irland. 

Etter knapt å vekslet to ord under forhandlingene, fører blant annet dårlig vær til at de to må kjøre sammen til en annen flyplass enn den som var planlagt. Uten at de vet det, blir samtalen dem imellom overvåket, og sjåføren er med på et spill for å få begge i tale. 

Konversasjonen halter alvorlig til tider. Det er særlig Paisley som har problemer med å forholde seg til McGuinness. Maken til "stiff over lip" skal man lete lenge etter! Hans replikker er så bitende sarkastiske at det krever sin mann å ikke gå i skyttergraven og bli der. McGuinness bruker imidlertid all sin kløkt for å lokke frem smilet og humoren hos Paisley, og det vi blir vitne til er en historisk bragd. Fasiten er jo at de to ble riktig gode venner og samarbeidet i samme regjering i flere år - Paisley som First Minister of Northern Ireland, og McGuinness som Deputy First Minister of Northern Ireland. 

"The Journey" er en velspilt dialogfilm med stjerneskuespillerne  Timothy Spall og Colm Meaney i rollene som hhv. Paisley og McGuinness. Filmen har ikke vært vist på kino og er heller ikke tilgjengelig på DVD. Det må noen gjøre noe med! Denne filmen vil nemlig fornøye mange! Anbefales! 


"Loveless" (regissør: Andrey Zvyagintsev) - 2017 (127 min.)

Den russiske filmen "Loveless" var en av fem nominerte filmer i kategorien beste utenlandske film under årets Oscar-utdeling. Den vant ikke. Det kan være greit å merke seg at regissøren Andrey Zvyagintsev også står bak den mer kjente filmen "Leviathan" (2014). 

Vi møter ekteparet Zhenya og Boris som har valgt å gå fra hverandre. Hun ønsker å søke lykken mens hun fremdeles er en attraktiv kvinne, mens han føler seg forlatt og helst hadde sett at de fortsatte samlivet. Midt oppi den bitre striden står deres 12 år gamle sønn Alyosha, som ingen av dem ønsker eneansvaret for. Zhenya har aldri ønsket å bli mor, og nå står han i veien for det livet hun ønsker å leve. Boris mener at gutten trenger sin mor mer enn ham som far ... Gutten overhører mange av kranglene mellom foreldrene. 

Så forsvinner Alyosha plutselig. Heldigvis erkjenner begge hans foreldre at de elsker ham høyt, og de gjør hva de kan for å finne sønnen sin. Men nå er det for sent ... 

Det hender ikke veldig ofte at russiske filmer kommer på det norske markedet, så det er all grunn til å følge med når dette faktisk skjer. Filmen har ikke gått på norske kinoer, men DVD´en har release i midten av mai i år. Kanskje er dette en film for spesielt interesserte, men jeg håper at flere velger å se den.  


"Maudie" (regissør: Aisling Walsh) - 2016 (116 min.)

Maud Lewis (f. 1903 d. 1970) var en canadisk folkekunstner, som led av reumatoid artrititt. Hun ble derfor mer og mer krumbøyd etter som årene gikk. Siden hun ble levnet liten mulighet for å få seg jobb eller bli gift, ble hun plassert hos en bisk tante som hadde lite til overs for henne. Alle behandlet henne som et mindre begavet utskudd. 

"Maudie" er historien om Maud Lewis, og vi blir her vitne til hvordan Maudie tar sjeen i egne hender og søker seg jobb som hushjelp hos fiskeren Everett Lewis. Han behandler henne ikke særlig fint til å begynne med. 

Så begynner Maudie å male, og plutselig tjener hun mer penger enn Everett. Dette får ham til å se på henne med nye øyne, og en dag frir han til henne. Maleriene hennes blir berømte og de kommer på TV. Maudies biske tante ønsker ikke å gå i graven med en hemmelighet hun har båret på i årevis, og så får Maudie høre den egentlige historien om hva som skjedde med barnet hun en gang fødte ... Det barnet Maudie fikk høre var like misfostret som henne selv, og som døde ... 

"Maudie" er en hjertevarm og herlig-trist film om å være annerledes og likevel klare seg godt. Historier som dette er en viktig påminnelse om hva samfunnets syn på fysiske avvik kan gjøre med et menneske. Det var jo ingenting i veien med hodet til Maudie, men hun ble likevel betraktet nærmest som tilbakestående i datidens samfunn. Sally Hawkins spiller nok en gang rollen som en annerledes kvinne, slik hun også gjorde det i den Oscar-vinnende filmen "The Shape of Water" (2017). Dette gjør hun med en nærmest autentisk innlevelse i rollen. Filmen er ikke satt opp på norske kinoer, og jeg har ikke funnet ut når DVD´en har release. Men vær oppmerksom på denne filmen dersom du skulle komme over den. Den er både interessant og skjønn! Anbefales!


"Phantom Thread" (regissør: Paul Thomas Anderson) - 2017 (130 min.)

"Phantom Thread" er basert på en fiktiv historie om motedesigneren Reynolds Woodstock, som forsynte Londons sosietet med de lekreste kjoler på 1950-tallet. Filmen ble nominert til seks Oscars tidligere i år (bl.a. i kategoriene beste film og beste mannlige hovedrolle), men vant kun en Oscar (i kategorien beste kostyme-design). 

Reynolds Woodstock er regnet som et geni, og det ligger mye prestisje i å bære hans kreasjoner. Dersom noen ikke bærer kjolene hans med tilstrekkelig grad av verdighet, drar han hjem til vedkommende og forlanger å få kjolen tilbake. Han er kontrollfreak av rang, og gjør det som skal til for å holde firmanavnet uplettet sammen med sin søster. Begge er ugifte. 

En dag møter Woodstock servitøren Alma. Hun fascineres av hans sjarm, og flytter etter kort tid inn hos ham. Hva hun forventet er ikke godt å si, men antakelig ikke et platonisk forhold der alt handler om å kle henne opp i vakre kjoler og vise henne frem for sosieteten. Reynolds er en følsom kunsterkarakter som ikke tåler endringer i sine rutiner, og han avskyr lyden av mat som blir spist, klirring av tekopper - i det hele tatt lyder som hører med i en helt normal livsutfoldelse. 

Det skjer selvsagt mye mer i denne filmen, men jeg ønsker ikke å røpe annet enn at Alma ikke er tapt bak en vogn når noe ser ut til å true hennes posisjon i Woodstock-huset. Daniel Day-Lewis spiller den eksentriske og djevelsk sjarmerende tyrannen på en måte som gjør filmen verdt å se bare av den grunn. Filmen hadde Norgespremiere den 14. april, og går fremdeles på kino. DVD´en har release medio august i år. Anbefales!


"I, Tonya" (regissør: Craig Gillespie) - 2017 (119 min.)

"I, Tonya" ble nominert til tre Oscars tidligere i år, og vant en. Det var Allison Janney, hun som spilte Tonyas mor, som vant Oscar i kategorien beste kvinnelige birolle. 

De fleste som fulgte med under OL på Lillehammer i 1994 fikk med seg den sørgelige historien om kunstløperen Tonya Harding. Hun hadde en gang en lysende karriere fordi hun var den første kvinnen som gjennomførte en trippel axel på isen, noe som anses som det vanskeligste hoppet innenfor denne idrettsgrenen. Så oppsto det mistanke om at hun hadde en finger med i spillet da hennes konkurrent Nancy Keerigan ble slått ned og fikk en kneskade. Senere ble hun dømt for medvirkning, og mistet retten til noen gang å delta i konkurranser på kunstløpbanen. 

I "I, Tonya" innvies vi i Tonyas sørgelige oppvekst, der hun blir banket og slått av sin meget ufølsomme mor. Moren har den innstillingen til datteren at jo mer hun tyner henne, desto bedre gjør hun det på isen. Tonya higer etter morens anerkjennelse, men får den aldri. 

Tonya flykter inn i et ekteskap for å komme seg bort fra moren. Dessverre ble dette hennes bane ... Ektemannen rotet det nemlig fullstendig til for henne ... I alle fall dersom vi skal tro på historien som fortelles i "I, Tonya", som langt på vei frikjenner Tonya for all skyld mtp. volden som ble utøvd på Nancy Kerrigan. 

Både mor og datter - spilt av Allison Janney og Margot Robbie - gjør strålende rolletolkninger, og dette gjør filmen verdt å se. Filmen hadde Norgespremiere 2. februar i år, men er allerede tatt av plakatene. DVD´en har release senere i år. Anbefales!


"Murder on the Orient Express" (regissør: Kenneth Branagh) - 2017 (114 min.)

Selvsagt er det fest når selveste Kenneth Branagh bestemmer seg for å revitalisere en gammel Agatha Christie-klassiker! Dessverre fikk jeg aldri med meg denne filmen på kino. Filmen hadde Norgespremiere 10. november 2017, og mandag 9. april er siste mulighet for å få sett den på Gimle kino i Oslo. DVD´en har allerede hatt release. 

Hercule Poirot (spilt av Kenneth Branagh selv) er i Jerusalem for å oppklare en forbrytelse, og reiser deretter til Istanbul for å slappe av. Han blir imidlertid kalt tilbake til London, og bestemmer seg for å ta Orientekspressen. Underveis skjer det merkelige ting, selvsagt også et mord, og dermed er Poirot atter på saken. 

Det er et stjernespekket team av skuespillere vi møter i denne filmen. I tillegg til Branagh opptrer Penélope Cruz, Wilhem Dafoe, Judi Dench, Johnny Depp og Michelle Pfeiffer - bare for å nevne noen. Det ligger selvsagt i sakens natur at det er mye overspilt drama i en film som dette, uten at noen løfter et øyenbryn av den grunn. En eventyrlig og herlig film, som det er et must å få med seg! Anbefales!


"Tulipani" (regissør: Mike van Diem) - 2017 (90 min.)

Denne filmen har aldri vært satt opp på norske kinoer, og jeg har heller ikke funnet ut om den kommer på DVD. Det er kanskje like greit, for dette er ikke en film som setter varig spor hos noen, er min påstand. 

"Tulipani" inneholder en klisjéfylt romantisk historie om en hollender (Gauke) som besvangrer en kvinne og senere reiser til Italia for å dyrke tulipaner i et bedre klima. Senere kommer kvinnen og hennes datter Anna til Italia. 

Det skjer mye trist, som toppes av et møte med mafiaen. Og så er vi tilbake til start, der datteren Anna har dukket opp for å spre det hun tror er hennes mors aske, over hjemstedet hennes. 

Dette er en film du helt klart kan styre unna. Med mindre en nokså tanketom, men visuelt vakker film er nettopp det du trenger i en gitt situasjon ... 


"Wonder" (regissør: Stephen Chbosky) - 2017 (113 min.)

Denne filmen, som på norsk har fått tittelen "Mirakel", hadde Norgespremiere den 2. mars i år. Den går fremdeles på kino. Hvor stor suksess den har hatt blant norske seere aner jeg ikke, men for meg ble dette en tårepersefilm der alle triks og knep for å få oss til å grine, ble benyttet. Det hele ble for klisjéfylt og feel good for meg. 

I sentrum for handlingen er Auggie, som er født med et deformert ansikt. Han har vært gjennom mange operasjoner, og moren hans har forskånet ham for livet utenfor hjemmets vegger ved å gi ham hjemmeundervisning. Nå er den store dagen kommet. Auggie skal begynne på en normal skole. Han er over gjennomsnittet intelligent, men intelligens er dessverre ikke noe man får særlig uttelling for i den alderen. Han blir mobbet på skolen fra første dag, og det blir en alt annet enn hyggelig start for ham. Men så skjer det selvsagt noen små mirakler som får det hele til å snu ... 

Filmen har noen lag som det er verdt å få med seg. Det ene er hvor grusomme barn kan være mot hverandre, særlig overfor dem som ikke passer helt inn i den vanlige folden. Det andre er hvordan det er å være søsken til et særlig hjelpetrengende barn som hele tiden får all oppmerksomheten fra foreldrene. Det tredje er hvordan foreldrenes holdninger til det som er annerledes, smitter over på barna. Det fjerde er hva misunnelse og sjalusi kan gjøre med vennskap. Hele familien - med mor (spilt av Julia Roberts), far (spilt av Owen Wilson), søster (spilt av Izabela Vidovic) og bror (spilt av Jacob Tremblay) - er naturligvis helskjønne og pene, og Auggie selv er ikke veldig vansiret. (Tåler ikke det amerikanske publikummet å se et virkelig vansiret ansikt?) Mest av alt er han bare skjønn. Dette gjør lidelsene hans enda mer uforståelige. Jeg føler meg litt slem når jeg hevder at filmen er klisjéfylt, overromantiserende og for glattpolert - i verste Hollywood-stil. Se filmen selv og bedøm! Nå har i alle fall jeg sagt hva jeg mener om den.

Populære innlegg