Forsidebilde

Forsidebilde

Oversikt over omtalte bøker og filmer på bloggen

Oversikt over forfattere

Adichie Chimamanda Ngozi (5) Adonis (1) Aleksijevitsj Svetlana (2) Allende Isabel (5) Ambjørnsen Ingvar (8) Andric Ivo (1) Aswany Alaa Al (4) Atwood Margaret (1) Austen Jane (7) Auster Paul (13) Baldursdóttir Kristín Marja (2) Barnes Julian (5) Beevor Antony (2) Bitsch Anne (2) Bjerke André (4) Bjørneboe Jens (5) Bjørnson Bjørnstjerne (2) Bjørnstad Ketil (17) Blixen Karen (3) Buruma Ian (2) Bø Victoria (2) Børli Hans (7) Camus Albert (2) Capote Truman (4) Celan Paul (2) Christensen Lars Saabye (12) Christiansen Rune (4) Claudel Philippe (1) Clézio J.M.G. Le (2) cusk rachel (3) Djebar Assia (4) Dostojevskij Fjodor (1) Drolshagen Ebba D. (2) Eco Umberto (2) Eggen Torgrim (2) Ekman Kerstin (2) Ellefsen Bernhard (1) Elstad Anne Karin (9) Enquist Per Olov (8) Espedal Tomas (4) Eugenides Jeffrey (2) Evjemo Eivind Hofstad (1) Faldbakken Knut (2) Fallada Hans (4) Ferrante Elena (8) Fitzgerald F. Scott (3) Flatland Helga (5) Flaubert Gustave (4) Fosse Jon (3) Franzen Jonathan (2) Fredriksson Marianne (2) Frobenius Nikolaj (6) Færøvik Torbjørn (4) Gavalda Anna (4) Geelmuyden Niels Chr. (1) Ghosh Amitav (2) Gleichmann Gabi (6) Grytten Frode (6) Gulliksen Geir (2) Hamsun Knut (17) Harari Yuval Noah (1) Harstad Johan (2) Haslund Ebba (2) Heivoll Gaute (5) Hemingway Ernest (5) Henriksen Levi (4) Herrmann Richard (4) Heyerdahl Thor (3) Hisham Abbas (2) Hislop Victoria (2) Hjorth Vigdis (6) Hoel Dag (1) Hoem Edvard (13) Houm Nicolai (1) Hugo Victor (4) Hustvedt Siri (7) Høyer Ida Hegazi (2) Indridason Arnaldur (7) Irving John (4) Isakstuen Monica (2) Ishiguro Kazuo (1) Jacobsen Rolf (1) Jacobsen Roy (13) Jareg Kirsti MacDonald (2) Jensen Carsten (3) Kehlmann Daniel (5) Kettu Katja (1) Khadra Yasmina (3) Kielland Alexander L. (2) Kinnunen Tommi (3) Klippenvåg Odd (2) Knausgård Karl Ove (16) Kolloen Ingar Sletten (1) Kristiansen Tomm (7) Kureishi Hanif (2) Lagerlöf Selma (3) Langeland Henrik (4) Larsson Stieg (3) Laxness Halldór K. (3) Leine Kim (2) Lessing Doris (3) Lianke Yan (2) Lindstrøm Merethe (3) Llosa Mario Vargas (10) Loe Erlend (9) Louis Edouard (4) Lykke Nina (1) Løken Stig Beite (2) Løkås Ida (1) Madame Nielsen (1) Magris Claudio (1) Mahfouz Naguib (2) Malaparte Curzio (1) Mann Thomas (2) Mantel Hilary (2) Marias Javier (1) Marías Javier (1) Marquez Gabriel Garcia (2) Marstein Trude (1) Matar Hisham (4) McCarthy Cormac (4) McCourt Frank (1) McEwan Ian (17) Mikkelsen Sigurd Falkenberg (2) Modiano Patrick (3) Montefiore Simon (1) Moravia Alberto (1) Morrison Toni (1) Munro Alice (3) Murakami Haruki (11) Mutaev Musa (1) Myhre Aslak Sira (1) Müller Herta (2) Mytting Lars (2) Maalouf Amin (4) Nádas Péter (2) Naipaul V. S. (1) Nair Anita (2) Némirovsky Irène (8) Nilsen Tove (4) Nygårdshaug Gert (9) Nærum Knut (3) Næss Arne (1) Oates Joyce Carol (2) Oksanen Sofi (4) Ólafsdóttir Audur Ava (2) Olsson Linda (3) Omar Sara (1) Oz Amos (3) Pamuk Orhan (7) Pappe Ilan (1) Patti Smith (3) Perec Georges (1) Petterson Per (4) Philippe Claudel (2) Potok Chaim (4) Paasilinna Arto (9) Ragde Anne B. (10) Rahimi Atiq (2) Ravatn Agnes (6) Renberg Tore (13) Rishøi Ingvild H. (3) Roth Philip (5) Said Edward W. (2) Sara Johnsen (1) Sartre Jean-Paul (1) Schirach Ferdinand von (4) Schlink Bernard (2) Seierstad Åsne (3) Sem-Sandberg Steve (1) Semundseth Rune (2) Sendker Jan-Philipp (1) Shakar Zeshan (2) Sirowitz Hal (1) Skjelbred Margaret (1) Skomsvold Kjersti Annesdatter (3) Skram Amalie (11) Skårderud Finn (3) Smith Patti (4) Solstad Dag (7) Steinbeck John (7) Strindberg August (2) Strømsborg Linn (2) Staalesen Gunnar (3) Syse Henrik (1) Süskind Patrick (2) Söderberg Hjalmar (1) Sørensen Roar (1) Tartt Donna (2) Terjesen Marianne (2) Tiller Carl Frode (7) Tóibín Colm (2) Tolstoj Leo (4) Tunström Göran (1) Turgenjev Ivan (1) Uhlman Fred (1) Ullmann Linn (4) Undset Sigrid (3) Uri Helene (2) Vallgren Carl-Johan (4) Vesaas Tarjei (2) Vold Jan Erik (5) Wassmo Herbjørg (4) Westö Kjell (6) Wilde Oscar (1) Wildenvey Herman (2) Wilhelmsen Ingvard (5) Wolff Lina (1) Woolf Virginia (6) Waal Edmund de (1) Xinran (3) Yates Richard (4) Zweig Stefan (15) Øverland Arnulf (3) Aarø Selma Lønning (4)

Forside

torsdag 11. oktober 2012

Karl Ove Knausgård: "Ute av verden"

Imponerende debut!

Karl Ove Knausgård (f. 1968) debuterte med romanen "Ute av verden" i 1998, en bok han mottok Kritikerprisen for, og senere også Bjørnsonstipendet. Senere har han utgitt bøker som "En tid for alt" (2004) og "Min kamp"-bøkene (2009 - 2011). Felles for samtlige bøker han har skrevet, er at han hele tiden har blitt møtt med mye begeistring - inntil kritiske røster tok til motmæle da Min kamp-suksessen to
k av.

Nå har jeg omsider få
tt lest "Ute av verden", en bok jeg har hatt stående i mine bokhyller i et par års tid - kanskje mest av alt fordi Min kamp-bøkene trengte denne til side. Da jeg fant lydbokutgaven på biblioteket, bestemte jeg meg for at måtte jeg omsider få lest den!

Boka handler om den 26 år gamle Henrik Vankel som i 1996 reiser til Nord-Norge for å jobbe som lærervikar. Planen er at han skal bli der i ett år. Han bor på hybel i førsteetasje hos et lærerektepar, og vi forstår i grunnen nokså snart at det ikke er mye som skjer mellom ektefellene som Henrik ikke får med seg. Ekteparet kan ikke få barn, og dette går på forholdet løs.

Henrik holder seg stort sett for seg selv. Han har ikke lett for å komme i kontakt med andre voksenpersoner. Sånn sett trives han best blant sine 13 år gamle elever. Kanskje er han litt umoden selv, der han må innta store mengder alkohol på fest for å føle at han kan slappe av og være seg selv? Da er han til gjengjeld veldig med, og noen ganger også litt for mye. Etter hvert begynner han å føle en dragning mot en av elevene sine. 13 år gamle Miriam er så vakker i all sin uskyld, så deilig og uimotståelig, og henne blir Henrik så forelsket i at han ikke lenger klarer å skille mellom hva som er rett og hva som er galt. Det han imidlertid skjønner er at han må være forsiktig, fordi det vil vekke vemmelse hos bygdas folk dersom de skulle få greie på dette. Han forstår også at dette kan få ham opp i seriøse problemer.

Det viser seg at også Miriam er forelsket i Henrik. Og når hun begynner å komme på besøk hos Henrik, trenger vi vel ikke så mye fantasi for å skjønne hvilken vei det bærer hen ... uten at jeg skal røpe så veldig mye mer av handlingen. I tilbakeblikk får vi vite hvordan Henriks mor og far traff hverandre, og hvilke vilkår han vokste opp under. Her beskrives en barndom så fylt med skam og skyldfølelse - for å sitere teksten på bokas smussomslag - at de siste brikkene faller på plass, som viser hvorfor Henrik er den han er.

"Ute av verden" er en historie som det er ekstraordinært interes
sant å lese i lys av "Min kamp 4" og debatten rundt forfatterens innrømmelse av at han kysset en av sine 13 år gamle elever mens han selv som ung mann var lærervikar i Nord-Norge. Og spekulasjonene rundt hva som er selvopplevd og hva som er fiksjon, har vel egentlig aldri stilnet, selv om forfatteren selv insisterer på at selve handlingene i boka "Ute av verden" ikke har hatt noe å gjøre med hans egne opplevelser. I dette tilfellet kan man vel si at i den grad man alltid lurer på hvor mye en forfatter bruker av seg selv i sine bøker, så sitter vi på en måte med "fasiten" i dette tilfellet. Kanskje er boka et uttrykk for tanker rundt hvordan det kunne ha gått dersom han hadde levd ut sine egne følelser den gangen han selv befant seg i en lignende situasjon med fascinasjon for en av sine mindreårige elever.

I "Ute av verden" møter vi en ung mann som må drikke seg til mot for å våge å nærme seg kvinner på sin egen alder, han har et anstrengt forhold til sin far, som også er lærer, og han kommer fra Kristiansand. Som forfatteren har Henrik en eldre bror, moren bor utenbys et halvt års tid for å studere og faren ber ham som 16 åring flytte ut til et hus han disponerer i mellomtiden. Det er i det hele tatt så mange likhetstrekk mellom forfatterens egne levde liv og det han skriver om at det er nærliggende å tenke på Agnar Mykle. Mykle var en forfatter med gudegaver hva gjaldt skrivekunsten, men som var ute av stand til å dikte og lage fiksjon. I stedet hentet han inspirasjon fra sitt eget liv og menneskene rundt ham - noen ganger så gjenkjennelig at dette vakte avsky i hans samtid. Knausgård går aldri så langt, men parallellene til Min kamp og reaksjonene fra en del av familien og også nærstående, er slående. Men der Mykle ikke var ærlig om hva han gjorde, har Knausgård stått for det han har gjort og ikke dekket noe til - i Min kamp-bøkene, vel og merke. I "Ute av verden" er det annerledes, men i så måte er det kun ham selv han utl
everer.

Jeg likt
e del I i boka, den som handlet om den unge Henrik Vankel i Nord-Norge, aller best. Dette utgjorde den første tredjedelen av boka. Deretter følger del II om foreldrene hans - Ingrid og Harald - og om hans oppvekst, mens del III (den siste halvparten av boka) er noe mer forvirrende og frem og tilbake i tid. Jeg opplevde også mange av preferansene til litteraturen, som noe forstyrrende - i motsetning til i Min kamp-bøkene hvor dette nettopp var noe jeg satte ekstraordinært stor pris på. Det er imidlertid mulig at det hadde vært lettere å forholde seg til disse tekstene dersom jeg hadde lest papirutgaven av boka og ikke lydboka. For øvrig vil jeg understreke at denne boka ikke handler om pedofili, selv om det er tale om forelskelse mellom en 13 årig jente og en 26 år gammel gutt/mann. Jeg har tenkt litt på hva det er som gjør at jeg aldri følte at det var noen dybde i de følelsene disse to hadde for hverandre. Kanskje hadde det rett og slett å gjøre med at forholdet var og ble umodent, og dermed ikke kunne ha noen dybde? Eller at Knausgård ikke har klart å dechiffrere hva som kan tenkes å skje mellom to mennesker når aldersforskjellen er så stor? En annen ting jeg hadde forventet var en mer ung fortellerstemme. I stedet fikk jeg en følelse av at det var en godt voksen, litt eldre mann som formulerte tankene sine, slik jeg-personen i boka gjør. Antakelig er det dette som i sin tid fikk en del kritikere til å rose boka opp i skyene - mens altså jeg føler at jeg-personen ville ha blitt mer levende og autentisk dersom han ikke hadde vært fullt så stiv og formell. På tross av mine innvendinger er dette en imponerende debut-bok både hva gjelder det litterære og det innholdsmessige. Når jeg likevel ikke gir mer enn terningkast fem, er dette pga. del III, som jeg synes haltet noe i helheten. Dessuten kunne boka med fordel ha vært kortet noe ned, særlig i del III.

Utgitt: 1998
Forlag: Tiden Norsk Forlag AS (papirutgaven) / Cappelen Damm (lydbokutgaven)
Oppleser: John Yngvar Fearnley
Spilletid: 29 t 50 min. (562 sider)

Intervju med forfatteren på NRK 19. oktober 1998

Forfatteren som ung mann

17 kommentarer:

  1. Der bedømmer vi nok litt forskjellig. Ga den terningkast 3 jeg, har ikke blogget på den, men skrev i bokelskere for lenge siden:"Denne var da langdryg.... At han behersker språket, det er sikkert...men av og til stiller jeg spørsmålstegn ved innholdet og temaene han bruker talentet sitt på. Dette var da veldig ujevnt, og utrolig pratende, pratende... til tider. Jeg er klar over Proust påvirkningen, men dette behersket nok Marcel Proust langt bedre. Kan ikke annet enn synes at dette virker veldig umodent i lange partier, en briefing på all den litteraturen han leser, og kunnskapene han har på ulike felter, og belærende om historiske begivenheter...jeg har lest alle av Min kamp, og jeg ser i hvert fall at han har utviklet seg noe når han skriver disse."

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ikke så sikker på at vi bedømmer denne boka så veldig forskjellig, Randi. Det er mulig jeg har vært vel snill med terningkastet mitt, men jeg opplevde det språklige så bra at dette ga en sterkere uttelling hos meg enn hos deg. Del III var rotete og springende, og jeg skjønte ikke helt hvorfor han trakk inn litteraturpreferansene i en bok som dette. Men å dra det så langt som at hele boka virker umoden, har ikke jeg gjort. ;-) Men så kjenner jeg - i motsetning til deg - ikke til Proust.

      Slett
  2. Veldig god analyse Rose - Marie. Jeg har ikke lest denne, men lest Min Kamp-bøkene mer eller mindre, og fått med meg at denne historien går igjen i MK4. Jeg liker Knausgårds måte å skrive på.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også måten han skriver på. Min kamp-bøkene har vært en eneste stor happening for mitt vedkommende!

      Slett
  3. Det er nesten noe litt problematisk å tenke at han faktisk har skrevet andre bøker, Min kamp har rett og slett overskygget dette og dette er bøker jeg ikke har lyst til å lese. Kanskje en av hans andre bøker kan rette opp inntrykket jeg har av denne forfatteren :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis du noen gang skulle bli fristet til å lese i alle fall en av Min kamp-bøkene, vil jeg anbefale bok nr. 2. Du burde virkelig forsøke - og frigjøre deg fra alt du har hørt om forfatteren, bøkene og menneskene han skriver om. Jeg har lest syv bøker av de i alt åtte han har skrevet - mangler bare Min kamp 6, som jeg kommer til å spare til juleferien, tror jeg. "En tid for alt" er for øvrig en bedre bok enn "Ute av verden", synes jeg.

      Slett
  4. Jeg har kun lest den første Min kamp-boken og selv om han har en god penn synes jeg det ble noe kjedelig. Jeg har vurdert å lese noe av det andre han har skrevet, blant annet denne.
    Det er alltid en utfordring når jeg skal velge hvilke bøker å høre på lydbok at jeg ikke er avhengig av å måtte bla tilbake for det er så tungvindt:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne boka fungerte i all hovedsak veldig godt som lydbok, selv om jeg aldri ble helt fortrolig med oppleseren denne gangen. Min kamp nr 1 har noen stillestående partier (den evige jakten på en fest, med ølposen, fant ikke jeg veldig interessant - sikkert fordi jeg ikke gjenkjente noe i dette for eget vedkommende), men dette forsvinner i de øvrige bøkene, synes jeg. Bok nr. 2 er fantastisk! Du burde prøve litt til!

      Slett
  5. Denne fikk jeg lyst til å hive meg over.
    Jeg har likt alle min kampbøkene, minus nr 6 som jeg kom halvveis i denne sommeren. Da ble jeg lei, det ble for mye kjedelige gjentagende og for mye tankespinn og litteraturvitenskap over mitt hodet. Men har den og skal fortsette til vinteren.
    Mannen er en dyktig forteller, det er sikkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Knausgård skriver veldig godt, ja. 6´eren har jeg likevel kviet meg litt for - men nå har jeg fått tak i den som lydbok. Jeg liker hans drodling rundt litteraturvitenskapelige temaer - selv om en hel del foregår over mitt hode. ;-)

      Slett
  6. Er det rart at jeg har likt 5stk Min Kamp men har null interesse for resten av forfatterskapet?, inkludert MK6. Gledet meg lenge til siste boka skulle komme, men da jeg så størrelsen, forsvant all lyst på mer Knausgård. Akkurat som med han Heimdal/California-duden. Det provoserer meg at de ikke kan fatte seg i korthet.

    (jeg skal lese seksern forresten, må bare vente til jeg tilfeldig går på lydboka på biblioteket)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kjenner meg igjen hva gjelder Min kamp 6. Det nærmer seg ett år siden boka kom i hus, men den er like herlig ulest fremdeles. I motsetning til deg har jeg imidlertid fått tak i lydbokutgaven på biblioteket - så om ikke så alt for lenge regner jeg med å være i gang. For øvrig har jeg i prinsippet intet imot tykke bøker, men terskelen for å begynne er atskillig større enn for bøker av mer ordinært omfang.

      Slett
  7. Jeg har ikke lest noe av Knausgård men jeg må si denne boken fristet meg mye mer enn Min Kamp bøkene. Det kunne kanskje være at den kunne få bli min inngang til Knausgårds verden. Takk for tips!

    SvarSlett
  8. Er så glad for at du skriver så fint om Knausgårds forfatterskap, - som vanlig velskrevet og balansert. Som bibliotekar og som deltaker i flere lesesirkler, møter jeg ofte mange som ikke vil lese Knausgård på grunn fordommer ift enten forfatteren selv eller tematikken i bøkene. Ofte grunnet tabloide avisoppslag. Jeg sier da at de må hverfall lese en av bøkene, - hvis ikke kan de risikere å gå glipp av en virkelig stor leseopplevelse. Det som jeg liker aller best er alle inngangene til egen refleksjon over ulik tematikk; barndom, ungdom, identitet, etc etc Han skriver allmengyldig og trigger irrgangene i sjelen vår, intet mindre.... :)Gled deg til bok 6.

    Og helt på tampen, du som er glad i film. Se filmen "I am love" m bl.a. Tilda Swinton i hovedrollen, den er gull.

    Takk for fine anmeldelser, det være seg litteratur eller film.

    E.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig og nyansert tilbakemelding! Jeg tilhører dem som setter stor pris på Knausgårds forfatterskap, og som synes han skriver veldig godt! 6´eren i Min kamp-serien rykker stadig fremover i lesekøen, og jeg gleder meg til å ta fatt på den.

      For øvrig er jeg helt enig med deg i alt du sier! Mange sitter med et feil inntrykk av bøkene hans, fordi media kun fokuserer på det som kan gi økt salg av aviser (skandaler, "avsløringer", sex etc.). Derfor har de som er mest negative til bøkene aldri lest dem, mens det store flertallet av dem som har lest bøkene, elsker dem (dog med et og annet unntak - hvilket bare skulle mangle, så forskjellige vi lesere tross alt er). Jeg er jurist selv, og ikke en gang reagerte jeg på at han tråkket over noen grenser mens jeg leste Min kamp 1-5. Mye av debatten i etterkant av bøkene - særlig fra forfatterens egen familie - går på at de ikke har ønsket at faren skulle bli så utlevert som han ble. Dette minner veldig om debatten rundt Trond Kirkvågs bok om vår alles elskede sjonkel Rolf ... Joda, det kan bli kleint hva enten den det gjelder er kjendis eller ikke, men samtidig tilhører ens oppvekst-minner en selv ... Og på kunstens alter må man tåle mer ... Mye av det som har skjedd i media rundt disse bøkene, er helt på siden av hva de faktisk handler om.

      Slett
  9. Har lige læst Ude af verden og er meget begejstret
    Havde dog forventet mig mere af slutningen
    Det er jo ikke kærlighed
    Og nu skal vi læsere så gisne om konsekvenserne af dette møde
    Lidt skuffende slutning

    SvarSlett

Det er fint om du legger igjen en kommentar. Jeg ønsker at du oppgir navnet ditt. For øvrig er det viktig med en høflig tone i kommentarer og diskusjoner. Jeg forbeholder meg retten til å fjerne upassende innhold.

Populære innlegg